نشریه الکترونیکی ائل اوبا

و من آیاته خلق السّموات و الأرض و اختلاف ألسنتکم و ألوانکم إنّ فی ذلک لآیات للعالِمین

سوغاتی های استان کرمانشاه


لینک مطلب : http://eloba.ir/?p=6063

کاک

شیرینی کاک از لایه‌های بسیار نازک خمیر است که با استفاده از ساچ‌های مخصوص درست می‌شود. کاک، سبک، خوش‌مزه و پرانرژی است. کاک را از آرد گندم، شکر یا آرد قند، تخم مرغ، دارچین، روغن، هل و آب درست می‌کنند. برای زیباتر شدن و افزودن طعم به این شیرینی، روی آن را با پودر پسته، نارگیل و خلال بادام تزیین می‌کنند.

كاک پزان كرمانشاه در تهيه اين نوع شيرینی سليقه به خرج داده و روی كاک را با پودرپسته، نارگيل و خلال بادام تزئين می كنند. شيريني كاک را معمولاَ در كنار و به همراه نان برنجی و خرمايی در اعياد مختلف استفاده می كنند. پروندۀ طرز تهیه شیرینی محلی «کاک» کرمانشاهی در جریان برگزاری هفتمین اجلاس سراسری شورای سیاست‌گذاری ثبت آثار معنوی کشور به لیست میراث معنوی ایرانیان پیوست.

 

نان خرمایی

نوع ديگری از شيرينی های خوشمزه كرمانشاه، نان خانقی يا نان خرمايی است كه تركيبی از آرد گندم، شكر، روغن، زعفران، آب، گلاب، تخم مرغ و خرما است. نان خرمایی را هم در مغازه نان برنجی پزها عرضه می كنند.

انواع نان های نامبرده با روغن كرمانشاهی (روغن حيوانی) كه شهرت جهانی دارد به طور سفارشی و با روغن نباتی به طور روزمره تهيه می شود. ميزان توليد روزانه نان برنجی بين 12 تا 20 تن در فصول مختلف سال میرسد. از ديگر سوغاتی های كرمانشاه كه بسيار معروف است روغن حيواني است كه فرآورده دامی استان كرمانشاه بوده و بسيار خوشبو و معطر است. استفاده از روغن حيوانی در پخت شيرينی های كرمانشاه طعمی فراموش نشدنی به اين شيرينی می دهد.

 

نان برنجی

نان برنجی یا شیرینی برنجی یکی از معروف ترین شیرینی های سنتی شهر کرمانشاه است. در گذشته این شیرینی را برای عید نوروز تهیه می کرده اند ، ولی امروزه به خاطر طعم خوبش به عنوان یکی از مهم ترین سوغاتی های شهر کرمانشاه شناخته می شود.

نان برنجی يا كلوچه برنجی را از تركيب آرد برنج، روغن، شكر و تخم مرغ، روغن حيوانی يا نباتی، زعفران، هل، آب و گلاب تهيه می كنند. برای تهيه نان شكری هم از آرد گندم به جای آرد برنج استفاده می شود. نان برنجی انواع گوناگونی دارد كه از این ميان می توان به نان برنجی ساده و نان برنجي زعفراني اشاره كرد. نكته جالبي كه در خصوص نان برنجی وجو دارد اين است كه در روايات معصومين (ع) هم به فوايد نان برنجی اشاره شده است، به طوريكه دركتاب نسخه های شفا بخش، تأليف علی محمد حيدری نراقی از امام رضا (ع) نقل شده: چيزی سودمندتر از نان برنجی برای معده مسلول وجود ندارد.

 

روغن حیوانی

یکی دیگر از سوغاتی‌های ارزشمند و شناخته‌شده‌ی کرمانشاه، روغن حیوانی یا روغن کرمانشاهی است و شهرت بسیاری در ایران پیدا کرده است.

روغن حیوانی یا به زبان کرمانشاهی «رون دان» فرآورده‌ای است که از شیر گوسفند و گاو تهیه می‌شود.

روغن حیوانی به این صورت به دست می‌آید که از شیر گاو و گوسفند ابتدا ماست و سپس دوغ و سپس کره درست می‌کنند و از کره به دست آمده روغن می‌گیرند. روغن حیوانی به این دلیل که از شیر گرفته می‌شود تمام خواص شیر را دارد و غذا را بسیار خوش‌طعم و خوش‌عطر و لذیذ می‌کند.

 

شیرینی بژی

شیرینی بژی معمولا در جشن ها و مراسم عزای کرمانشاهی ها پخته می شود و به خاطر ماندگاری بالا و طعم بی نظیرش مورد استقبال بسیاری از مردم شهر قرار دارد.

باید بدانید که این نوع شیرینی را نمی توانید به صورت بسته بندی پیدا کنید، اما زنان محلی این شیرینی را در خانه های خود می پزند و می توانید این شیرینی لذیذ را از آن ها خریداری کنید.

گفته می شود در گذشته این شیرینی توشه راه مسافران و سربازان بود تا در مواقع گرسنگی و کمبود غذا از آن استفاده کنند و به همین خاطر، به آن نام بژی را داده اند؛ بژی در زبان کردی به معنای “زنده بمانی یا زنده باشی” است.

میراث فرهنگی کرمانشاه