نشریه الکترونیکی ائل اوبا

و من آیاته خلق السّموات و الأرض و اختلاف ألسنتکم و ألوانکم إنّ فی ذلک لآیات للعالِمین

چرا خالق اتوبوس برقی ایرانی آکیا به ترکیه رفت؟


لینک مطلب : http://eloba.ir/?p=7801

خبر کوتاه اما تلخ بود. اتوبوس ساز تبریزی که محصولات خود را با برند آکیا، روانه کلان شهرهای ایران می کرد، چند روز قبل اولین اتوبوس تمام الکتریکی 25 متری تولید کارخانه ترکیه اش را در خیابان‌های استانبول تست کرد.

کارخانه اتوبوس‌سازی تبریز با برند آکیا در شهریورماه سال 1386 با سرمایه‌گذاری مشترک ایران و چین در شهرک سرمایه‌گذاری تبریز به بهره‌برداری رسید.

رییس هیات‌مدیره صنایع خودرو‌سازی آکیای تبریز، در حاشیه مراسم بهره‌برداری این کارخانه در آن زمان با اشاره به تولید سالانه 2500 دستگاه اتوبوس در این کارخانه، گفت: «این کارخانه در دو فاز تولید، طراحی شده که در فاز اول سالانه یک‌هزار دستگاه و در فاز دوم که دو ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید، سالانه ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس به تولید می‌رسد.»

مظاهر ناصری، حجم سرمایه‌گذاری این کارخانه را ۳۰‌میلیارد دلار سرمایه در گردش و ۸۰‌ میلیارد تومان سرمایه ثابت عنوان کرد و افزود: «با راه‌اندازی فاز دوم این حجم به ۲۰۰‌میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.»

اما ستاره اقبال این شرکت تولیدکننده اتوبوس های شهری که از قضا هنوز نیز محصولاتش در ناوگان حمل و نقل شهری تبریز دیده می‌شود، خیلی ندرخشید و از سال 91 تولیدات اعلامی شرکت روند نزولی به خود گرفت و پس از مدتی هم تولید اتوبوس این برند در ایران متوقف شد.

اما حالا خبر می‌رسد که اتوبوس‌ساز آذربایجان‌ شرقی به ترکیه مهاجرت و اولین اتوبوس برقی‌اش را در استانبول تست کرده‌ است.

این تولیدکننده اهل میانه، در 1396 کارخانه آکیا را در شهرک سرمایه‌گذاری خارجی تبریز تاسیس و تولیدات خود را روانه بازار کرد. این شرکت با بیش از ۵۰۰ پرسنل، یکی از بزرگترین تولید کنندگان صنعتی آذربایجان شرقی بود.

اما با کاهش خرید اتوبوس توسط دولت و تعطیلی کارخانجات طی چند سال اخیر، این اتوبوس‌ساز آدربایجانی امکانات خود را به ترکیه منتقل و کارخانه‌ای را در شهر بورسا تاسیس کرد.

هم‌اکنون برند آکیا که زمانی در تبریز تولید می شد، به برندی برای ترکیه تبدیل شده و این شرکت بازارهای متعدد بخصوص در آسیای میانه را هم در اختیار گرفته است.

به نوشته «سون خبرلر» ترکیه، کارخانه آکیا در بورسا ظرفیت تولید سالیانه ۶۰۰ دستگاه خودرو را دارد و هم اکنون تولید طولانی ترین متروبوس را برای عرضه به استانبول آغاز کرده است. این اتوبوس ۲۵ متر طول و ۲۹۰ نفر ظرفیت دارد. / اتومبیل فارسی