نشریه الکترونیکی ائل اوبا

و من آیاته خلق السّموات و الأرض و اختلاف ألسنتکم و ألوانکم إنّ فی ذلک لآیات للعالِمین

کودکان باید در برابر بوسیدن محافظت شوند


لینک مطلب : http://eloba.ir/?p=8186

ویروس اپشتین بار می تواند در نتیجه تماس نزدیک مانند تماس با بزاق دهان، بوسیدن، یا اشتراک نوشیدنی یا غذا پخش شود.

ویروس با علائمی مانند تب، گلودرد، خستگی و از دست دادن اشتها ظاهر می شود.

این ویروس که در اثر تماس نزدیک، بوسیدن و آغوش مکرر ایجاد می‌شود، می‌تواند باعث ایجاد بسیاری از بیماری‌ها به‌ویژه سرطان شود. با تقویت سیستم ایمنی می توان از آن محافظت کرد.

ویروس اپشتین بار ویروسی از خانواده هرپس ویریده است. این ویروس که باعث عفونت در انسان می شود، معمولاً در دوران کودکی یا بزرگسالی منتقل می شود و باعث بیماری می شود که به طور کلی به عنوان مونونوکلئوز شناخته می شود.

خود را با علائمی مانند تب، گلودرد، خستگی و از دست دادن اشتها نشان می دهد.

ویروس می تواند از طریق تماس نزدیک، به ویژه تماس از طریق بزاق، بوسیدن، یا اشتراک نوشیدنی یا غذا منتقل شود.

شما می توانید با رعایت بهداشت فردی، بوسیدن و اجتناب از تماس نزدیک و تقویت سیستم ایمنی از خود در برابر عفونت EBV محافظت کنید.

این بیماری از طریق قطرات منتقل می شود

EBV یک بیماری است که از طریق قطرات منتقل می شود. عفونت هایی که به ویژه از طریق بزاق منتقل می شوند در EBV شایع هستند. ویروس می تواند از طریق تماس نزدیک، به ویژه از طریق تماس قطرات، بوسیدن، یا اشتراک نوشیدنی یا غذا پخش شود. عفونت ویروس اپشتین با تب، گلودرد، تورم غدد لنفاوی، خستگی و اغلب بزرگ شدن کبد و طحال مشخص می شود.

مونونوکلئوز بیماری است که معمولاً به خودی خود بهبود می یابد، اما در برخی موارد ممکن است برای تسکین علائم به استراحت و دارو نیاز باشد. ویروس اپشتین بار با لنفوم هوچکین، لنفوم بورکیت، سرطان نازوفارنکس و برخی دیگر از انواع سرطان مرتبط است.

ممکن است برای یک عمر خاموش بماند.

اگرچه بیشتر افراد مبتلا به EBV هستند، تنها درصد کمی از این انواع سرطان در نتیجه عفونت EBV ایجاد می‌شوند. ویروس Epstein-Barr می تواند یک عفونت پنهان (خاموش) مادام العمر را در یک فرد پس از آلوده شدن ایجاد کند. این بدان معنی است که ویروس می تواند در یک زمان خاص فعال شود و باعث بیماری شود. بیشتر عفونت های EBV خفیف هستند و به خودی خود بهبود می یابند، اما در برخی موارد می توانند منجر به مشکلات جدی شوند.

توصیه می‌شود افرادی که دچار هر گونه مشکل سلامتی هستند با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنند.

اقدامات احتیاطی که می توان برای جلوگیری از آلودگی انجام داد

برای جلوگیری از انتقال ویروس اپشتین بار (EBV) باید اقدامات احتیاطی انجام شود، مواردی را که باید برای محافظت در نظر گرفته شود، به شرح زیر برشمرد:

«بهداشت فردی: شستن مکرر دست‌ها، به‌ویژه قبل از تهیه غذا یا خوردن غذا، پس از استفاده از توالت و تمیز کردن بینی.

محافظت در برابر EBV و سایر عفونت ها پس از تماس با دهان یا چشم بسیار مهم است. از بوسیدن و تماس نزدیک خودداری کنید:

EBV معمولاً از طریق بزاق منتقل می شود. بنابراین، محدود کردن تماس نزدیک با افراد مبتلا به این بیماری و به ویژه اجتناب از بوسیدن با افراد آلوده می تواند خطر ابتلا را کاهش دهد.

عادات بهداشتی:

به حداقل رساندن اشتراک وسایل شخصی، به ویژه وسایلی مانند فنجان، بشقاب، کارد و چنگال، حوله و مسواک می تواند از گسترش EBV و سایر عفونت ها جلوگیری کند.

تقویت ایمنی: یک سیستم ایمنی قوی می تواند بدن را در برابر عفونت ها مقاوم کند. بنابراین، حفظ یک سبک زندگی سالم، داشتن یک رژیم غذایی متعادل، ورزش منظم، خواب کافی و اجتناب از استرس مهم است.

اجتناب از تماس با افراد آلوده:

محدود کردن تماس با افراد مبتلا به عفونت EBV یا مونونوکلئوز بسیار مهم است.

در صورت لزوم تماس با این افراد باید اقدامات بهداشتی انجام شود و از استفاده از اقلام آلوده خودداری شود.

واکسن: هیچ واکسن خاصی در برابر عفونت EBV وجود ندارد. با این حال، در برخی کشورها این اقدامات ممکن است به محافظت در برابر عفونت EBV کمک کند، اما خطر را به طور کامل از بین نمی برد.

مهم است که همیشه مراقب باشید و به اقدامات اولیه بهداشتی برای جلوگیری از عفونت توجه کنید.