نشریه الکترونیکی ائل اوبا

و من آیاته خلق السّموات و الأرض و اختلاف ألسنتکم و ألوانکم إنّ فی ذلک لآیات للعالِمین

مرزه گیاه شگفت انگیز


لینک مطلب : http://eloba.ir/?p=7567

شاید همه مرزه را به عنوان یک سبزی تند و تیز بشناسید اما از خواص بی نظیر آن اطلاعی نداشته باشید.

مرزه گیاه شگفت انگیزی است که می توان گفت تمام فاکتورهای مورد نیاز بدن برای سلامتی را دارد. همه ما سیر را به عنوان بهترین گیاه برای سلامتی می شناسیم ولی بد نیست بدانید مرزه نیز مانند سیر منبع سلامت است و افرادی که بخاطر بوی سیر از خوردن آن امتناع می کنند می توانند بجای سیر، مرزه بخورند. در ادامه این مطلب شما را با خواص بی نظیر مرزه آشنا می کنیم.

سرشار از آنتی اکسیدان

برگ مرزه و شاخه‌های آن دارای ترکیبات شیمیایی با کیفیت بالا هستند که دارای خاصیت آنتی اکسیدانی می‌باشند. این ترکیبات همچنین از بروز بیماری‌ها پیشگیری کرده و باعث افزایش سلامت کلی بدن می‌‌شود. علاوه بر این، فیبر موجود در این گیاه به کاهش LDL یا کلسترول بد خون کمک می‌کند ، در حالیکه کلسترول خوب خون یا همان HDL را افزایش خواهد داد.

منبع عالی تمام مواد ضروری بدن

مرزه منبع بسیار عالی از مواد معدنی و ویتامین‌هاست که برای سلامت کلی بدن مفید وموثر است.برگ‌ها و شاخه‌های آن منبع بسیار غنی از پتاسیم، آهن، کلسیم، منیزیم، منگنز، روی و سلنیم می‌باشد. پتاسیم یکی از مهم‌ترین ترکیبات سلولی است و به کنترل ضربان قلب و فشار خون کمک می‌کند. منگنز نیز توسط بدن به عنوان یک کوفاکتور برای آنزیم‌های آنتی اکسیدان عمل می‌کند. آهن برای ساخت گلبول‌های قرمز خون ضروری است.

این گیاه همچنین منبع غنی از ویتامین‌های مهمی همچون گروه B کمپلکس ، ویتامین A ، ویتامین C ، نیاسین، تیامین و پیرودوکسین است.

ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی و آنتی اکسیدان است که برای حفظ سلامت غشاهای مخاطی و پوست سالم و همچنین برای بینایی ضروری است.مصرف موادی که سرشار از ویتامین A هستند برای محافظت از ریه‌ها و پیشگیری از سرطان مجاری تنفسی بسیار مهم است.

معده و دستگاه گوارش

مقادیر قابل توجه فیبر موجود در مرزه به بهبود هضم غذا کمک کرده، برای درمان معده درد مفید است و به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند.

مرزه به دلیل مقادیر بالای ترکیبات فنلی موجود در آن دارای خواص ضد باکتری قوی بوده و از ابتلا به زخم معده جلوگیری می کند. گفته شده که مرزه به دلیل طبع گرمی که دارد یکی از بهترین دارو های گیاهی برای درمان تهوع و بیماری های گوارشی می باشد.

همچنین مقادیر بالای فیبر موجود در سبزی مرزه با بهبود حرکات روده برای پیشگیری و درمان یبوست و اسهال مفید می باشد.

کبد

مرزه دارای خواص دیورتیک قوی بوده که به سم زدایی و پاک سازی کبد و درمان بیماری های کبد کمک کرده و باعث بهبود عملکرد کبد می شود.

دیابت و قند خون

در طب سنتی از سبزی مرزه تازه و خشک شده برای درمان تشنگی و خشکی دهان دیابتی در افراد مبتلا به دیابت استفاده می شود.

فشار خون

مقادیر بالای پتاسیم و منیزیم موجود در مرزه به درمان فشار خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهچربی خونش می دهد.

فیبر موجود در مرزه به کاهش کلسترول و چربی خون بالا کمک کرده و خطر حمله ی قلبی و سکته ی قلبی را در افراد کاهش می دهد.

لاغری و کاهش وزن

مرزه دارای مقادیر بالایی فیبر است و استفاده از مرزه تازه به عنوان سبزی خوردن باعث کاهش اشتها شده و با پیشگیری از پرخوری به لاغری و کاهش وزن کمک می کند.

علاوه بر این فیبر موجود در مرزه به پاک سازی روده و درمان یبوست کمک کرده و با کاهش ذخیره ی چربی در بدن باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

جوان سازی پوست صورت

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها، ویتامین C و ویتامین A موجود در مرزه با افزایش کلاژن پوست صورت به رفعچین و چروک پوست کمک کرده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

تقویت و افزایش رشد مو

آهن موجود درمرزه با افزایش تولید گلبول های قرمز خون به درمان کم خونی کمک می کند و با بهبود جریان خون در پوست سر باعث تقویت فولیکول های مو و در نتیجه تقویت و افزایش رشد مو می شود.

درمان قارچ ناخن دست و پا

مرزه دارای خواص ضد قارچی قوی بوده و روغن مرزه می تواند به درمان عفونت قارچی ناخن دست و پا کمک کند.

منبع : سایت پزشکان بدون مرز