تورکان سومری رب النوع آفتاب را می پرستیدند او را “دینگری اوتو” می نامیدند و به این شکل نوشته می شد:
𒀭𒌓
تورکان قدیم این رب النوع را تینگری و آفتاب را “اوتوو” می گفتند (شاهمرسی ۶۶۴)
تورکان سومری همسر خورشید را هم “دینگری آیا” می گفتند و به این شکل نوشته می شد:
𒀭𒀀𒀀
در میان تورکان این رب النوع “تینگری آی” ،( خدایگان ماه) گفته شد.
آشوریان و اکدیان دین سومریان را ادامه دادند و رب النوع خورشید را “شاماش گفتند” که در عبری و عربی به “شمس” تبدیل شد.
این نماد هزاران سال در تمدنهای باستانی آذربایجان نیز وجود داشت اما در دوره ای مشکوک به نام هخامنشیان در بیستون و تخت جمشید نیز آورده شد که بررسی ام نشان می دهد بومی نبوده و کلاژی از نمونه های آشوری با بالهای مصری هستند.
به دلایلی نامعلوم و در دوره پهلوی این بت آشوری را اهورامزدا و فروهر گفتند در حالیکه هیچ دلیلی برای این سرقت و تغییر جنسیت وجود نداشت.
حتی در متون مشکوک هخامنشی نیز چنین اشاره ای نشده است.
کل اوستا نیز در عین احترام به زرتشتیان دارای شک و شبهه است . متون اوستا بعد از دوره پهلوی(۱۳۰۵) در ایران چاپ و شناخته شد.
آبراهام آنکوئتیل دوپرون یک مامور مرموز در سال (۱۷۵۵) به شرق هند سفر کرد و این متون را در جوامع موسوم به پارسی جمع کرد.
در سال ( ۱۷۷۱) ترجمهٔ اوستا اولین بار به فرانسوی به چاپ رسید.ولی در نخستین ارزیابی از سوی هندشناس و زبانشناس پرآوازه ویلیام جونز، که خود نایب رئیس احتمالا تاریکخانه ای بود نیز مشتی یاوه و دروغ پردازی نام گرفت و خود”انکتیل دوپرون” نیز کلاهبردار نامیده شد.
اما گویا بعد از کودتای پهلوی و نیاز دول خاص این یک مشت یاوه بسیار لازم شد و اکنون تا تقی به توقی می خورد این باستان پرستان به این کتاب مستمسک می شوند.
به هر حال فروهر یا اهورا حتی در خود اوستا دارای مظهر مادی نیستند و این یک فریبکاری است که ضمن سرقت تصاویر بت های سومری و آشوری آنها را بعنوان اشیا مقدس بر گردن جوانان نا آگاه سوار می کنند.
اسن قالین
نقل از صفحه شخصی دکتر رحیم آغ بایراق
More Stories
شرح ترمیم گنبد حرم امام علی (ع) به دستور نادرشاه و قصاید ترکی آن
تامغای مشترک هون های سرخ با آق قویونلوها
ریشههای تورکی نماد عقاب دو سر ؛ از بینالنهرین تا استپهای قزاق