نشریه الکترونیکی ائل اوبا

و من آیاته خلق السّموات و الأرض و اختلاف ألسنتکم و ألوانکم إنّ فی ذلک لآیات للعالِمین

ناسا هشدار داد: رنگ زمین در حال تغییر است


لینک مطلب : http://eloba.ir/?p=8307

به گفته ناسا، بیش از نیمی از اقیانوس های سیاره در 20 سال گذشته به دلیل تأثیر گرمایش تدریجی تغییرات آب و هوایی از آبی به سبز تبدیل شده اند.

دانشمندان مرکز ملی اقیانوس شناسی گفتند که تغییر رنگ نشانه ای از تخریب اکوسیستم به دلیل تغییرات آب و هوایی است.

بی بی کائل، دانشمند مرکز ملی اقیانوس شناسی در ساوتهمپتون و نویسنده این کتاب، می گوید:

«دلیلی که ما به این موضوع اهمیت می دهیم این نیست که به رنگ اهمیت می دهیم، بلکه به این دلیل است که رنگ بازتابی از تغییرات در وضعیت اکوسیستم است. مطالعه سال 2023 نشان می دهد که احتمالاً به دلیل پلانکتون است، اگرچه علت دقیق تغییر رنگ هنوز تأیید نشده است. این موجودات در انتهای زنجیره غذایی دریایی قرار دارند، اما در تولید بیشتر اکسیژن روی زمین نیز نقش دارند و اثر متعادل کننده ای بر جو ما دارند.

پلانکتون های زیادی وجود دارد که در اقیانوس ها می درخشند و برخی از آنها رنگدانه های مختلفی دارند. تغییر رنگ می تواند به دانشمندان ایده واضح تری از چگونگی تغییر جمعیت پلانکتون در سراسر جهان بدهد. دانشمندان این تغییرات رنگ را با یک شبیه‌سازی رایانه‌ای مقایسه کردند که اگر گرمایش جهانی ناشی از انسان هرگز اتفاق نمی‌افتد، اقیانوس‌ها چگونه به نظر می‌رسیدند.

کائل گفت: «تقریباً در تمام اقیانوس‌های گرمسیری یا نیمه گرمسیری تغییرات رنگی قابل توجهی وجود دارد.

کائل گفت: “اینها ممکن است تغییرات بزرگی نباشند که اکوسیستم را تخریب کنند، ممکن است ظریف باشند.” اما این شواهد بیشتری به ما می‌دهد مبنی بر اینکه فعالیت‌های انسانی احتمالاً بخش‌های بزرگی از بیوسفر جهانی را به شیوه‌هایی که ما نمی‌دانیم تحت تأثیر قرار می‌دهد.»

در حالی که دانشمندان می‌دانند تأثیر پایدار این سبز شدن اقیانوس چه خواهد بود، ناسا امسال پروژه جدیدی را در این زمینه آغاز کرد.

در ژانویه 2024، یک ماموریت ماهواره ای پیشرفته به نام Pace – پلانکتون، آئروسل، ابر، اکوسیستم اقیانوس – صدها رنگ را در اقیانوس اندازه گیری خواهد کرد، نه تعداد انگشت شماری از تغییراتی که تاکنون داشته ایم. کائل می‌گوید: «استنباط‌های معنادارتر در مورد اینکه تغییرات واقعاً از نظر زیست‌محیطی چه هستند، قطعاً گام بزرگ بعدی است.