نشریه الکترونیکی ائل اوبا

و من آیاته خلق السّموات و الأرض و اختلاف ألسنتکم و ألوانکم إنّ فی ذلک لآیات للعالِمین

این غذا را مصرف کنید و کمبود منیزیم را برطرف کنید!


لینک مطلب : http://eloba.ir/?p=8275

منیزیم چهارمین ماده معدنی فراوان در بدن انسان است و این ماده معدنی نقش حیاتی در متابولیسم دارد.

اگر نان گندم کامل را به جای نان سفید یا بلغور را به جای برنج ترجیح دهیم. در رژیم غذایی روزانه ، از مصرف منیزیم حمایت می کنیم.

دلیل اینکه چرا منیزیم که در بدن انسان با 50 تا 60 درصد در استخوان ها، 20 درصد در ماهیچه های اسکلتی، 19 درصد در سایر بافت ها و کمتر از 1 درصد در مایعات خارج سلولی در بدن انسان یافت می شود، برای بدن ما بسیار مهم است. این است که نقش فعالی در عملکرد بیش از 300 آنزیم ایفا می کند.

منیزیم که بسته به حالتی که در بدن دارد، جذب آن متفاوت است، باید از طریق غذاها و در صورت لزوم از طریق مکمل ها مصرف شود، زیرا بدن به خودی خود آن را تولید نمی کند.

هر چه مقدار منیزیم مصرفی روزانه کاهش می یابد، جذب آن افزایش می یابد و زمانی که در حد مطلوب مصرف شود، جذب آن کاهش می یابد.

در صورت کمبود منیزیم در بدن، علائمی مانند تهوع، استفراغ، سردرد مشاهده می شود. ضعف عظله نیز ممکن است مشاهده شود.

فراموش نکنید که سطح منیزیم خود را در آزمایشات خونی که باید هر 6 ماه یکبار انجام دهیم، بررسی کنید.

یک فرد سالم باید به طور متوسط ​​در محدوده ۲۸۰ تا ۳۵۰ میلی‌گرم منیزیم در روز مصرف کند، طبق داده‌های سازمان جهانی بهداشت (WHO)، مردم معمولاً به اندازه کافی منیزیم را از غذا دریافت می‌کنند و نیازی به مکمل‌ها نیست.

اگر در رژیم غذایی روزانه خود نان سبوس دار را به جای نان سفید یا بلغور را به جای برنج ترجیح دهیم، از مصرف منیزیم حمایت می کنیم بنابراین باید مصرف غلات آسیاب نشده را افزایش دهیم. سبزیجات دارای برگ سبز تیره مانند اسفناج، شاتوت و آروگولا، که همچنین مواد مغذی را فراهم می کنند که برای یک رژیم غذایی غنی از منیزیم نباید از جدول غذایی حذف شوند.

آجیل هایی مانند فندق، بادام زمینی، گردو و بادام. دانه های کامل و غلات کامل، حبوبات مانند لوبیا، نخود و نخود سیاه. سبزیجاتی مانند پیاز، مارچوبه، هویج، کرفس، تره فرنگی، ترب سیاه.  همچنین میوه هایی مانند خرما و موز. 

افراد مبتلا به دیابت می توانند منیزیم را به آزمایشات معمول خون خود اضافه کنند. منیزیم بر ترشح و فعالیت هورمون انسولین تأثیر می گذارد. بیش از حد، و همچنین کمبود، می تواند خطری برای بدن باشد. بنابراین اگر کمبود منیزیم ندارید، استفاده از مکمل ها بدون مشورت پزشک توصیه نمی شود.