نشریه الکترونیکی ائل اوبا

و من آیاته خلق السّموات و الأرض و اختلاف ألسنتکم و ألوانکم إنّ فی ذلک لآیات للعالِمین

مطالعه جدید: افزودن نمک به غذا باعث بیماری کلیوی می شود


لینک مطلب : http://eloba.ir/?p=8545

نمک یک ماده مغذی است که بدون شک برای بدن ما ضروری است، اما فقط زمانی که به اندازه کافی مصرف شود.

طبق یک مطالعه جدید، افزودن نمک به وعده های غذایی خطر ابتلا به بیماری کلیوی را تا ۱۱ درصد افزایش می دهد.

چرا نمک بر سلامت ما تأثیر می گذارد؟ روزانه چه مقدار نمک باید مصرف شود؟

نمک؛ به عنوان یک غذای ضروری برای حفظ آب در بدن و عملکرد ماهیچه ها شناخته می شود. این روی میزهای ما برای پردازش و نگهداری غذا و افزایش طعم غذاها است. اما مصرف کمی بیش از حد باعث بیماری های جدی می شود.

مصرف مکرر نمک باعث فلج و سرطان می شود: دانشمندان سال هاست روی این موضوع کار می کنند.محققان دانشگاه تولان در لوئیزیانای آمریکا در مطالعه خود به این نتیجه رسیدند که افزودن مکرر نمک به غذا باعث بیماری هایی مانند بیماری های قلبی عروقی، سکته مغزی و سرطان می شود.

علاوه بر این، کسانی که همیشه غذای خود را نمک می‌نوشیدند، 28 درصد بیشتر از کسانی که نمک مصرف نمی‌کردند یا به ندرت از نمک استفاده می‌کردند، در معرض خطر مرگ زودرس بودند. تاکید شد که در سن 50 سالگی، امید به زندگی مردان و زنانی که همیشه نمک اضافه می کنند، برای مردان 2.3 سال و برای زنان 1.5 سال کمتر است.

توجه! بر اساس تحقیقات جدید، مصرف بیش از حد نمک باعث بیماری کلیوی می شود:

اخیراً هشدار مهمی در مورد مصرف نمک توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده (CDC) ارائه شده است. CDC با اشاره به مطالعه جدیدی که در مجله JAMA Network Open منتشر شده است، اعلام کرد که افزودن نمک به وعده های غذایی ممکن است خطر بیماری کلیوی را تا 11 درصد افزایش دهد.

این مطالعه که در مجله JAMA Network Open منتشر شد، شامل 465288 فرد 37 تا 73 ساله بود که در ابتدا بیماری کلیوی نداشتند و در طول سال تحت نظر بودند. در این مدت، 22031 شرکت کننده به بیماری کلیوی مبتلا شدند. محققان دریافتند که هر چه شرکت کنندگان در مطالعه بیشتر نمک سفره را به غذای خود اضافه کنند، احتمال ابتلا به بیماری کلیوی بیشتر می شود.

در مقایسه با شرکت‌کنندگانی که به ندرت یا هرگز به وعده‌های غذایی خود نمک اضافه می‌کردند، افرادی که می‌گفتند گاهی به وعده‌های غذایی خود نمک اضافه می‌کنند، 4 درصد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری کلیوی بودند، در حالی که این خطر برای کسانی که اغلب نمک اضافه می‌کردند به 7 درصد و به 11 درصد افزایش یافت.

برای کسانی که می گویند همیشه به وعده های غذایی خود نمک اضافه می کنند. دانشمندانی که این مطالعه را انجام دادند، توضیح دادند: کاهش دفعات افزودن نمک به غذاها در سفره ممکن است یک استراتژی ارزشمند برای کاهش خطر بیماری کلیوی در جمعیت عمومی باشد.

بر اساس داده های CDC، بیماری مزمن کلیه تقریباً 37 میلیون بزرگسال در ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد. این بیماری که معمولاً به کندی ایجاد می‌شود، باعث می‌شود دو کلیه نتوانند به اندازه کافی مواد زائد و آب اضافی از جریان خون بدن را فیلتر کنند. این همچنین بر توسعه سایر مشکلات سلامتی تأثیر می گذارد.

میزان مصرف نمک در ترکیه چقدر است؟ میزان مصرف نمک در ترکیه بسیار زیاد است. به عنوان مثال در بررسی مصرف نمک در ترکیه که توسط وزارت بهداشت در سال 2008 انجام شد، مشخص شد که ما روزانه 18 گرم نمک مصرف می کنیم. متعاقباً در سال 1390 مطالعات و اطلاعاتی برای کاهش میزان نمک مصرفی در سراسر کشور ارائه شد.

با گذشت زمان و افزایش سطح دانش تغذیه، این میزان به 10.2 گرم کاهش یافت. با این حال، ما هنوز 2 برابر بیش از حداکثر مقدار نمکی که باید روزانه مصرف کنیم، هستیم. کارشناسان هشدار می دهند که مصرف روزانه نمک باید به 5 گرم محدود شود. این یعنی تقریباً یک قاشق چای‌خوری یا یک قاشق چای‌خوری نمک در روز.

کودکان چه مقدار نمک باید مصرف کنند؟

مطالعات انجام شده بر روی نمک نشان داده است که میزان نمک مصرفی روزانه در کودکان 3-1 ساله نباید از 2 گرم و در محدوده سنی 4 تا 6 سال از 3 گرم بیشتر باشد. در سنین 7 تا 10 سالگی مصرف روزانه نمک باید حداکثر 5 گرم باشد.