نشریه الکترونیکی ائل اوبا

و من آیاته خلق السّموات و الأرض و اختلاف ألسنتکم و ألوانکم إنّ فی ذلک لآیات للعالِمین

چه غذاهایی حاوی کراتین هستند؟


لینک مطلب : http://eloba.ir/?p=8181

کراتین نوعی پروتئین است که در ناخن، مو، دندان و حتی پوست ما یافت می شود. در صورت کمبود کراتین، ممکن است منجر به شکستن ناخن، ریزش مو یا آسیب به پوست ما حتی در نتیجه کوچکترین ضربه شود. چه غذاهایی حاوی کراتین هستند؟ در اینجا تمام جزئیات است.

 

به لطف یک رژیم غذایی غنی از کراتین و سایر مواد مغذی، می توانیم به راحتی میزان کراتین بدن خود را به طور طبیعی افزایش دهیم.

چه غذاهایی حاوی کراتین هستند؟

دلایل مختلفی برای موهایی که از سلامت خوبی برخوردار نیستند، شکسته، ریزش و نوک دوشاخه وجود دارد. برخی از این موارد رایج ترین آنها هستند: بی نظمی هورمونی، سیگار کشیدن، تغذیه نامناسب، استرس و کمبود مواد معدنی. علاوه بر این، سشوار کشیدن مکرر، به ویژه رنگ کردن با رنگ های روشن، و باعث ساییدگی لایه های کراتین و فیلم رنگ دهنده در ساختار طبیعی مو، مو را ناسالم می کند.

کراتین بیشتر در سبزیجات مختلف مانند کلم، پیاز، کلم بروکلی، تره فرنگی و سیر یافت می شود. برای افزایش میزان کراتین در بدن باید این غذاها را مصرف کنید. همچنین جگر، ماست، ماهی، شیر و سایر منابع غذایی حاوی کراتین.

کدام غذاها بیشترین کراتین را دارند؟

غذاهایی که بیشترین میزان تولید کراتین را افزایش می دهند میوه ها و سبزیجات هستند. میوه ها و سبزیجاتی که به دلیل دارا بودن ویتامین A فراوان هستند نیز در تولید کراتین به بدن کمک شایانی می کنند. بهترین شاخص محتوای غذایی میوه ها و سبزیجات رنگ آنهاست. غذاهایی مانند نارنجی رنگ، هویج، انبه و سیب زمینی نیز برای تولید کراتین بسیار مفید هستند.

کراتین در فلفل سبز، اسفناج و کدو سبز نیز یافت می شود. پروتئین های غنی از آهن باعث افزایش تولید کراتین در بدن شده و سلامت مو و ناخن و پوست را بهبود می بخشد. جگر، گوشت بدون چربی و ماهی از بزرگترین کمک کنندگان ما در ایجاد کراتین در بدن ما هستند.

آهن به گلبول های قرمز خون در رساندن اکسیژن به فولیکول های مو کمک می کند. این تضمین می کند که پروتئین حیوانی راحت تر جذب بدن می شود و میزان آهن در خون افزایش می یابد. پروتئین حیوانی که سرشار از آهن است شامل اردک، بوقلمون، مرغ، تخم مرغ، میگو، گوشت گاو بدون چربی و بره است.

غذاهای گیاهی حاوی پروتئین و غنی از آهن عبارتند از: لوبیا، نخود، اسفناج، عدس و سویا. غذاهای غنی از ویتامین C عبارتند از: کلم بروکلی، کلم، کلم بروکسل، فلفل، گریپ فروت، آناناس، پرتقال، توت فرنگی و لیمو.

فواید کراتین چیست؟

کراتین باید به مقدار کافی در بدن وجود داشته باشد تا بتوان یک زندگی بسیار سالم از نظر ناخن، مو و موهای بدن و همچنین پوست داشت. در این موارد اثر محافظتی بسیار دارد. همچنین به محافظت از بدن در برابر اشعه ماوراء بنفش کمک می کند.

برای اینکه ناخن ها، فولیکول های مو و پوست قوی شوند، باید منابع غذایی حاوی کراتین به طور منظم مصرف شود. مو و ناخن افرادی که به طور منظم کراتین مصرف می کنند به روشی سالم رشد می کنند.