نشریه الکترونیکی ائل اوبا

و من آیاته خلق السّموات و الأرض و اختلاف ألسنتکم و ألوانکم إنّ فی ذلک لآیات للعالِمین

ساخت و ساز در حریم آثار تاریخی غیر قابل قبول است


لینک مطلب : http://eloba.ir/?p=1956

ائل اوبا – آثار تاریخی هر سرزمینی در واقع ، آیینه جان ، اندیشه و معنویت آن منطقه است كه گاهی در معرض بی توجهی و نابودی قرار می گیرد. متاسفانه طی سالیان اخیر ساخت و سازهای پیرامون آثار تاریخی موجب نگرانی ملت آذربایجان شده است.

چنانچه میدانید تعیین صحیح و کارشناسی شده حریم آثار تاریخی ، باعث حفظ موجودیت و یکپارچگی اثر می‌شود ، لیکن امروز شاهد آن هستیم که منافع شخصی بر مصالح عام فائق آمده و تعیین حریم قانونی اماکن تاریخی دستمایه کسب سود بیشتر به نفع اشخاص بهره بردار شده است ، از جمله این اماکن تاریخی برج های مدور مراغه است .

مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری مراغه در حالی حریم دو برج را 25 متر تعیین کرده اند که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و انجمن مفاخر معماری ایران ساخت وسازها باید خارج از شعاع 75 متری گنبد‌ها انجام گیرد. حریم بصری که دید اثر تاریخی به بیرون و چشم‌انداز بیرون به اثر تاریخی را حفظ می‌کند و ارتقا می‌دهد به هیچ عنوان لحاظ نشده است .

از جمله موارد مشابه ساخت و ساز در حریم آثار تاریخی گودبرداری عمیق و شبانه در محوطه ارک تاریخی تبریز و ساخت پارکینگ در کنار بنای ارگ بوده است .

در کمال تعجب عرصه تاریخی و محدوده گردشگری که روزانه بسیاری از گروه های گردشگری در آنجا تردد داشتند مکانی برای پارک و عبور و مرور خودروها خواهد شد !!!

مسجد سلجوقی حیدریه واقع در قزوین نیز مدتی به بهانه تعریض خیابان در خطر تخریب قرار گرفت . اما حالا همان مسجد که جزئی از بافت تاریخی قزوین است و برای جلوگیری از تخریب‌هایش رسانه‌ها دائم هشدار دادند ، به خاطر بی‌توجهی‌ها در مرمت آن ممکن است زودتر از عبور هر خیابانی فرو بریزد.

صیانت از آثار تاریخی در جهت احیاء و ماندگاریشان نه تنها وظیفه نهادها و ارگان های دولتی است بلکه بر آحاد مردم واجب است که با عزمی ملی در حفظ مواریث فرهنگی و تاریخی منطقه سهیم بوده و مشارکت نمایند.

ائل اوبا