نشریه الکترونیکی ائل اوبا

و من آیاته خلق السّموات و الأرض و اختلاف ألسنتکم و ألوانکم إنّ فی ذلک لآیات للعالِمین

مسلم بن عوسجه ؛ کوفی وفادار


لینک مطلب : http://eloba.ir/?p=4208

مسلم بن عوسجه اسدی یکی دیگر از صحابه پیامبر است که در کنار امام حسین علیه‌السلام در عاشورای کربلا و در برابر لشکر یزید ایستاد و به شهادت رسید. او که نامش در زیارت ناحیه مقدسه و زیارت رجبیه هم ذکر شده، بنابر برخی روایات و اسناد، به همراه همسر و فرزندان خویش در کربلا حضور یافت.

مسلم بن عوسجه علاوه بر آن‌که اهل عبادت و شب‌زنده‌داری بود، از محدثان اسلامی نیز بوده است و بر خلاف بسیاری از کوفیان که ابتدا برای امام حسین علیه‌السلام نامه نوشتند و پس از آن عهد شکستند، هیچ‌گاه دست از وفاداری و یاری امام حسین علیه‌السلام برنداشت.

مسلم بن عقیل که وارد کوفه شد، وارد خانه مسلم بن عوسجه شد و در آنجا بود که مردم کوفه به دیدار فرستاده امام حسین علیه‌السلام می‌رفتند و با او بیعت می‌کردند. مسلم بن عوسجه همچنین یکی از سه فرمانده‌ای بود که مسلم بن عقیل، آنها را برای نظم بخشیدن به نیروهای همراه خود از قبیله‌های مختلف انتخاب کرد.

گرچه ورود ابن زیاد به کوفه همه یاران مسلم بن عقیل را از اطراف او دور و همگان را خانه‌نشین کرد، اما مسلم بن عوسجه همچنان دست از یاری نکشید و پس از آنکه خبر ورود امام حسین علیه‌السلام به کربلا را از حبیب بن مظاهر شنید، بی‌درنگ به کربلا شتافت.

در روز عاشورا پس از آن‌که مسلم بن عوسجه در جنگ با یزیدیان در آستانه شهادت بود، امام حسین علیه‌السلام بر بالین او حاضر شد و فرمود: رحمک‌الله یا مسلم؛ خدا تو را رحمت کند مسلم. و پس از آن آیه شریفه «فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ ینْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْدِیلا» را تلاوت فرمود که نشانه مقام والای مسلم بن عوسجه است؛ «برخی از مومنان پیمان خود را به آخر بردند و برخی دیگر در انتظار شهادت به سر می‌برند و هرگز در عهد و پیمان خود تغییر و تبدیل ندادند.»

نام مسلم بن عوسجه همچنین در دعایی که شیخ مفید و سید بن طاووس در اعمال ماه رجب و نیمه شعبان نقل کرده‌اند، آمده است که: «السلام علی مسلم بن عوسجة».

منبع : همشهری آنلاین