نشریه الکترونیکی ائل اوبا

و من آیاته خلق السّموات و الأرض و اختلاف ألسنتکم و ألوانکم إنّ فی ذلک لآیات للعالِمین

از بین بردن رگ های واریسی


لینک مطلب : http://eloba.ir/?p=8155

هدف: پشت سر گذاشتن رگ های مشکل ساز!

سیاهرگ ها خون کثیف موجود در بدن ما را برای تصفیه به قلب و ریه ها می برند. از آنجایی که وریدهای پا این عملکردها را از پایین به بالا انجام می دهند (برخلاف نیروی جاذبه)، دریچه های یک طرفه در داخل خود دارند. خراب شدن و نشت این دریچه ها را “نارسایی وریدی” و علائم نارسایی وریدی را “واریس” می نامند. 7 زن از 10 زن دارای مشکلات واریس هستند.

متخصص جراحی قلب و عروق پروفسور دکتر سمیح بارلاس می گوید: «بر اساس توزیع واریس بین زن و مرد، از هر 3 فرد مبتلا به واریس، 2 نفر زن و 1 نفر مرد هستند. امروزه اگر مقایسه ای را فقط در بین زنان انجام دهیم، از هر 10 زن، 7 نفر مبتلا هستند. مشکلات وریدهای واریسی دارند، وقتی جایگاه آن را در بین تمام مشکلات سلامتی در نظر بگیریم، می‌توان گفت که این میزان بسیار بالاست.»

 

دلیل اش چیست؟

عواملی مانند نوسانات هورمونی، بارداری های قبلی، زایمان (تعداد تولد) و استفاده از قرص های ضد بارداری باعث می شود این مشکل بیشتر در خانم ها ایجاد شود.

اگرچه عوامل ژنتیکی در واریس بسیار مهم است، اما نباید فراموش کرد که شرایط زندگی نیز در ایجاد واریس موثر است. آمار به ما نشان می دهد که میزان واریس در پاهای افرادی که والدینشان واریس ندارند حدود 20 درصد است. این میزان زمانی افزایش می یابد که واریس در خانواده (والدین) دیده شود.

اگر فقط یکی از والدین مبتلا به واریس باشد، میزان بروز واریس در دختران آنها 60 درصد و بروز واریس در پسران آنها 20 درصد است. اگر پدر و مادر هر دو مبتلا به واریس باشند، میزان بروز این مشکل در فرزندانشان، صرف نظر از جنسیت، 90 درصد است. در این مرحله عنوان می شود که واریس بیماری افراد مسن نیست و در کودکان نیز دیده می شود. شایان ذکر است در حالی که میزان ابتلا به واریس در افراد زیر 50 سال 25 درصد است، این میزان در سنین بالای 60 سال به 46 درصد افزایش می یابد.

در حالی که رگ‌های واریسی که می‌توانیم روی پوست ببینیم را می‌توان با روش‌های «اسکلرتراپی کف سطحی» و «فلبکتومی سرپایی» درمان کرد، رگ‌های ضخیم‌شده بیمار که به دلیل قرار گرفتن در عمق بیشتری در پاهای ما دیده نمی‌شوند، با تکنیک EVTA از بین می‌روند.

گرما بدون جراحی به ورید بیمار مبتلا به واریس از طریق یک کاتتر اعمال می شود که می تواند به عنوان یک لوله پلاستیکی نازک تعریف شود و هیچ برشی که نیاز به بخیه داشته باشد ایجاد نمی شود. هنگامی که حرارتی که تحت تصویربرداری به سمت هدف هدایت می شود، دیواره سیاهرگ را تحت تاثیر قرار می دهد، ورید منقبض می شود و در خود بسته می شود.

این سیاهرگ ناتوان در عرض 12-8 ماه جذب بدن شده و از بین می رود. تلاش تقریباً 20 دقیقه طول می کشد.

عدم وجود هرگونه عارضه در طول EVTA کاملاً به دانش و تجربه تیم بستگی دارد. برخلاف شکایات کبودی، درد و محدودیت حرکتی که تا هفته‌ها پس از جراحی کلاسیک ادامه می‌یابد، پس از EVTA، بیمار در عرض 1 ساعت شروع به راه رفتن می‌کند و تقریباً هیچ تغییر رنگ یا حساسیتی روی پوست ایجاد نمی‌شود و فرد می‌تواند برگردد.

از آنجایی که هیچ برشی ایجاد نمی شود، خطر عفونت زخم، جای بخیه و غیره وجود ندارد. هیچ مشکلی وجود ندارد و شکایات قبل از عمل به سرعت ناپدید می شوند. در نتیجه عمل، هیچ توصیه ای مانند استراحت یا دوری از ورزش به بیمار داده نمی شود.

کدام درمان برای کدام بیمار؟

1- بیمارانی که نشتی دریچه آنها تشخیص داده نشده یا خفیف تشخیص داده می شود و شکایت آنها فقط ناراحتی بینایی ناشی از مویرگ های پا است، از منظر زیبایی شناسی برخورد می کنند. گفته می شود که رگ های نازک که عامل این مشکلات هستند، مشمول درمان هستند. در این بیماران؛ اسکلروتراپی با فوم سطحی (VFS) و/یا لیزر سطحی (VL) و/یا فلبکتومی سرپایی (AP) باید ترجیح داده شوند.

2- بیمارانی که سطح نشتی دریچه آنها متوسط/پیشرفته تعیین شده باشد در گروه درمان پزشکی قرار می گیرند. هدف درمان به عنوان یک بیماری جدی عروقی زمینه ای قبل از نوک مرئی کوه یخ دیده می شود. ورید بزرگ شده، پیچ در پیچ، دریچه های آسیب دیده و شروع به نشت در حد متوسط ​​تا شدید، بازگشت به حالت عادی امکان پذیر نیست.

در این مرحله، هدف از بین بردن بار روی رگ مورد نظر و بدن و اطمینان از فعال شدن رگ های سالم کنار آن بدون هیچ مشکلی است. برای این منظور، روش “EndoVenous Truncal Ablation” (EVTA) با استفاده از فرکانس رادیویی یا لیزر به عنوان رایج ترین جایگزین برای جراحی های واریس کلاسیک استفاده می شود.

مجدداً در این گروه از بیماران، در صورت لزوم باید “Chemical Ablation” (DGS) تحت داپلر ترکیب شود تا قسمت‌های ورید نزدیک به مچ پا برداشته شود. پس از اتمام اولین مداخلات بیماران در گروه درمانی، در صورت تمایل می توان درمان های زیبایی را آغاز کرد. پروفسور دکتر. سمیح بارلاس می گوید: اگر درمان زیبایی در اولویت قرار گیرد، مویرگ های از بین رفته در مدت کوتاهی عود خواهند کرد.

آیا پوشیدن جوراب های اصلاحی از ایجاد واریس جلوگیری می کند؟

صرف نظر از اینکه کدام درمان اعمال می شود، توصیه می شود جوراب فشاری تدریجی با فشار متوسط ​​کلاس II، 2 مرتبه به طور مداوم در 24 ساعت اول پس از عمل، و سپس 1 جفت در طول روز به مدت 10-15 روز بپوشید. اگرچه هیچ روشی برای پیشگیری از مشکل نارسایی وریدی-واریس وجود ندارد، اما پوشیدن جوراب‌های فشاری سبک کلاس I، در زندگی عادی می‌تواند سن بروز مشکل را به تاخیر بیندازد.

آیا روش EVTA برای همه مناسب است؟

روش EVTA جدای از اینکه با بی حسی موضعی قابل انجام است مزایای مهمی برای بیمار دارد. مهمترین آنها این است که تلاش برای وارد کردن کاتتر به داخل ورید از طریق برش های بسیار کوچک 1 میلی متری تحت تصویربرداری سونوگرافی بسیار دقیق (داپلر) انجام می شود. بیان شده است که این روش را می توان تقریباً برای همه افراد مبتلا به نارسایی وریدی متوسط ​​تا شدید اعمال کرد، زیرا نیازی به بخیه ندارد، نیازی به تزریق داخل وریدی ندارد و فرصت بازگشت سریع به زندگی عادی را دارد.

از سوی دیگر، به تاخیر انداختن درمان یا تشکیل لخته در ورید به دلیل دیگری ممکن است از قرار دادن/پیشرفته شدن کاتتر به داخل ورید جلوگیری کند. در این حالت ممکن است نتایج ایده آل حاصل نشود یا EVTA انجام نشود.

آیا تنها درمان می تواند راه حل باشد؟

پروفسور دکتر. سمیح بارلاس می‌گوید: «پس از درمان نارسایی وریدی زمینه‌ای با EVTA، کاربردهای درمان تکمیلی بر اساس درجه بیماری نقش عمده‌ای در نتیجه و موفقیت درمان دارند» و روش‌های تکمیلی را برشمرد:

1) در صورت وجود وریدهای ضخیم به ظاهر اسپاگتی (ضخامت بیشتر از 3 میلی متر)، باید در همان جلسه با فلبکتومی سرپایی برداشته شوند.

2) DGS (انسداد شیمیایی تحت داپلر) به نواحی نزدیک به مچ دست و جایی که EVTA نمی تواند انجام شود.

3) اسکلروتراپی با فوم سطحی (VFS) برای مویرگ های با قطر 1-3 میلی متر

4) لیزر سطحی برای عروق 0.5 میلی متری و نازک تر.

5) استفاده از جوراب های فشار کم فشار (کلاس I) برای به تاخیر انداختن نارسایی وریدی/تشکیل مویرگی در پاها

درمان های تکمیلی چه کاری انجام می دهند؟

پروفسور می گوید: “برای اینکه آسیب عصبی ایجاد نشود، قسمت هایی از وریدهای بیمار نزدیک به مچ دست که معمولاً با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیستند، لمس نمی شوند.”

دکتر. سمیح بارلاس ادامه می دهد؛ با توجه به مطالعات علمی متعدد و یک مطالعه چندملیتی در حال انجام، عدم درمان وریدهای نارسایی وریدی در قسمت‌هایی از ساق پا نزدیک به مچ پا خطرات تداوم بیماری، تداوم شکایات یا عود بیماری را به دنبال دارد. بنابراین، این نواحی نزدیک به مچ دست نیز باید درمان شوند.

فرسایش شیمیایی (DGS) به عنوان یک روش تکمیلی تحت تصویربرداری داپلر اهمیت پیدا می‌کند، که به تنهایی در درمان سیاهرگ‌های متوسط ​​تا شدید ناکارآمد در قسمت‌های بالایی ساق بسیار مؤثر نیست. موقعیت وریدهای بیمار نزدیک به مچ پا با تصویربرداری سونوگرافی داپلر همزمان با EVTA یا 4-7 روز پس از مداخله تعیین می شود.

فرسایش شیمیایی تحت داپلر با کمک سوزن در تمام وریدهای دیگر انجام می شود، به جز آنهایی که نیازی به درمان ندارند. اگرچه رگ‌های ضخیم‌تر از 3 میلی‌متر در پاها می‌توانند با اسکلروتراپی بسته شوند، اما باعث ایجاد توده‌های سخت و دردناکی می‌شوند که برای ماه‌ها از بین نمی‌روند، زیرا لخته‌هایی در داخل آنها ایجاد می‌شود.

به همین دلیل باید از طریق برش های کوچک 1 میلی متری در طی عمل EVTA و مجدداً به عنوان یک روش تکمیلی با روش «فلبکتومی سرپایی» برداشته شوند. او می گوید: «به این ترتیب، بهبودی به آرامی و سریع اتفاق می افتد.

تأثیر درمان های تکمیلی بر درمان اولیه

قسمت های بالایی وریدهایی که نارسایی وریدی متوسط ​​تا پیشرفته را نشان می دهند با EVTA بسته می شوند و قسمت های تحتانی با “Chemical Ablation” تحت داپلر بسته می شوند و رگ های ضخیم به ظاهر اسپاگتی با “فلبکومی متحرک” برداشته می شوند. اگر درمان های مکمل به درستی و با ترتیب صحیح اعمال شود، میزان موفقیت درمان از 90 درصد فراتر می رود. بیان شده است که هدف از درمان این است که هیچ رگ مشکلی پشت سر نگذارد./ خبر ترک