پلاک برنزی با نقش جنگجوی تورک و تصاویر اساطیری ، موزه Seversk، شهر Seversk، استان تومسک ، محل کشف سیبری غربی، ساحل چپ رودخانه تام ، قبر چرداشنی لوگ-III ، قدمت قرن ششم – هفتم پس از میلاد .
این شی در حفاری میدان قبر چرداشنی لوگ-III تحت نظارت آندری گامان (هیئت بازرسی باستان شناسی Seversk) در سال 1994 کشف شد. این پلاک برنزی در حین حفاری در محوطه قبر چرداشنی لوگ- III در گورکان شماره ۱۲ کشف شد.
این قبر به دلیل هدایای فراوان و متنوع تشییع جنازه به شدت خودنمایی می کرد – به همین دلیل آن را “تجمل” توصیف کردند.
گور و گوردخمه انبر و چکش آهنگری آهنی، گاوآهن، چاقو، نوک پیکان، شمشیر، بخشهایی از زره بدن، قلاب ، تکهای از رکاب شکسته شده ، لقمه اسب، پلاکهای کمربند قابل اتصال و بقایای پوست درخت غان و دستبندهای برنزی را نشان میدهد.
همه این نکات به موقعیت اجتماعی خاص فرد مدفون بر میگردد. ما فقط می توانیم شغل او را تا زمانی که زنده است حدس بزنیم: او می تواند آهنگری ماهر، یک رهبر نظامی شجاع یا یک شمن قدرتمند باشد.
همچنین نمیتوانیم به طور قطع بدانیم که این پلاک با طرح اسطورهای به چه قسمتی از لباس چسبانده شده است، اما قیاسها و موقعیت آن در قبر به ما اجازه میدهد که بگوییم از آن به عنوان زیور سینه استفاده میشده است. همچنین غیرممکن نیست که این پلاک در زمان زنده بودن استفاده نشده و فقط به عنوان یک شیء مقدس خاص در قبر گذاشته شده باشد.
این پلاک ، ترکیبی با طرح پیچیده را به تصویر میکشد که شامل حداقل پنج شخصیت کاملاً قابل شناسایی است. شکل مرکزی نشان دهنده یک مرد سبیل نشسته با کلاه بلند و کمربند پلاکی با شمشیری است که به آن وصل شده است. همه این اشیاء شمشیر، کمربند پلاک و کلاه بر وضعیت نظامی شخصیت تأکید دارند.
در بالای مرد نشسته، یک شکارچی با بالهای کشیده وجود دارد که احتمالاً یک عقاب است. پاهای پنجه ای نامتناسب روی شانه های مرد قرار گرفته است. قیاس های سبکی امکان دیدن پنجه های خرس را به جای پای پرنده فراهم می کند.
شخصیتهای همزمان ترکیبی از ویژگیهای خرس و عقاب در بازیگران سیبری غربی آن زمان بسیار گسترده هستند. این ترکیب با یک شخصیت کمتر قابل تشخیص از یک مار دو سر خمیده تکمیل میشود به طوری که هر دو سر آن مار بال های عقاب را نگه می دارند .
در سمت چپ و در سمت راست شکل مرکزی، دو نقاب انساننما را میبینیم که احتمالاً به ترتیب ماه و خورشید را تجسم میکنند. کل ترکیب پیچیده مدلی از جهان سه طبقه ( شمنیست تورکی -ادمین) است. عقاب با بال های کشیده نماد جهان بالاست.
این پلاک ، ترکیبی با طرح پیچیده را به تصویر میکشد که شامل حداقل پنج شخصیت کاملاً قابل شناسایی است. شکل مرکزی نشان دهنده یک مرد سبیل نشسته با کلاه بلند و کمربند پلاکی با شمشیری است که به آن وصل شده است. همه این اشیاء شمشیر، کمربند پلاک و کلاه بر وضعیت نظامی شخصیت تأکید دارند. در بالای مرد نشسته، یک شکارچی با بالهای کشیده وجود دارد که احتمالاً یک عقاب است. پاهای پنجه ای نامتناسب روی شانه های مرد قرار گرفته است. قیاس های سبکی امکان دیدن پنجه های خرس را به جای پای پرنده فراهم می کند. شخصیتهای همزمان ترکیبی از ویژگیهای خرس و عقاب در بازیگران سیبری غربی آن زمان بسیار گسترده هستند. این ترکیب با یک شخصیت کمتر قابل تشخیص از یک مار دو سر خمیده تکمیل میشود به طوری که هر دو سر آن مار بال های عقاب را نگه می دارند . در سمت چپ و در سمت راست شکل مرکزی، دو نقاب انساننما را میبینیم که احتمالاً به ترتیب ماه و خورشید را تجسم میکنند. کل ترکیب پیچیده مدلی از جهان سه عضوی ( شمنیست تورکی -ادمین) است. عقاب با بال های کشیده نماد جهان بالاست.
مرد، سرباز، قهرمان نشان دهنده دنیای میانی است و مار دو سر نشان دهنده جهان پایین است.
Pletneva L., Gaman A. (2007) Elitnoye pogrebeniye iz kurgana N° 12 mogilnika
چرداشنی لاگ III [قبر مجلل از تومولوس شماره 12محوطه قبر چرداشنی لوگ- III
Teoriya i praktika arkheologicheskikh issledovaniy، iss. 3.
بارنائول: دانشگاه دولتی آلتای، صص 56-62.
زایتسوا او.
( ما در این پلاک سینه ای تصویر مرد جنگجوی تورک را میبینیم که بصورت باغداش سنت اجدادی تورکان باستان نشسته است . در طرف شرق و غرب شخص جنگجو خورشید و ماه قرارگرفته است .
خود خورشید در کیهان شناسی تورک نماد شرق و ماه در کیهان شناسی تورک نماد غرباست و این دو در کنار هم نماد ” زمان ” و سپری شدن شب و روز است . برخی مفسران ستونهای متصل به آن را به درخت حیات تشبیه کردند که در کیهان شناسی شمنیستی تورکی ، روح شخص متوفی از طریق آن به جهان بالا عروج پیدا میکند.
مفهوم آفرینش از منظر کیهان شناسی تورک در پلاک سینه ای : جهان اساطیری تورک که ایزد اولگن روی آن دنیای اساطیری تورک را شکل داد از مبازره صورت فلکی اژدها ( جفت مار -اژدها) و صورت فلکی عقاب شکل گرفته است که دائما در حال مبارزه با هم هستند .
از مبارزه بین آنها درخت حیات که در اطراف ستاره قطبی قرار دارد نابود میشود و مجدا رشد پیدا میکند و به تناوب آن جهان اساطیری تورک شکل میگیرد. -ادمین )
منبع : صفحه historyreal.iran
3- Mets F., Pletneva L. (2014) O bronzovoy blyakhe iz mogilnika Cherdashny Log-
III [On the Bronze Plaque from Cherdashny Log-III Grave Field). Tomskly zhurnal lingvisticheskikh I antropologicheskikh issledovanly, no 2 (4), pp. 59- 71
Pletneva L., Gaman A. (2007) Elitnoye pogrebeniye iz kurgana N° 12 mogilnika
Cherdashny Log III [The Luxury Grave from Tumulus No.12 of Cherdashny Log-
III Grave Field). Teoriya i praktika arkheologicheskikh issledovaniy, iss. 3.
Barnaul: Altai State University, pp. 56-62.
Zaytseva O.
(In this chest plaque, we see the image of a Turkic warrior man who is sitting in the Bagdash tradition of ancient Turkan ancestors. The sun and the moon are placed on the east and west side of the warrior person. The sun itself is the symbol of the east in Turkic cosmology and the moon is the symbol of the west in Turkic cosmology, and these two together symbolize “time” and the passage of night and day. Some commentators likened the pillars attached to it to the tree of life, through which the soul of the deceased ascends to the upper world in Turkic shamanistic cosmology.The concept of creation from the point of view of Turkish cosmology in the bronze plaque: the Turkish mythological world on which the god Ulgen formed the Turkish mythological world, from the opposition of the dragon constellation (serpent-dragon pair) and the eagle constellation. They always fight. From the conflict between them, the tree of life, which is located around the pole star, is destroyed and grows again, and in turn, the mythological world of the Turks is formed – admin)
2- The central figure represents a seated moustachloed man in a peaked helmet and a plaque belt with a sword attached to it. All these objects the sword, the plaque belt and the helmet- emphasize the military status of the character. Above the seated man, there is a raptor with stretched wings, most probably an eagle. Disproportionate clawed feet are resting on the man’s shoulders. Stylistic analogies make it possible to see a bear’s paws instead of a bird’s feet. Syncretic characters combining the features of a bear and a raptor are quite widespread in West Siberian casting of that time. The composition is completed by a less easily recognizable character of a two-headed serpent or pangolin. It is crooked so that both its heads prop the raptor’s wings. On the left and on the right of the central figure, we can see two anthropomorphic masks which probably Impersonate the Moon and the Sun, respectively. The whole complex composition is a model of the three-membered universe. The raptor with stretched wings symbolizes the Upper World. The man, the soldier, the hero- denotes the Middie World, and the two-headed serpent represents the Lower World.
PUBLICATIONS
Place of storage. Seversk Museum, town of Seversk, Tomsk Oblast. Material : Bronze , Place of discovery : Cherdashny Log-III grave field (Western Siberia, left bank of
the river Tom) Context of discovery. The object was discovered during the excavation of Cherdashny Log-III grave field under the supervision of Andrey Gaman (Seversk Archaeology Inspection Board) in 1994.
Dating, 6th 7th cc. AD.
The bronze plaque was discovered during the excavation of Cherdachny Log- III grave field, in tumulus No. 12. The grave stood out sharply due to the abundant and diverse funerary gifts-that’s why it was described as “luxury”. The grave and the burial mound revealed Iron blacksmith tongs and hammer, a plowshare, a knife, arrowheads, a sword, parts of body armor, a qulver hook, a fragment of a stirrup broken centuries ago, a horse bit, attachable belt plaques, remains of a birch bark quiver, and bronze bracelets. All of this points. to the special social status of the buried person. We can only guess his occupation while alive: he could be a skilful blacksmith, a valiant military leader or a powerful shaman. Neither can we know for sure what part of clothes the plaque with a mythological plot used to be attached to, but analogies and its location in the grave allow us to suggest it was used as a pectoral ornament. It is also not impossible that the plaque had not been warn while alive and was only placed into the grave as a specific sacral object.
The plaque depicts a complex-plot composition which includes at least five distinctly identifiable characters.
مطالب جالب
بزرگترین شکست قاجار در اشغال قلعه ایروان از سوی روس ها
صفحه برنزی با تصاویر اساطیری ، شمال غرب ایران – دوره ماننا/کاسیت
ترکمن های عراق