نشریه الکترونیکی ائل اوبا

و من آیاته خلق السّموات و الأرض و اختلاف ألسنتکم و ألوانکم إنّ فی ذلک لآیات للعالِمین

ممانعت اقلیم کردستان عراق از بازگشت آوارگان جنگ


لینک مطلب : http://eloba.ir/?p=8767

وزیر مهاجرت و پناهندگان عراق اعلام کرده که اقلیم کردستان مانع بازگشت پناهندگان شده است به همین علت علیه سه مقام بلندپایه اقلیم کردستان در دادگاه فدرال شکایت طرح نموده است.

به گزارش پولتیک پرس، دادگاه فدرال عراق روز یکشنبه 2024/3/31 جلسه رسیدگی به شکایت ایوان فایق جبرو، وزیر مهاجرت و پناهندگان عراق علیه رئیس، نخست وزیر و وزیر داخلی اقلیم کردستان را برگزار خواهد کرد.

شکایت طرح شده تقاضای حل و فصل مشکلی را دارد که در نتیجه اجرای حکم شماره ۲۴۰۰۷ سال ۲۰۲۴ شورای وزیران عراق ایجاد شده است و می‌خواهد کسانی که شکایت علیه آنان طرح شده است ملزم به اجرای این حکم شوند.

شاکی تقاضا دارد کسانی که علیه آنان طرح شکایت شده است با اجرای تصمیم هیأت وزیران عراق و جزئیات آن موافقت کنند و آوارگان به زادگاه های خودشان بازگردند که به گفته این وزیر، اقلیم کردستان از بازگشت آنها به مناطق خود جلوگیری می کند.

شورای وزیران عراق در تاریخ ۲۰۲۴/۱/۲۳ یک بخشنامه ۱۶ ماده‌ای در خصوص آوارگان صادر کرده که تامین تجهیزات لازم برای آوارگان بازگشته به مناطق خود از جمله موارد ذکر شده در آن است، ۳۰ ژوئن سال جاری نیز آخرین مهلت تعطیلی همه کمپ‌ها و بازگشت داوطلبانه آوارگان خواهد بود.

گفتنی است تخریب خانه‌ها و سرقت اموال و کوچاندن ساکنین غیرکرد شهرهای شمال عراق توسط پیش مرگه های کرد ، مکررا در طی جنگ با داعش اتفاق افتاده بود.

عفو بین الملل در اینباره اعلام نموده بود که تخریب منازل پس از بازپس گیری مناطقی در شمال و غرب بغداد از دست گروه تروریستی داعش انجام شده است.

جو استورک، معاون خاورمیانه دیده بان حقوق بشر پیش تر گفته بود که «در این مناطق، خانه‌های اعراب تخریب شده‌اند بی آن که خانه‌های متعلق به کردها آسیبی دیده باشند.»

این سازمان همچنین تحقیقات گسترده‌ای را انجام داده و گفته بود تصاویر ماهواره‌ای نیز دراختیار داشته که «تخریب گسترده» را تایید می کند.

دوناتلا روورا، مشاور ارشد امور اضطراری عفو بین‌الملل  در بیانیه ای گفته بود : «به نظر می رسد که این نیروها برای کوچاندن اجباری اعراب دست به اقدامی هماهنگ زده اند.»

وی می افزاید: «کوچاندن شهروندان با توسل به زور و ویران کردن عمدی منازل و املاک آنان بدون دلیل نظامی، می تواند به مثابه جنایت جنگی باشد».

در این میان غیرنظامیان عرب که از جنگ گریخته بودند نیز از بازگشت به خانه محروم شده‌اند و اقلیم کردستان عراق پس از پایان جنگ مانع بازگشت پناهندگان شده است.

سازمان عفو بین الملل با انتشار ویدیویی نسبت به تخریب خانه های ساکنین عرب شمال عراق توسط پیش مرگه های کرد واکنش نشان داده است.

 

 
خاطر نشان می سازد که نیروهای کرد ی.پ.گ مورد حمایت آمریکا در سوریه نیز دست به اقدامات مشابه زده است. در مناطق تحت کنترل سازمان تروریستی پ ی د / ی پ گ علاوه بر اعراب و ترکمن ها، دیگر اقوامی چون سریانی ها و ارامنه نیز زندگی می کنند. این سازمان تروریستی برای در دست گرفتن کنترل منطقه، مردمان این مناطق را مجبور به مهاجرت اجباری کرده و اقدام به تغییر ساختار دموگرافی منطقه می کند.

در گزارش سازمان نظارت بر حقوق بشر سوریه به اعمال خشونت از سوی تروریست های پ ی د / ی پ گ علیه نزدیک به 100 خانواده ترکمن در حسکه جای داده شده است. این ترکمنان مجبور به مهاجرت به دیگر مناطق کشور شده اند.

در گزارش سازمان نظارت بر حقوق بشر سوریه تاکید گردیده ، تروریست های پ ی د / ی پ گ وارد اماکن مسکونی شده، اموال مردم را غارت کرده، در مناطقی که کردها ساکن نیستند اقدام به پاکسازی قومی کرده، خانه ها را به آتش کشیده و انسانها را مجبور به مهاجرت کرده است.

بر اساس این گزارش ده ها هزار انسان که اکثرا عرب هستند، وادار به ترک خانه و کاشانه شان شده و دهها روستا ویران شده است. تمامی این اقدامات، بر اساس ماده 8 توافقنامه رم، جرم جنگی، جرم علیه بشریت و نقض حقوق بشر به شمار می رود.