نشریه الکترونیکی ائل اوبا

و من آیاته خلق السّموات و الأرض و اختلاف ألسنتکم و ألوانکم إنّ فی ذلک لآیات للعالِمین

رکورد تولید گاز میدان شاه دنیز جمهوری آذربایجان


لینک مطلب : http://eloba.ir/?p=1946

 تولید گاز میدان شاه دنیز آذربایجان در دریای خزر که شرکت «نیکو» ایران نیز سهم ۱۰ درصدی در آن دارد، طی سال گذشته رکورد تاریخی زده است.

به گزارش ائل اوبا به نقل از خبرگزاری ترند ، فاز اول این میدان با اپراتوری شرکت بریتیش پترولیوم (بی پی) سال گذشته ۱۰.۷ میلیارد متر مکعب گاز تولید کرده که حدود ۶۰۰ میلیون متر مکعب بالاتر از رکورد قبلی در سال ۲۰۱۴ است. سال گذشته این رقم ۹.۹ میلیارد متر مکعب بود.

هم اکنون فاز دوم میدان شاه دنیز در حال توسعه است. هدف از آن تولید ۱۶ میلیارد متر مکعب گاز اضافی برای صادرات به ترکیه و اروپا در سال ۲۰۲۱ است. البته فاز دوم این میدان قرار است در سال آینده راه اندازی شود، اما در سال ۲۰۲۱ به ظرفیت کامل خواهد رسید.

بر اساس گزارش بی پی، طی سال گذشته ۴۶۹ میلیون دلار هزینه های عملیاتی و ۳.۷ میلیارد دلار هزینه سرمایه گذاری در این میدان انجام شده که بخش عمده آن مربوط به توسعه فاز دوم می شود.

سه میدان نفتی آذری، چراغ، گونشلی با اپراتوری شرکت بی پی در دریای خزر نیز سال گذشته کلا ۲.۷ میلیارد متر مکعب گاز همراه به آذربایجان تحویل داده است. سال گذشته این رقم ۳.۲ میلیارد متر مکعب بود.

بخش عمده ای از گاز همراه این میادین دوباره به همان میادین تزریق می شود تا با افزایش فشار مخزن، تولید نفت را افزایش دهد. آذربایجان تزریق گاز به این میادین را طی چند سال گذشته افزایش داده و آمار نیز نشان می دهد که سال ۲۰۱۶ نیز نسبت به سال قبل آن نیم میلیارد متر مکعب گاز بیشتری به این میادین تزریق شده است.

کلا تولید گاز تجاری از شاه دنیز و این سه میدان نفتی ۷۱ درصد از کل گاز آذربایجان را شامل شده است. تولید گاز خام (شامل تزریق به میادین) آذربایجان نیز سال گذشته حدود ۲۹.۳ میلیارد متر مکعب بوده است.

انتهای پیام