نشریه الکترونیکی ائل اوبا

و من آیاته خلق السّموات و الأرض و اختلاف ألسنتکم و ألوانکم إنّ فی ذلک لآیات للعالِمین

پارلمان اروپا در مورد فاجعه خوجالی بیانیه صادر کرد


لینک مطلب : http://eloba.ir/?p=2620

پارلمان اروپا در بیست و ششمین سالگرد کشتار دسته جمعی در شهر خوجالی جمهوری آذربایجان برای نخستین بار بیانیه صادر کرد.

به گزارش ائل اوبا به نقل از مجلس ملی جمهوری آذربایجان ، این بیانیه از سوی نمایندگان 13 کشور از 28 کشور عضو پارلمان اروپا و نیز معاون اول این پارلمان امضا شده است .

نمایندگان پارلمان اروپا در این بیانیه ضمن گرامیداشت یاد کشته شدگان این حادثه با نزدیکان و خانواده های آنها ابراز همدردی کردند.

در بخشی از این بیانیه آمده است ، برای جلوگیری از تکرار جنایات خونین علیه بشریت همچون جنایت وحشتناک در شهر خوجالی در نقاط دیگر جهان ، یاد آوری این حادثه را ضروری می دانیم .

بنا به گزارش مجلس ملی ، این بیانیه نخستین سند صادره در چارچوب پارلمان اروپا در باره فاجعه خوجالی است. بر اثر حمله شب 26 فوریه سال 1992 میلادی نیروهای نظامی ارمنی به شهر بی دفاع خوجالی جمهوری آذربایجان در منطقه قره باغ کوهستانی 613 تن از ساکنان غیر نظامی از جمله 106 زن ، 63 کودک و 70 نفر سالخورده جان خود را از دست داده ، صدها تن دیگر مجروح و یک هزار و 275 نفر از ساکنان این شهرگروگان گرفته شدند.

نسل کشی به نيت‌ نابودي‌ تمام‌ يا گروه‌ ملي‌ و قومي‌ و نژادي‌ و يا مذهبي‌ صورت می گیرد که قتل عام خوجالی توسط ارامنه مصداق بارز نسل کشی و جنایت علیه بشریت می باشد.

مردم و دولت جمهوری آذربایجان همه ساله روز 26 فوریه با برگزاری مراسم های ویژه ای یاد و خاطره کشته شدگان این حادثه را گرامی می دارند. روز دوشنبه الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان ، مقامات لشکری و کشوری این کشور با حضور در مقابل مجسمه یادبود کشته شدگان این حادثه خاطره آنها را گرامی داشتند .

ائل اوبا