نشریه الکترونیکی ائل اوبا

و من آیاته خلق السّموات و الأرض و اختلاف ألسنتکم و ألوانکم إنّ فی ذلک لآیات للعالِمین

بت آشوری شاماش چگونه به اهورامزدا و فروهر تبدیل شد


لینک مطلب : http://eloba.ir/?p=8713

تورکان سومری رب النوع آفتاب را می پرستیدند او را “دینگری اوتو” می نامیدند و به این شکل نوشته می شد:

𒀭𒌓

تورکان قدیم این رب النوع را تینگری و آفتاب را “اوتوو” می گفتند (شاهمرسی ۶۶۴)

تورکان سومری همسر خورشید را هم “دینگری آیا” می گفتند و به این شکل نوشته می شد:

𒀭𒀀𒀀

در میان تورکان این رب النوع “تینگری آی” ،( خدایگان ماه) گفته شد.

آشوریان و اکدیان دین سومریان را ادامه دادند و رب النوع خورشید را “شاماش گفتند” که در عبری و عربی به “شمس” تبدیل شد.

این‌ نماد هزاران سال در تمدنهای باستانی آذربایجان نیز وجود داشت اما در دوره ای مشکوک به نام هخامنشیان در بیستون و تخت جمشید نیز آورده شد که بررسی ام نشان می دهد بومی نبوده و کلاژی از نمونه های آشوری با بالهای مصری هستند.

به دلایلی نامعلوم و در دوره پهلوی این بت آشوری را اهورامزدا و فروهر گفتند در حالیکه هیچ دلیلی برای این سرقت و تغییر جنسیت وجود نداشت.

حتی در متون مشکوک هخامنشی نیز چنین اشاره ای نشده است.

کل اوستا نیز در عین احترام به زرتشتیان دارای شک و شبهه است . متون اوستا بعد از دوره پهلوی(۱۳۰۵) در ایران چاپ و شناخته شد.

آبراهام آنکوئتیل دوپرون یک مامور مرموز در سال (۱۷۵۵) به شرق هند سفر کرد و این متون را در جوامع موسوم به پارسی جمع کرد.

در سال ( ۱۷۷۱) ترجمهٔ اوستا اولین بار به فرانسوی به چاپ رسید.ولی در نخستین ارزیابی از سوی هندشناس و زبانشناس پرآوازه ویلیام جونز، که خود نایب رئیس احتمالا تاریکخانه ای بود نیز مشتی یاوه و دروغ پردازی نام گرفت و خود”انکتیل دوپرون” نیز کلاهبردار نامیده شد.

اما گویا بعد از کودتای پهلوی و نیاز دول خاص این یک مشت یاوه بسیار لازم شد و اکنون تا تقی به توقی می خورد این باستان پرستان به این کتاب مستمسک می شوند.

به هر حال فروهر یا اهورا حتی در خود اوستا دارای مظهر مادی نیستند و این یک فریبکاری است که ضمن سرقت تصاویر بت های سومری و آشوری آنها را بعنوان اشیا مقدس بر گردن جوانان نا آگاه سوار می کنند.

اسن قالین
نقل از صفحه شخصی دکتر رحیم آغ بایراق