نشریه الکترونیکی ائل اوبا

و من آیاته خلق السّموات و الأرض و اختلاف ألسنتکم و ألوانکم إنّ فی ذلک لآیات للعالِمین

چه چیزی برای سندروم معده پر خوب است؟


لینک مطلب : http://eloba.ir/?p=8263

معده عضوی حساس است. در صورت تغذیه بیش از حد سنگین و جامد، ممکن است معده احساس سنگینی کند. بنابراین، چگونه باید برای مبارزه با نفخ و سوء هاضمه غذا بخورید؟

کسانی که مشکلات سوء هاضمه دارند به سرعت به نقطه اشباع می رسند. آنها به خصوص میز را احساس ناراحتی می کنند. پس چه چیزی برای نفخ معده و سوء هاضمه مفید است؟
سوء هاضمه چیست؟

اگرچه سوء هاضمه، که در ادبیات پزشکی به نام سوء هاضمه شناخته می شود، عموماً بعد از غذا خوردن رخ می دهد، اما در برخی موارد این احساس درد و نفخ در قسمت بالایی شکم است که ممکن است ثانویه به دلیل عفونت یا برخی از داروهای مورد استفاده رخ دهد. علاوه بر چنین موارد منفی، بیماران مبتلا به سوء هاضمه اغلب علائمی مانند ناراحتی، میل به استفراغ، آروغ زدن، حالت تهوع و گرفتگی عضلات را تجربه می کنند. این علائم می توانند به صورت لحظه ای یا موقت ظاهر شوند و فرد را آزار دهند.

در برخی بیماران، درد در ناحیه شکم ممکن است به ناحیه قفسه سینه سرایت کند و دردی مانند درد قفسه سینه احساس شود. چنین دردهای موقتی دردهای ارجاعی هستند و به آنها درد قولنج می گویند. این علائم که عموماً بلافاصله پس از خوردن و آشامیدن بروز می‌کنند، باعث می‌شوند فرد احساس پرخوری (احساس نفخ) کند، حتی اگر مقدار کمی غذا خورده باشد.

سوء هاضمه به خودی خود یک بیماری نیست، بلکه نام عمومی گروهی از علائم مربوط به ناراحتی معده و روده است که به دلایل مختلف رخ می دهد. به عبارت دیگر، سوء هاضمه یک بیماری نیست، نام عمومی است که به گروهی از علائم مختلف داده می شود.

علائم سوء هاضمه چیست؟

سوء هاضمه یک بیماری نیست بلکه مجموعه ای از علائم است.

افراد به راحتی می توانند تشخیص دهند که این علائم نشانه های سوء هاضمه است. شایع ترین علائم سوء هاضمه عبارتند از:

درد معده،

گرفتگی شکم،

احساس سیری بیش از حد،

تورم در ناحیه فوقانی شکم،

سیری زودرس،

دفع گاز از طریق دهان،

سوزش سردل،

رفلاکس،

تهوع و استفراغ

چگونه باید سوء هاضمه را درمان کرد؟

این سوال که چه چیزی برای سوء هاضمه بهتر است و چگونه می توان شکایات سوء هاضمه را تسکین داد، از جمله سوالاتی است که در این زمینه مورد توجه قرار می گیرد. مهم ترین نکته مورد نیاز برای درمان سوء هاضمه داشتن برنامه غذایی برنامه ریزی شده است. فردی که با سوء هاضمه دست و پنجه نرم می کند باید خوردن وعده های غذایی کوچک و بسیار مکرر را به عادت تبدیل کند.

او باید این عادت را با خوردن وعده های غذایی کوچک و جویدن خیلی خوب غذا تبدیل کند. به طور کلی می توان شرایطی را که برای سوء هاضمه مفید است به شرح زیر خلاصه کرد:

تغذیه منظم و سالم

افزایش مصرف میوه ها، سبزیجات و غذاهای فیبردار

جویدن غذا به درستی

پیاده روی منظم

کاهش مصرف سیگار و الکل

محدود کردن مصرف چای و قهوه

از پوشیدن لباس های خیلی تنگ خودداری کنید

از سوی دیگر، اگر با وجود تغذیه مناسب و ورزش، شکایات همچنان ادامه داشته باشد، علیرغم اجرای همه توصیه‌ها، ممکن است یک مشکل ارگانیک یا فیزیکی زمینه‌ای وجود داشته باشد (مانند تنگی خروجی معده/تنگی پیلور). در صورت تداوم این علائم، مراجعه به متخصص گوارش ضروری است.