امروزه توركولوژی در دانشگاه های كشور های پيشرفته جهان به عنوان يك رشته علمی برقرار شده ، پژوهش هايی پيرامون زبان، ادبيات، تاريخ و هنرهای تركان انجام گرفته و از چندی به اين سو آثار علمی- پژوهشی انتشار يافته اند. ترکان بیش از هزار سال در تاريخ ايران حكمرانی كرده اند با این حال آگاهي های تاريخی هموطنانمان در اين باره اصلا وجود نداشته و يا يكطرفه و نادرست است.
این کماطلاعی باعث شده تا نقش واقعی ترکان در شکلگیری تمدن های منطقه بهدرستی شناخته نشود.
در این بخش، به بررسی جامع تاریخ و فرهنگ ترک میپردازیم. این مجموعه مشتمل بر شش فصل اصلی است که هرکدام به جنبههای مختلف این تمدن کهن میپردازند:
فصل اول
در فصل پروتوترک ها بر زوایای تاریک دوران تاریخی آذربایجان پرتو افکنده شده است ، در این فصل اجمالا از تاریخ اقوام قدیم منطقه شرق نزدیک و اجتماعات و تمدن های نخستین مباحثی به میان آمده تا تاریخ دوران باستان آذربایجان در ارتباط با این اقوام و تمدن ها مورد بررسی قرار گیرد.
اصطلاح ترک چگونه و چه زمانی پدید آمده است ؟
نخستین ساکنان سرزمین آذربایجان پیش از ورود اقوام هند و اروپایی
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
فصل دوم
در فصل ترکان باستان اطلاعاتی منسجم و فشرده درباره زبان، ادبيات و فرهنگ و تاريخ آنان به ميان آمده است.
فصل سوم
در فصل ترکان میانه پس از ارائه آگاهي های تاريخی پيرامون تركان در دوره اسلامی ، درباره قبايل مختلف ترك و دولت هايی که پديد آورده اند بحث شده است.
فصل چهارم
در فصل ترکان معاصر ، اطلاعاتی در خصوص کشورها و گروه های اتنیکی ترک ارائه شده است .
فصول ذیل در حال تکمیل است …
فصل پنجم
در فصل فرهنگ ترک، اطلاعاتی در خصوص جنبههای مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و اعتقادی ترکان ارائه شده است.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
فصل ششم
در فصل ادبیات ترک ، اطلاعاتی در خصوص آثار ادبی و میراث مکتوب ترکان، از جمله ادبیات کهن، حماسههای ملی و اسطورههای پربار ترکی ارائه شده است.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
حماسه ها
در این بخش به حماسههای ترکی پرداخته میشود. حماسهها بهعنوان آرمانیترین آثار ادبی جهان شناخته میشوند؛ چراکه مبارزات جمعی یک ملت را در چارچوب ارزشها، قوانین و معانی مشترک تفسیر میکنند و گذشته و آینده جامعهای را که در آن زنده نگه داشته شدهاند، نمایندگی مینمایند.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
آثار برجسته
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
مطالب مرتبط
جبار عسکرزاده باغچهبان، بنیانگذار اولین مدرسه کرولالها در ایران
امپراتوری هیتی ها ؛ تمدن باستانی فراموش شده
نسخههای خطی علمی آذربایجان قرون وسطی در کتابخانه واتیکان