نشریه الکترونیکی ائل اوبا

و من آیاته خلق السّموات و الأرض و اختلاف ألسنتکم و ألوانکم إنّ فی ذلک لآیات للعالِمین

شیعیان جمهوری قزاقستان


لینک مطلب : http://eloba.ir/?p=1082

279666_113-minائل اوبا – شهر مرکه، مرکز بخشی در جنوب قزاقستان که اهالی آن شیعی مذهب‌ اند. اهالی این منطقه آذربایجانیانی هستند که در گذشته در آن سوی رود ارس به سر می بردند و با جدا شدن جمهوری آذربایجان از ایران، حکومت شوروی آنها را به شهر مرکه در قزاقستان تبعید کرد.

سال‌ها قبل زمانی که جمهوری آذربایجان از ایران جدا نشده بود، مردم آذربایجان در تمام منطقه پراکنده بودند و خیلی‌ها اقوام و بستگانی در باکو داشتند و خیلی از عشایر هم گوسفند‌هایشان را به آن سوی رود ارس می‌بردند

اما پس از جنگ‌هایی که درگرفت بخشی از سرزمین ایران جدا شد ولی هنوز هم بسیاری از مردم آذربایجان در دو سوی رود ارس با هم رفت‌وآمد داشتند تا اینکه در سال ۱۹۱۸ میلادی حکومت شوروی، مرز ایران را بست و بسیاری از ایرانیان در آن سوی مرز گرفتار شدند و به آنان اجازه داده نشد تا به ایران برگردند.

زن و مرد و پیر و جوان، سال‌ها در پشت مرزهای بسته ماندند تا شاید روزی مرز‌ها باز شود. آن‌ها ۲۰ سال پشت مرز‌ها انتظار کشیدند و عاقبت حکومت شوروی در یک شب، همه آن‌ها را با دست‌های خالی سوار بر واگن‌های قطار کرد تا به هزاران کیلومتر آن طرف‌تر تبعید کند.

بعد از روز‌ها قطار از حرکت ایستاد و همه را پیاده کرد. آن‌ها در منتطقه نامعلومی پیاده شدند که بعد‌ها معلوم شد قزاقستان است.اکنون ۷۰ سال از روزی که هزاران نفر از مردم کشورمان را به قزاقستان تبعید کردند می‌گذرد. مردمی که جز کشاورزی و دامداری کاری نداشتند و دست خالی در آن کشور رها شدند.

در آن زمان مسلمان‌بودن و انجام مراسمات مذهبی جرم بود اما این شیعیان چند سال بعد در آن منطقه که «مرکه» نام داشت مسجدی را به‌صورت مخفیانه ساختند. مسجد را در انتهای کوچه‌ای باریک در میان چند خانه ساختند تا کسی جز خودشان از وجود آن با خبر نباشد. در‌‌ همان مسجد بود که نماز می‌خواندند و در ایام محرم برای سیدالشهداء عزاداری می‌کردند.

سال‌ها بعد پیرمردی از شیعیان «مرکه» به مسافری از ایران گفته بود که آن‌ها از عشایر منطقه «مشکین‌شهر» و «بیله‌سوار» بوده‌اند و سال‌هاست که چشم امید دارند تا عده‌ای از ایران بیایند و آن‌ها را به کشورشان برگردانند. بر اساس آخرين آمار مجمع جهانی اهل‏‌بیت(ع) از شیعیان‏ قزاقستان که در سال 2008 ميلادي برآورد شده است از مجموع 15 ميليون و 346 هزار نفر جمعيت قزاقستان، 354 هزار و 850 نفر شيعه هستند که نسبت آنها به کل جمعیت اين کشور حدود 2.3 درصد است.

منبع – مجمع جهانی اهل البیت علیهم السلام