نشریه الکترونیکی ائل اوبا

و من آیاته خلق السّموات و الأرض و اختلاف ألسنتکم و ألوانکم إنّ فی ذلک لآیات للعالِمین

سرطان سر و گردن علائم خود را زودتر نشان می دهد! به این سیگنال ها توجه کنید


لینک مطلب : http://eloba.ir/?p=8569

سرطان سر و گردن زودتر از بسیاری از انواع دیگر سرطان خود را نشان می دهد. سرطان های سر و گردن که تقریباً 10 درصد از کل سرطان های بدن را تشکیل می دهند، از جمله انواع سرطان هایی هستند که به راحتی تشخیص زودهنگام و موفقیت بالایی در درمان دارند.

سرطان های سر و گردن به ویژه حنجره، حفره دهان، لب ها، قسمت داخلی گونه ها، لثه، کام، زبان، کف دهان، بینی، حفره بینی، سرطان های سینوس در استخوان های صورت، حلق، گوش و شنوایی خارجی سرطان‌های گوشتی، “بخش ورودی مجرا و سرطان‌های غدد بزاقی را می‌پوشاند.

سرطان‌های ناحیه سر و گردن 9 درصد از کل سرطان‌های بدن و 4 درصد مرگ‌ومیرهای ناشی از سرطان را تشکیل می‌دهند.

سرطان سر و گردن در مردان 4 تا 5 برابر بیشتر از زنان و در سنین بالای 50 سال شایع تر است. در میان سرطان های سر و گردن، سرطان حنجره شایع ترین (45-50 درصد) است.

سرطان ها در اثر سیگار کشیدن، جویدن تنباکو، الکل ایجاد می شوند، “مشخص است که عوامل ژنتیکی، سوء تغذیه، عوامل محیطی، عوامل بهداشتی، محصولات صنعتی، تشعشعات و برخی از میکروب ها نقش دارند.

قرار گرفتن مداوم در معرض نور خورشید خطر ابتلا به سرطان لب را افزایش می دهد و برخی از میکروب ها در ایجاد سرطان بینی موثر هستند.

همانند همه سرطان‌ها، درمان موفقیت‌آمیز سرطان در این منطقه به تشخیص زودهنگام بستگی دارد. سرطان های سر و گردن بیماری هایی هستند که نسبت به بسیاری از انواع سرطان های دیگر در بدن علائم زودتر از خود نشان می دهند. به همین دلیل با در نظر گرفتن به موقع برخی علائم هشدار دهنده می توان تشخیص زودهنگام انجام داد، موفقیت درمان افزایش می یابد و می توانیم جان بیمار را نجات دهیم.

ممکن است علائمی مانند تورم بدون درد و به تدریج در حال رشد در هر قسمت از سر و گردن، زخم‌های التیام نیافته در دهان، روی زبان یا لب‌ها، احساس بی‌حسی در دهان، مشکل در جویدن و بلع وجود داشته باشد. علاوه بر این، گرفتگی مداوم صدا یا تغییر صدا، مشکل در تنفس، احتقان مداوم بینی یا خونریزی بینی، تورم اطراف چشم یا دوبینی، گوش دردهای مداوم، وزوز گوش یا مشکل در شنوایی نیز ممکن است مشاهده شود.

سرطان های سر و گردن معمولاً قبل از انتشار در هر نقطه از بدن به غدد لنفاوی گردن گسترش می یابد. تورم گردن که بیش از 2 تا 3 هفته از بین نمی رود باید توسط پزشک بررسی شود.

البته همه ورم ها به معنای سرطان نیستند. با این حال، تورم می تواند اولین علامت سرطان دهان، حنجره، گواتر، لنف و خون باشد.

چنین ورم هایی معمولاً بدون درد هستند و به تدریج رشد می کنند. اکثر سرطان های زبان و لب به صورت زخم و تورم روی گردن شروع می شوند که در عرض 2-3 هفته بهبود نمی یابند.

زخم ها و تورم ها بدون درد هستند مگر اینکه ملتهب شوند. در صورت وجود تورم در گردن همراه با زخم، باید جدی‌تر برخورد شود. سرطان های گلو، حلق و حنجره می توانند بلع غذاهای جامد و گاهی مایعات را دشوار کنند. بلع ممکن است دردناک شود.

سرطان های پوستی که در ناحیه سر و گردن دیده می شود، بیشتر در جاهایی که پوست بیشتر در معرض آفتاب است مانند پیشانی، صورت، گوش ها و لب ها دیده می شود.

بسیاری از سرطان های گلو باعث تغییرات صدا می شوند. گرفتگی صدا یا تغییرات صدا که بیش از 2 هفته طول بکشد مهم است. اگرچه علت بسیاری از تغییرات صدا سرطان نیست، اما متخصص گوش، حلق و بینی و سر و گردن باید حنجره و تارهای صوتی را از طریق آندوسکوپی معاینه کند.