نشریه الکترونیکی ائل اوبا

و من آیاته خلق السّموات و الأرض و اختلاف ألسنتکم و ألوانکم إنّ فی ذلک لآیات للعالِمین

بازار تاریخی شهر خوی یادگاری از دوران صفویه


لینک مطلب : http://eloba.ir/?p=2616

ائل اوبا – بازار خوي بازاري عظيم از دوران صفويه و مرکز تجاري آن دوره آذربايجان بوده که در ضلع شرقي شهر خوي قرار دارد. اين بازار دومين بازار بزرگ ايران بشمار مي رود ، که در کنار سایر اماکن تاریخی این شهر بر غنای کهن و تاریخی آن افزوده است.

قدمت بازار قدیمی خوی به زمان صفویه می رسد اما شالوده اصلی بازار خوی مربوط به زمان قاجار است ، پادشاهان صفویه به خاطر نزدیکی به مرزهای عثمانی و کنترل ایلات و عشایر مرز نشین توجه زیادی به این شهر نموده اند و گاهی از آن به عنوان پایتخت تابستانی استفاده می کرده اند.

بیش تر قسمت های آن به دستور عباس میرزای قاجار در اوایل دوره قاجار ساخته شده است.

 

 

شهر و بازار خوی در کتب و متون قدیمی، از سوی نویسندگان معتبری چون ابن حوقل (346 هجری قمری) مورد اشارات گوناگونی قرار گرفته و وجود آثاری از دوره صفویه و قاجاریه در پیرامون آن موید مرمت و بازسازی و گسترش بازار در این دوره هاست.

بازار خوی نیز مانند سایر بازارها هر کدام از راسته ها مربوط به شغل معینی بوده و به نام همان شغل معروف است مانند، مسگر بازار، بورکچی بازار، زرگر بازار، خرازی بازار و فرش چی بازار که از آن دسته هستند.

در این مجموعه همچنین مراکزی مانند کاروانسرا ها نیز جهت رفاه نیاز ها و احتیاجات مردم و بازاریان موجود است که مشهورترین آنها کاروان سرای خان میرزا هاشم و چیت سازان است.

حوض نسبتا بزرگی از سنگ در وسط کاروان سرا نیز زیبایی و جذابیت بیش تری به این اثر تاریخی داده است.

در بعضي از قسمت‌هاي بازار، مخصوصا در چهارسوهاي آن، تزئينات کَشه چيني آجر وجود دارد.

در مجموعه بازار خوی و به فاصله کمی از کاروان سرای خان، کاروان سرای کهن دیگری قرار گرفته که به نام کاروان سرای میرزا هاشم نامیده می شود و درب ورودی اصلی آن از بازار بوده و حیاط این کاروان سرا به صورت هشت ضلعی و دارای 4 ایوان بوده که هم اکنون سه ایوان باقی مانده است و دارای آجر چینی بسیار زیبایی است.

خوی به سبب قرار گرفتن بر سر جاده های معروف بازرگانی مانند: جاده ابریشم (ایپک یولی) ، مکه یولی، راه طرابوزان به جلفا، و همچنین به سبب مرکزیت اقتصادی از قدیم دارای کاروانسراهای متعدد، جهت تخلیه کالا و استراحت بازرگانان ، و بازاری وسیع و گسترده جهت داد وستد کالای مختلف بوده است.



منبع : خبرگزاری تسنیم

ائل اوبا