تعریف صحابه از منظر تسنن: کسانیکه شخصاً حضرت محمد p1 را دیده‌اند و سخنش را شنیده و در زمان حیات او اسلام آورده اند.

تعریف صحابه از منظر تشیع: شیعیان صرف صحابی بودن را منشأ فضیلت خاصی نمی‌دانند. آنها فضیلت افراد را بسته به درستی نیت، اعتقاد و عملکردشان در زمان محمد و بعد از وی می‌دانند.

شاید برایتان پیش آمده باشد که در فضای مجازی با مطالبی از قبیل ” شیعیان کافرند چون صحابه را لعن میکنند ” برخورد کرده باشید ، اما آیا می دانستید که همین صحابه قاتلین سبط رسول الله  حضرت امام حسین p2 هستند؟

حضور صحابه پیامبر در میان لشکریان و فرماندهان لشکر عمر سعد(لعنت الله علیه) پایه اعتقادی اهل سنت را مبنی بر عدالت تمام صحابه واهل بهشت بودن آنان را متزلزل می کند.

از همین روست که ابو حامد غزالی، دانشمند نامدار اهل سنت تصریح می‌کند که واعظان نباید مقتل امام حسین علیه السلام را برای مردم بخوانند؛ زیرا باعث می‌شود که مردم از مشاجره و نزاع میان صحابه آگاه شوند و آگاهی از این قضیه سبب می‌شود که آن‌ها نسبت به صحابه بدبین شوند.

ابن حجر مکی می نویسد: قال الغزالی وغیره ویحرم على الواعظ وغیره روایه مقتل الحسین وحکایاته وما جرى بین الصحابه من التشاجر والتخاصم فإنه یهیج على بغض الصحابه والطعن فیهم.

الصواعق المحرقه ج 2 ص 640 ، لابن حجر الهیثمی المتوفی : 973هـ ، دار النشر : مؤسسه الرساله – لبنان.

یکی از اهداف کسانی که مخالف عزاداری برای حضرت سیدالشهدا  هستند نیز همین است ، بیم آن را دارند که همگان از این عمل ننگین صحابه مطلع شوند.

اسامی تعدادی از صحابه که در سپاه یزیدی(لعنت الله علیه) حاضر بوده‌اند را ذکر میکنیم:

1 . کثیر بن شهاب الحارثی
صحابی بودن او

قال أبو نعیم الأصبهانی المتوفی : 430: کثیر بن شهاب البجلی رأى النبی(ص)

تاریخ أصبهان ج 2 ص 136 ، ، دار النشر : دار الکتب العلمیه – بیروت – 1410 هـ-1990م ، الطبعه : الأولى ، تحقیق : سید کسروی حسن

قال ابن حجر: یقال ان له صحبه … قلت ومما یقوی ان له صحبه ما تقدم انهم ما کانوا یؤمرون الا الصحابه وکتاب عمر الیه بهذا یدل على انه کان أمیرا.

الإصابه فی تمییز الصحابه ج 5 ص 571 نشر : دار الجیل – بیروت.

 

2 . حجار بن أبجر العجلی

ابن حجر عسقلانی صحابی آن را نوشته و بلاذری نامه او را به امام حسین نقل می کند:

حجار بن أبجر بن جابر العجلی له إدراک.

الإصابه فی تمییز الصحابه ج 2 ص 167 رقم 1957 ، دار النشر : دار الجیل – بیروت

قالوا: وکتب إلیه أشراف أهل الکوفه … وحجار بن أبجر العجلی… .

أنساب الأشراف ج 1 ص 411
شرکت او در کربلا و فرماندهی یک هزار نفر

قال أحمد بن یحیى بن جابر البلاذری (المتوفى : 279هـ): وسرح ابن زیاد أیضاً حصین بن تمیم فی الأربعه الآلاف الذین کانوا معه إلى الحسین بعد شخوص عمر بن سعد بیوم أو یومین، ووجه أیضاً إلى الحسین حجار بن أبجر العجلی فی ألف.

أنساب الأشراف ج 1 ص416

 

3. عبد الله بن حصن الأزدی

صحابی بودن او

قال ابن حجر أبو الفضل العسقلانی الشافعی المتوفی: 852: عبد الله بن حصن بن سهل ذکره الطبرانی فی الصحابه

الإصابه فی تمییز الصحابه ج 4 ص 61 رقم 4630، ، دار النشر : دار الجیل – بیروت
اهانت او به امام حسین علیه السلام در کربلا

وناداه عبد الله بن حصن الأزدی: یا حسین ألا تنظر إلى الماء کأنه کبد السماء، والله لا تذوق منه قطره حتى تموت عطشاً.

أنساب الأشراف ج 1 ص 417

 

4. عبدالرحمن بن أبی سبره الجعفی

صحابی بودن او

قال ابن عبد البر المتوفی 463: عبد الرحمن بن أبى سبره الجعفى واسم أبى سبره زید بن مالک معدود فى الکوفیین وکان اسمه عزیرا فسماه رسول الله صلى الله علیه وسلم عبد الرحمن … .

الاستیعاب ج 2 ص 834 رقم 1419، نشر : دار الجیل – بیروت.
فرماندهی قبیله اسد و مشارکت او در کشتن امام حسین علیه السلام

قال ابن الأثیر المتوفی: 630هـ : وجعل عمر بن سعد علی ربع أهل المدینه عبد الله بن زهیر الأزدی وعلی ربع ربیعه وکنده قیس بن الأشعث بن قیس وعلی ربع مذحج وأسد عبد الرحمن بن أبی سبره الجعفی وعلی ربع تمیم وهمدان الحر بن یزید الریاحی فشهد هؤلاء کلهم مقتل الحسین.

الکامل فی التاریخ ج 3 ص 417 ، دار النشر : دار الکتب العلمیه – بیروت

 

5. عزره بن قیس الأحمسی

صحابی بودن او

قال ابن حجر أبو الفضل العسقلانی الشافعی المتوفی: 852: عزره بن قیس بن غزیه الأحمسی البجلی … وذکره بن سعد فی الطبقه الأولى

الإصابه فی تمییز الصحابه ج 5 ص 125 رقم 6431، نشر : دار الجیل – بیروت.
نامه نوشتن او برای امام حسین علیه السلام

قالوا: وکتب إلیه أشراف أهل الکوفه … وعزره بن قیس الأحمسی

أنساب الأشراف ج 1 ص 411 .
فرمانده سواره نظام

وجعل عمر بن سعد … وعلى الخیل عزره بن قیس الأحمسی

أنساب الأشراف ج 1 ص 419
حمل سر شهدا به سمت ابن زیاد

واحتزت رؤوس القتلى فحمل إلى ابن زیاد اثنان وسبعون رأساً مع شمر… وعزره بن قیس الأحمسی من بجیله، فقدموا بالرؤوس على ابن زیاد

أنساب الأشراف ج 1 ص 424

 

6 – عبـد الرحمن بن أَبْـزى

له صحبه وقال أبو حاتم أدرک النبی صلى الله علیه وسلم وصلى خلفه

الإصابه – ابن حجر – ج 4 ص 239

قال المزّی: «سکن الکوفه واستُعمل علیها»، وکان ممّن حضر قتال الإمام علیه السلام بکربلاء،

تهذیب الکمال 11 / 90 رقم 3731.

 

7 – عمرو بن حریث

یکنى أبا سعید رأى النبی صلى الله علیه وسلم

أسد الغابه – ابن الأثیر – ج 4 ص 97

 

8 – أسماء بن خارجه الفزاری

صحابی بودن او

450 وقد ذکروا أباه وعمه الحر فی الصحابه وهو على شرط بن عبد البر

الإصابه فی تمییز الصحابه ج 1 ص 195 ، دار النشر : دار الجیل – بیروت
مشارکت او در کشتن امام حسین

دعا ابن زیاد … وأسماء بن خارجه الفزاری، … وقال: طوفوا فی الناس فمروهم بالطاعه … وحثوهم على العسکره. فخرجوا فعذروا وداروا بالکوفه ثم لحقوا به

أنساب الأشراف ج 1 ص 416.

 

9 – و …

 

Print Friendly, PDF & Email