نشریه الکترونیکی ائل اوبا

و من آیاته خلق السّموات و الأرض و اختلاف ألسنتکم و ألوانکم إنّ فی ذلک لآیات للعالِمین

قصه جعل زبانی به نام آذری با تکیه بر لغت «دیلم» در منابع


لینک مطلب : http://eloba.ir/?p=7832

دکتر رحیم آغ بایراق

ببینید کلمه دیلمون و تورک چگونه با هم مربوط هستند و بعدا متن را مطالعه کنید.

دیلمون بهشت عدن کتابهای دینی و بهشت تاریخی سومریان بود

𒉌𒌇(𒆠), ni.tukki = DILMUN.ki

همانگونه که می بینید دیلمون کئر( سرزمین دیلمون) در زبان سومری همراه با عنوان ” توککی”است که محتملا همان نام” تورک کی” است.

برخی محققان بدون در نظر گرفتن شرایطی چون وجود جنگل و ادله ای که در سه قسمت قبل بیان کردیم آن را در بحرین عنوان می کنند اما در این میان دیوید رال که عمری در این موضوع تحقیق کرده است دشت تبریز را بعنوان بهشت عدن و دیلمون می شناسد.او دو دیلمون شناسایی کرده که دیلمون کوهستانی را آذربایجان می داند( منابع در قسمت قبل) جالب اینکه از شمال بوشهر تا جنوب دریای خزر در گیلان ما شاهد نام دیلم و دیلمان هستیم و حتی نام پیشین سلماس را دیلمان گفته اند.

اما موضوع جالبتری که در این میان وجود دارد تورک بودن دیلم و دیلمون در منابع اوایل اسلام است یعنی پیش از ورود ادعایی تورکان به ایران ما شاهد هستیم تورکان اینجا ساکن هستند.

منابع عربی که از دستبرد دستگاه جعل ماسونی پهلوی در امان مانده اند دیلم را مکان تورکان می دانند.

بهترین شاهد این ادعا در منابع اسلامی که امکان هیچ تحریف و تفسیری باقی نگذاشته یار و کاتب امام حسین( ع) است که سر بر بالین آن حضرت گذاشت و شهید شد” اسلم ابن ترک دیلمی” که تورک و دیلم در کنار هم و اسم ایشان، زبان و زادگاه این شهید معروف تاریخ را فریاد می زند.

دیلمون پنج هزار سال قبل در کتیبه معبد الهه عشق” اَن آنا” در شهر” اوروک”سومریان یافت شده و حتی در کتیبه های ” بورونا بور یاش” پادشاه بابل از دیلمان در جنوب دریای خزر صحبت کرده است و اکنون در استان گیلان جایی به این نام داریم.

سالار دیلمی مورد اثبات کننده بعدی است.

نویسنده ایمان الشیعه و مولف ریاض العلما نوشته که ” سلار” در لغت فارسی و عربی اصلا وجود ندارد و مترجمین آن را به صورت سالار استعمال کرده اند.

این پست با همکاری ادمین پیج تورک بیلگی اصلی/ همکاری دکتر عزیز پور تهیه شده است.

منابع دیگر:
-http://www.ramsdale.org/dna6.htm#_ftn102
CITATIONClose
-Edward Conklin. Getting Back Into the Garden of Eden. p. 10
-Kramer, Samuel Noah (1961). Sumerian Mythology: A Study of Spiritual and Literary Achievement in the Third Millennium B.C.: Revised Edition. Philadelphia, Pennsylvania: University of Pennsylvania
-CITATIONClose