پروفسور محمدتقی زهتابی
نژاد ، سکونت گاه و زبان
پژوهش های اخیر نشان می دهد که هوریان به عنوان قدیمی ترین ساکنان شناخته شده آذربایجان در هزاره های سوم و دوم پیش از میلاد در نواحی غرب و جنوب غربی دریاچه ارومیه و اراضی میان دریاچه های وان و ارومیه ، یعنی همان سرزمین «ارتته» ، «نایبری» و نواحی غربی تر از آن دولتی تاسیس کرده و تکنولوژی پیشرفته ای داشته اند.
در خصوص زبان هوریان باید گفت که آنان اقوامی التصاقی زبان بوده اند. ژ.ق ماسکن دانشمند تاریخ نگار درباره زبان و منشا نژادی هوریان چنین می نویسد:
« در زمان زمیری لیم ( 1800 ق.م ) در شمال غربی بین النهرین فرمانروایان سوریه و حلب با حکومت بابل مناسبات دوستانه داشتند. فقط در شرق فرات مهاجرین جدیدی بنام هوریان نفوذ و گسترش یافتند.آنان از مناطق کوهستانی که امروزه آذربایجان نامیده میشود بدانجا آمده بودند. اقوامی (هوریان) که نه سامی بودند و نه هند و اروپایی».
مجله میراث فرهنگی ، 1370 ، ص 51
هوریان از اقوام آسیایی بودند و زبانشان جزو گروه زبانهای التصاقی بود و با زبان گوتیان و لولوبیان و نیز اورارتوئیان شباهت و خویشاوندی داشت.
دیاکونوف درباره زبان هوریان می نویسد: « زبان هوریان با اورارتویی خویشاوندی نزدیک داشت». ا ، م ، دیاکونوف ، تاریخ ماد ، ص 99
یک نمونه کتیبه هوری – تقدیم به خدای نرگال توسط پادشاه هوری ، آتالشن، پادشاه اورکیش و ناور ، هابور باسین
حدود 2000 سال قبل از میلاد ، موزه لوور
قواعد صرفی زبان هوریانی که تاکنون شناخته شده با قواعد صرفی زبانهای معاصر ترکی همسانی دارد. این قواعد عبارتند از پسوند حالت انفکاک یا مفعول عنه ” دان ” و پسوند حالت تخصیص یا مفعول فیه ” دا ” ، این پسوندها در زبان هوریانی و ترکی آذربایجانی همانند می باشند. لیکن پساوند مزبور در زبان ترکی آذری به مرور زبان به تبعیت از قانون هماهنگی اصوات به دو شکل ، با حروف صدادار خشن یا خلفی و نازک ( دا – ده – دان ، دن ) تبدیل شده است. طبیعی است که با وسیع تر شدن آگاهی ها درباره زبان هوریان دامنه این مقایسات نیز گسترده تر خواهد شد.
فرهنگ و هنر هوریان
هوریان دارای تمدنی پیشرفته بوده و تاثیری جدی در هنر همه اقوام شرق نزدیک بر جای نهاده اند.
شباهت و نزدیکی مضامین و سبک بکار رفته در آثار هنری اقوام مختلف با آثار هوریان مؤید این امر است. به عنوان مثال پروفسور ” دایسون ” ضمن نشان دادن تاثیر هنر هوریانی در پدید آمدن جام حسنلو که شهرتی جهانی دارد چنین می نویسد:
« این جام ارتباط نزدیکی با طرز عقاید و افکار و سنن اقوام حوری ( هوری ) داشته و بدین لحاظ تاریخ قدیم تر را برای زمان تولید و ساختن جام باید در نظر گرفت و دلیل خاصی برای انکار نفوذ هنری اقوام حوری در مناطق شمالغربی ایران که جام حسنلو در این منطقه ساخته شده وجود نداشته و نفوذ عقاید و افکار و هم چنین هنر این اقوام برای مدت مدیدی از اواخر هزاره دوم تا اوائل هزاره اول پیش از میلاد در مکاتیب هنری این ناحیه تاثیر گذاشته و شواهد و مدارک آن موجود می باشد». نگهبان ، عزت الله ، ظروف فلزی مارلیک ، ص 50
هنر متعالی هوریان نه تنها اقوام التصاقی زبان منطقه ، بلکه همه اقوام شرق نزدیک و قفقاز را تحت تاثیر خود قرار داده بود.
عزت الله نگهبان در اینباره چنین می نویسد:
« اجتماع هوری های شمال بین النهرین در دره خابور آثار زیادی ابداع نموده و باقی گذارده اند که مهمترین آنها ساختن مهر استوانه ای به سبک و روش خاصی از نظر نقوش می باشد و بیشتر انواع آن در حفاری کرکوک و نوزی به دست آمده است.
به نظر می رسد گروهی از آنها در موطن اصلی خود پیشرفت قابل توجهی در هنر و صنایع به وجود آورده و آن را در نواحی نسبتا آرامی مانند جنوب قفقاز ، شمال بین النهرین ، شمال ایران ، و شرق ترکیه در منطقه ای که بعد منائیها ، مادها ، اورارتوئی ها ، و آشوری ها حکومت نمودند گسترش دادند. این اقوام که در این ناحیه هر یک به نوبت فرمانروایی نمودند همگی تحت نفوذ هنر حوریها که در این پهنه سایه افکنده بود قرار گرفتند». نگهبان ، عزت الله ، ظروف فلزی مارلیک ، ص 50
مورتیس وانلون درباره حضور هوریان در اطراف دریاچه ارومیه و رواج نامهای هوریانی در کنار زبان محلی میان اهالی منطقه در نیمه نخست هزاره دوم ق.م چنین می نویسد:
« سفال های بدست آمده از تپه حسنلو نشان می دهد که این ناحیه در نیمه اول هزاره دوم قبل از میلاد قسمتی از قلمرو فرهنگی هوریان بوده است. در حوزه دریاچه ارومیه ، پهلو به پهلوی زبان محلی و متداول در منطقه زاگرس ، نامهای هوری بکار برده می شود». مجله میراث فرهنگی ،1370 ، ص 52
شایان ذکر است که اکنون نیز در این منطقه روستاهایی بنام ” هوری ” وجود دارند. پژوهشگران تاریخ باستان بر اساس آثار و نمونه های هنری هوریانی بدست آمده از نواحی مختلف خاور نزدیک بر این باورند که در سالهای 2400 ق.م مهاجرتی بزرگ و وسیع از مناطق کوهستانی آذربایجان غربی به اطراف صورت گرفته است.
بورتون براون Burton Brouwn می نویسد: « همسانی مواد و وسایل بدست آمده از حفریات گؤی تپه با وسایل و اشیاء دوره میانه مصر ، نشانه های مهاجرت مردمانی از شمال به جنوب و از شرق به غرب و گسترش صنعت و هنر و فرهنگ آنان را آشکار می کند و این واقعیت را بیان می نماید که : 2400 سال پیش از میلاد مهاجرت وسیع و عظیمی از آذربایجان بدان سوی صورت گرفته است». مجله میراث فرهنگی ، 1370 ، ص 51
از سخنان بورتون براون چنین استنباط می گردد که به زعم وی هوریان در 2400 سال پیش از میلاد از مناطق کوهستانی آذربایجان غربی به جانب شمال و غرب یعنی خاک آناتولی ، به جنوب یعنی قلمرو کاسیان و ایلامیان ، همچنین به غرب و جنوب غربی یعنی سوریه و فلسطین و مصر مهاجرت نموده اند. ” شارل بورمی ” دانشمند تاریخ نگار می نویسد:
« کاوشهای مرحله VII هفتوان تپه ( در ترکیه) نشان میدهد که در 2300 سال قبل از میلاد ، ساکنان این سامان هوریان بوده اند». مجله میراث فرهنگی ، 1370 ، ص 51
محققان بر اساس آثار بدست آمده از حفاری های نقاط مختلف در ترکیه یعنی قلمرو دولت های ” هیت ” و ” اورارتو ” من جمله هفتوان تپه و ” بغاز کؤی ” به این نتیجه رسیده اند که اقوامی که دولت های هیت و اورارتو را در طول هزاره دوم ق.م در آناتولی بوجود آورده اند از همان هوری هایی بوده اند که در سده های پایانی هزاره سوم ق.م از نواحی کوهستانی آذربایجان غربی (ارتته) به آناتولی مهاجرت کرده اند.
نظر ” ت.روجئر ” و ” س.ژ اوکاللاگان. S.j ocallaghan ” از علمای تاریخ شناس در اینباره جالب توجه است:
« مبداء و منشاء هوریان و منطقه سکونت آنان ، بین دریاچه وان و دریاچه ارومیه بوده است و در آنجا تمدن و فرهنگ هوریان را بنیان نهاده بودند.
در سال 1700 ق.م مهاجرتی بزرگ و گسترده از منطقه کوهستانی دریاچه وان و زاگرس بوسیله هوریان صورت گرفت. آنان کاسیت ها را به بابل راندند و در بین النهرین و آشور و مصر و سوریه و فلسطین پخش شدند و در آناتولی ، بعدها دولتهای هیت و میتاننی را تشکیل دادند ، دولت اورارتو آخرین وارث فرهنگ و تمدن این قوم بوده است.
در مصر روابط هوریان با هیکسوس ها کاملا مشهود است ، مخصوصا نشانه های وجود ارابه و اسب و بنای حصار و استحکامات و ساختن سنگ های مذهبی ” جعل ” و سایر کارهای مذهبی هوریان در مصر مربوط به این زمان است». مجله میراث فرهنگی ، 1370 ، ص51
هوریان در آن زمان بدلیل هنر و تکنولوژی پیشرفته بی همتایی که داشتند و بخصوص به سبب استخراج فلزات و ساخت انواع افزار فلزی چنان نام آور شده و پیشرفت کرده بودند که دولتی همچون سومر یعنی پیشرفته ترین دولت آن عهد ، نیازمند هنر و تکنولوژی آنان بود.
آقای فیروز منصوری ضمن بحث پیرامون استفاده هوریان از فلزات و مهارت و صنعتگری آنان می نویسد: « در آن دوره مردمان و اقوامی نیز غیر از هوریان سراغ نداریم که از این همه مواد و منابع استفاده کرده ، فلزکاران و معبد سازان و سنگتراشان و استادکاران ماهر ، پرورش داده و در آن روزگار شهرت پیدا کنند ، و نه تنها سرتاسر بین النهرین را با فرهنگ و تکنیک خود تسخیر کنند بلکه آناتولی مرکزی ، و سوریه و مصر را نیز تحت تاثیر فرهنگ و اقتصاد و آداب خود قرار دهند». مجله میراث فرهنگی ، 1370 ، ص 51
همه و یا بخش عمده اقوام هوریانی بدلایلی که هنوز دانسته نیست ، از نیمه دوم هزاره سوم ق.م از مناطق کوهستانی غرب آذربایجان جنوبی مهاجرت نموده و در نقاط مختلف خاور نزدیک پراکنده شده اند.
این مسئله از آنجا روشن می گردد که اولا پس از این تاریخ ما به نام و هنر هوریان در آناتولی ، ایلام ، فلسطین و حتی در مصر بر می خوریم ، ثانیا از همین ایام در بخش غربی دریاچه ارومیه ما نه با نام هوریان بلکه با نام قوم ” گیلزان ” مواجه میشویم.
هنوز دانسته نیست که آیا اینان از طوایف و قبایل هوریانی بوده اند که مهاجرت نکرده و در سرزمین خود بازمانده بودند ، یا اقوام دیگر هستند که پس از مهاجرت هوریان به این منطقه در آمده اند یا اینکه با تحت فشار قرار دادن هوریان ، آنان را از ارتته رانده و خود جای آنان را گرفته اند. (مولف در ادامه توضیح می دهد که گیلزانها به احتمال قوی بازماندگان اقوام هوریانی بوده اند.)
تاریخ دیرین ترکان ایران ، نویسنده: پروفسور محمدتقی زهتابی ، انتشارات: اختر ، سال نشر: ۱۳۸۱
پروفسور جلال شنگور اهل ترکیه در ویدیو زیر میگوید، براساس تحقیقات ژنتیکی، ما رومیان مسلمان هستیم، البته باید می گفت رومیان ترک زبان شده مانند ترک زبانان ایران! البته برخی از ترک زبانان ایران خود را ایرانی تبار نمی دانند و ادعا می کنند ما آریایی نیستیم! تحقیقات ژنتیکی متعدد ثابت کرده اند که مردم آذربایجان هم از نظر ژنتیکی شبیه سایر اقوام ایرانی هستند!
حال پرسش این است که اگر آریایی نیستید، پس چه هستید؟ آیا مانند سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه بر این باور هستید که از مغولستان آمده اید؟! دین شما پیش از اسلام چه بوده است، یعنی باوجود آتشکده ی آذرگشسب در آذربایجان، مانند ترکان و مغولان آلتای، شمن پرست بودید یا مانند ایرانیان ابتدا مهر پرست بوده اید و سپس زرتشتی شدید؟!
لینک ویدیو سخنان جلال شنگور
https://youtu.be/1-qOwj76BB8
…………………………..
لینک ویدیو سخنان سلیمان سویلو
http://www.didbaniran.ir/fa/tiny/news-131662
آذربایجان در دوران باستان بخشی از امپراطوری مادها بود و مادها آریایی یا ایرانی نبودند!!
کتاب«identification «of darius the mede
صفحه ی ۸۰
«Not only were the medes and the Persians Aryans(irainians), the also shared a common language and heritage»
«مادها و پارس ها نه تنها آریایی (ایرانی) بودند، بلکه زبان و میراث مشترکی نیز داشتند.»
👇👇👇
کتاب را به زبان انگلیسی و آنلاین از لینک زیر مطالعه کنید
https://books.google.com/books?id=vpEOkDk-gc8C&pg=PA80&dq=medes+aryans&hl=en&sa=X&ved=2ahUKEwixoM6v9Nb4AhXK6qQKHZXdDt8QuwV6BAgHEAc#v=onepage&q=medes%20aryans&f=false
آذربایجان پیش از هخامنشیان، بخشی از امپراطوری ماد بود و مادها آریایی و ایرانی زبان بودند!!
کتاب «تاریخ هرودوت» نوشتهی «جورج راویلسون»، ص۵۵۲
«The name Aryan was recognized by all the surrounding nations as proper to the medes. The similarity of their language with the Persians was noticed by nearehus, the naval commander of Alexandre, and by strabo.»
«نام آریایی توسط تمام ملل اطراف، مختص «مادها» شناخته شد. شباهت زبان آنها با ایرانیان مورد توجه «نیرهاس»، فرمانده نیروی دریایی اسکندر، و «استرابو» (جغرافیا دان یونان باستان) قرار گرفت.»
👇👇👇
کتاب را به زبان انگلیسی از لینک زیر آنلاین بخوانید:
https://books.google.com/books?id=kM9vEAAAQBAJ&pg=PA552&dq=medes+language&hl=en&sa=X&ved=2ahUKEwiptdDe5tr4AhW68LsIHUnDA504HhC7BXoECAMQBw#v=onepage&q=medes%20language&f=false
برآیند یا جمع بندی دیدگاههای دانشمندان و دانشگاههای معتبر دنیا این است که زبان هوری_اوراتویی ربطی به زبان آلتاییک ترکی ندارد!!! در تمامی کتابهای تاریخ ای آن باستان نوشته ی شرق شناسان سرشناس هیچگاه از ترکان در ایران نامی به میان نیامده است:
آذربایجان بیش از یه هزار سال پیش بخشی از امپراطوری ماد بود و مادها آریایی بودند و نه ترک تبار یا ترک زبان!
خیلی روشن در این دو کتاب به نژاد آریایی و زبان ایرانی مادها اشاره شده است، نه ترکان
کتاب تاریخ ماد، اثر ایگور دیاکونوف صفحه ی ۱۹۲:
«در سرزمین ماد_از قرن نهم تا هفتم قبل از میلاد_ چه از روی اصطلاحات جغرافیایی و چه اسامی خاص، پیشرفت عنصر زبانی ایرانی از مشرق به طرف غرب،آشکارا مشهود می باشد.»
…………………………..
کتاب «تاریخ ایران باستان»، نوشته م.م. دیاکونوف،ص ۶۶:
« با مطالعه ی نام هایی که در دسترس ماست و وجه اشتقاق آنها روشن است، اینطور میتوان نتیجه گرفت که مادها از نژاد هند و اروپایی و زبان آنها ایرانی بوده است»
در اینجا هم تنها از ایرانی و نه از ترک سخن گفته است!
دانش زبانشناسی، زبان قوم اورارتو،ساکنان باستان آذربایجان را آلتاییک(ترکی) نمی داند:
Alexei Kassian
از دانشگاه دولتی روسیه برای علوم انسانی.
او در مقاله خود هم نظر دو زبانشناس آمریکایی مبنی بر هندو اروپایی بودن زبان اورارتوها و هم نظر ایگور دیاکونوف زبانشناس سرشناس روس، مبنی بر شرق قفقاز بودن، زبان اورارتو را رد می کند.
👈این یعنی، احتمال آلتاییک( ترکی) بودن زبان اوراتو بین زبانشناسان دنیا مطرح نیست:
It is currently obvious that HU can hardly be a member of the East Caucasian stock. On the other
hand, there is a number of rather striking isoglosses
between HU and Sino-Caucasian. Thus, it is very
likely that HU is an extinct member of the Sino-Caucasian macrofamily.
«در حال حاضر واضح است که هوری_اورارتو به سختی می تواند عضوی از زبانهای شرق قفقاز باشد. از طرف دیگر، تعداد مرزهای همگوبی نسبتا قابل توجه بین هوری_اورارتو و چینی-قفقازی وجود دارد.
بنابراین، به احتمال زیاد هوری_اورارتو یکی از اعضای منقرض شده خانواده بزرگ چینی- قفقازی است. 👇👇👇
لینک دریافت مقاله به زبان انگلیسی
https://cyberleninka.ru/article/n/fournet-a-bomhard-a-r-the-indo-european-elements-in-hurrian-la-garenne-colombes-charleston-2010-166-pp-1/pdf
نظر دو زبانشناس آمریکایی درباره ی زبان اقوام اوراتو_هوریان،ساکنان باستان آذربایجان را در کتاب «عناصر هندو اروپایی در زبان هوریان»
«In the course of this book,we have attempted to show, through a careful analysis of relevant phonological, and lexical data, that urarto-hurrian and Indo-European are in fact, genetically related at a very deep level… »
«در طول این کتاب، ما سعی کردهایم از طریق تجزیه و تحلیل دقیق دادههای واجشناختی و واژگانی مرتبط، نشان دهیم که اورارتو-هوری و هند و اروپایی در واقع از نظر ژنتیکی در سطح بسیار عمیقی مرتبط هستند.»
توجه: اورارتویی ها پیش از مادها، حدود سه هزار سال پیش،بخش غربی دریاچه ی ارومیه را تحت کنترل داشتند!
عنوان کتاب:
Arnaud Fournet AndAllan R. Bomhard,
The Indo-EuropeanElements in Hurrian,
LA GRENNE COLOMBES/CHARLESTON,2010