ائل اوبا – بی شک کسانی که در راه فراموشی یک جنایت تاریخی می کوشند کم از آن جنایت کار ندارند ، قرآن کریم همواره از سرگذشت پیشینیان به عنوان عبرت یاد کرده و به بازگویی وقایع تاریخی به دلیل آثار تربیتی فراوان آن پرداخته است .
فی المثل از قضیه حضرت آدم علیه السلام بیش از هفتاد قرن گذشته است اما قرآن داستان آن را بازگو می کند ،
وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ أَبَىٰ وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ
بقره – 34
همچنین وقایع تاریخی چون جنگ روم و ایران
غُلِبَتِ الرُّومُ فِي أَدْنَى الْأَرْضِ وَهُمْ مِنْ بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَيَغْلِبُونَ
روم – 1 و 2
و از آن جمله اند سرگذشت حضرت نوح و عیسی و صالح و یوسف و هود و موسی و ابراهیم و یونس و زکریا و … که قرآن در این باره می فرماید:
لَقَدْ کَانَ فِی قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِّأُوْلِی الأَلْبَابِ
به راستى در سرگذشت آنان براى خردمندان عبرتى است
یوسف – 111
از فوائد و آثار تربیتی عبرت، می توان به هدایت گری آن اشاره کرد، عبرتها همواره انسان را به سوی رشد و کمال و راه درست هدایت می کنند و چراغهایی هستند که مسیر صحیح زندگی را نشان می دهند.
زنده نگه داشتن وقایع تاریخی خاص مختص یک طیف یا گروه نیست ، در جای جای جهان برخی وقایع هر ساله یادآوری می شود تا غبار فراموشی روی آن ننشیند .
برای مثال گرامیداشت سالروز بمباران اتمی هیروشیما در ژاپن
*********************************
مراسم بزرگداشت وقایع جنگ جهانی دوم در روسیه
*********************************
مراسم بزرگداشت قربانیان کشتار شهر ووکوار در کرواسی
*********************************
بزرگداشت کوروش هخامنشی در ایران
گذشته از مراسمات دیگر ملت ها برای فراموش نکردن وقایع تاریخیشان ، قرآن کریم اجر رسالت پیامبر اسلام را که حقی بزرگ به سبب هدایت بر گردن مسلمین دارد دوستی و محبت اهل بیت(ع) دانسته و برای آن ثواب قائل شده است چنانچه در این باره می خوانیم:
قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی وَمَن یقْتَرِفْ حَسَنَةً نَّزِدْ لَهُ فِیهَا حُسْنًا إِنَّ اللهَ غَفُورٌ شَکُورٌ
بگو به ازای آن [رسالت] پاداشی از شما خواستار نیستم مگر دوستی درباره خویشاوندان و هر کس نیکی به جای آورد [و طاعتی اندوزد] برای او در ثواب آن خواهیم افزود قطعا خدا آمرزنده و قدرشناس است. شوری – 23
یکی از گونه های مودت و محبت نسبت به اشخاص نیز اظهار غم در مصیبت آنان است ، اینگونه است که عزاداری برای مصائب کربلا همان اظهار محبت و مودت است که قرآن بدان توصیه نموده ، برعکس آن اظهار شادی در مصیبت دیگران نیز از نشانه های دشمنی است.
مطالب مرتبط
آیا در منطق اسلامی می توان عدالت را فدای مصلحت کرد؟
ərəbcə müqərrəm məqtəli
کربلا اولایلاری (وقایع کربلا)