نشریه الکترونیکی ائل اوبا

و من آیاته خلق السّموات و الأرض و اختلاف ألسنتکم و ألوانکم إنّ فی ذلک لآیات للعالِمین

روز ملی خلیج فارس گرامی باد


لینک مطلب : http://eloba.ir/?p=6583

سال ۱۳۸۴ دولت ایران روز ۱۰ اردیبهشت را روز ملی خلیج‌فارس نام‌گذاری کرد که سالروز اخراج پرتغالی‌ها از تنگه هرمز و خلیج‌فارس با رشادت ایل قشقایی به رهبری امام قلی خان والی فارس در زمان شاه عباس صفوی است. سردار امام قلی خان در این روز (۲۱آوریل ۱۶۲۲میلادی) موفق شد به ۱۱۷ سال تسلط پرتغالی ها بر سواحل جنوبی کشور پایان دهد.

 

ماجراجویی‌های پرتغالی‌ها پس از تصرف سواحل و جزایر شرقی آفریقا شامل ماداگاسکار، موزامبیک، تانزانیا، کنیا و سومالی ، آن‌ها را به خلیج‌فارس رساند.

پرتغالی‌ها نخستین بار در سال ۱۵۰۶ میلادی (۸۸۵ خورشیدی) به سرپرستی ناخدا آلبوکرک دریانورد مشهور پرتغالی وارد خلیج فارس شدند و پس از مدتی قشم، جزیره هرمز و گمبرون (بندرعباس فعلی) را کاملاً تصرف کردند. چنانچه هرمز را از صورت سرزمینی تحت‌الحمایه به صورت مستعمره درآوردند و «رفته رفته دخل در مهام ملکی کرده اکثر منافع آن بلده را به پنجهٔ اقتدار خود درآوردند».

امام‌قلی خان نیز از اختلاف حاكم بحرین با پرتغالیها و نارضایی مردم بحرین سود جست و با نیروی اندكی كه به فرماندهی خواجه معین‌الدین فالی به بحرین فرستاد، پرتغالیها را از آنجا بیرون راند.

امام‌قلی خان در ۱۰۲۳ ق/ ۱۶۱۴ م كار تسخیر بندر گمبرون را كه با مرگ پدرش متوقف شده بود، پی گرفت و پس از دست یافتن بر شهر، ارگ آن را فرو كوبید و ارگ جدیدی بنا كرد كه به نام شاه عباس، بندر عباس نامیده شد.

در سال ۱۰۳۱ ق پرتغالی‌ها شروع به ساختن قلعهٔ جزیرهٔ قشم که محل تأمین آب شرب آن‌ها بود نمودند. شاه عباس برای جامهٔ عمل پوشاندن به آرزوهایش در بیرون راندن پرتغالی‌ها به امام‌قلی خان دستور حمله داد. پرتغالیان هنوز بنای قلعهٔ خود در قشم را به پایان نرسانده بودند که مورد حملهٔ قوای امام‌قلی خان قرار گرفتند و در ربیع‌الثانی ۱۰۳۱ ق، قلعه تصرف شده و پرتغالیها را به تسلیم واداشتند.

بدین جهت است که دهم اردیبهشت ماه را روز ملی خلیج فارس، نماد استکبارستیزی در تاریخ ایران نامگذاری و به عنوان روز ملی خلیج فارس ثبت نموده اند.

منابع : دایره المعارف بزرگ اسلامی و دانشنامه ازاد ویکی پدیا