نشریه الکترونیکی ائل اوبا

و من آیاته خلق السّموات و الأرض و اختلاف ألسنتکم و ألوانکم إنّ فی ذلک لآیات للعالِمین

برای سلامتی خود آگاهانه نان مصرف کنید


لینک مطلب : http://eloba.ir/?p=8166

نان یکی از غذاهایی است که مکررا در سفره و برنامه غذایی روزانه شما گنجانده می شود. با این حال در مصرف نان باید بسیار مراقب باشید. به خصوص اگر قصد کاهش وزن دارید، توصیه می شود نان های غلات مانند نان آرد کامل و نان چاودار را انتخاب کنید. بنابراین، چه مقدار نان در روز مصرف کنیم؟

نان غذایی است که ما اغلب در برنامه غذایی روزانه خود قرار می دهیم. به همین دلیل نوع نانی که انتخاب می کنیم و تعداد دفعات مصرف آن بسیار مهم است. دفعات مصرف نان بسته به سن، وزن و وضعیت حرکت روزانه فرد متفاوت است.

نان های غلات مانند نان آرد کامل و نان چاودار سرشار از آهن، منیزیم و ویتامین های گروه B هستند. در عین حال، به لطف محتوای بالای فیبر غذایی، با متعادل نگه داشتن قند خون، سیری طولانی مدت را تضمین می کند. به لطف ساختار فیبر غنی خود، از بهبود پارامترهای خون با تنظیم حرکات روده نیز پشتیبانی می کند.

از طرف دیگر نان سفید باعث می شود که قند خون سریعتر در مقایسه با نان های غلات بالا برود و در نتیجه مدت سیری را کوتاه کرده و باعث گرسنگی سریعتر می شود. همچنین محتوای فیبر، آهن و ویتامین های B را در طی فرآیندهای آسیاب کاهش می دهد.

هنگام خرید نان سبوس دار باید به نکاتی توجه کرد. نان هایی که برچسب گندم کامل دارند ممکن است آرد تصفیه شده اضافه شده باشد. هنگام خرید نان آرد سبوس دار باید مطمئن شوید که از 100 درصد آرد کامل تهیه شده باشد.

نان های آرد سبوس دار با خمیر ترش سرشار از پروبیوتیک ها و پری بیوتیک هایی هستند که در طی تخمیر ایجاد می شوند. در عین حال، شاخص گلیسمی پایینی دارد زیرا سرعت هضم نشاسته به لطف این باکتری های مفید کاهش می یابد. انتخاب نان خمیر ترش تهیه شده از آرد گندم کامل انتخاب سالمی خواهد بود.