نشریه الکترونیکی ائل اوبا

و من آیاته خلق السّموات و الأرض و اختلاف ألسنتکم و ألوانکم إنّ فی ذلک لآیات للعالِمین

سحری و افطار ماه مبارک رمضان بدون شیر، ماست، دوغ و تخم مرغ امکان پذیر نیست


لینک مطلب : http://eloba.ir/?p=8567

با توجه به کاهش قابل توجه قند خون به دلیل روزه داری طولانی در ماه مبارک رمضان اگر روزه داران در زمان افطار سریع غذا بخورند، قند خون آنها به سرعت افزایش می یابد. برای جلوگیری از بروز این وضعیت، فرد باید برای سحر از خواب بیدار شود و بخش قابل توجهی از نیازهای غذایی روزانه را تامین کند.

خوردن بر اساس نوع و مدت وعده غذایی باعث افزایش احساس سیری و جلوگیری از مشکلات سلامتی می شود. با افزودن غذاهای غنی به برنامه غذایی خود در ماه رمضان، می توانید به بدن خود کمک کنید تا به راحتی خود را با روالی که به آن عادت نکرده است، سازگار کند.

همه می توانند برای ماه مبارک رمضان برنامه تغذیه ای تهیه کنند،در هنگام افطار بعد از گرسنگی طولانی، وعده های غذایی به آرامی و کاملاً هضم شده مصرف شود و برای جلوگیری از ایجاد ناراحتی در معده، وعده غذایی باید با سوپ شروع شود که مایع بیشتری در نظر گرفته می شود و سپس با وعده های غذایی کم چرب ادامه یابد.

جایگزینی مایعات از دست رفته در طول روز بسیار مهم است. به همین دلیل، اگر نه در حین غذا، بعد از غذا مایعات فراوان مصرف شود. مصرف نمک زیاد همراه با غذا باعث تشنگی بیشتر شما می شود. به همین دلیل توجه به مصرف نمک با پرهیز از غذاهای شور در روزه داری به ویژه در سحور مفید است.

علاوه بر این، وعده غذایی سرو شده در سحور تا افطار به بدن انرژی می دهد. به همین دلیل سحور را هرگز نباید با آب مصرف کرد، بلکه باید آن را به عنوان غذا تهیه کرد. از آنجایی که زمان محدودی برای غذا خوردن در طول روز وجود دارد، ممکن است تغییراتی در تغذیه و در نتیجه در سیستم گوارش شما ایجاد شود.

در طول دوره روزه داری، مشکلات گوارشی مختلف، معمولاً یبوست، ممکن است رخ دهد. برای جلوگیری از این امر، مصرف غلات پرفیبر (مانند سبوس، گندم کامل)، سبزیجات، حبوبات و مایعات فراوان و همچنین پیاده روی سبک بعد از افطار نیز مفید خواهد بود.

غذاهایی که سبک هستند و شما را برای مدت طولانی سیر نگه می دارند باید برای سحور ترجیح داده شوند. می توانید لبنیات، سبزیجات و میوه هایی که سرشار از پروتئین و فیبر هستند مصرف کنید.

در سفره سحور انواع شیر، ماست، دوغ، تخم مرغ و پنیر وجود داشته باشد و از مصرف غذاهای چرب و شور و سرخ کردنی ها پرهیز شود.