نشریه الکترونیکی ائل اوبا

و من آیاته خلق السّموات و الأرض و اختلاف ألسنتکم و ألوانکم إنّ فی ذلک لآیات للعالِمین

ترک های مجارستان


لینک مطلب : http://eloba.ir/?p=3433

مجارستان از اونگور، نام يک قبيله بلغاري-ترکي، گرفته شده؛ بين قرن هاي ششم و هشتم پس از ميلاد، هم قبيله هاي مجارستاني و هم اونگوري ها در شمال شرقي درياي سياه اسکان داشتند.

مجارستان کشوري محصور در خشکي است که در اروپاي مرکزي واقع شده است.

اين کشور با مساحت 93030 کيلومتر مربع، واقع در حوزه رودخانه کارپات، توسط کوه هاي کارپات، آلپ و رشته کوه هاي دينار احاطه گردیده و این کشور از اوايل دهه 1980 با کاهش جمعيت رو به رو بوده است.

مانند چندين کشور اروپايي ديگر، جمعيت سالخوردگان اين کشور رو به افزايش و جمعيت کودکان رو به کاهش است

اسلام به وسیله عثمانیان وارد مجارستان شد. در کتاب معجم البلدان از تصمیم حمله پادشاه هنکر (هنگار- مجارستان) به کشورهای اسلامی سخن گفته است که از آن صرف نظر کرده است

حدود ۲۶ هزار مسلمان در این کشور زندگی می‌کنند که بیشتر عرب و ترک هستند.

در بررسی تاریخ مجارستان به این نکته برمیخوریم که وقتی در قرن 4 میلادی هون ها به دشت کارپات می رسند و انجا را اشغال می کنند به کسانی بر میخورند که به زبان انها صحبت می کرده اند.

یعنی اینکه در دشت کارپات که در محل کنونی مجارستان فعلی است قبل از قرن 4 میلادی ترکها زندگی می کرده اند.

آتیلا، خاقان بزرگ قوم ترک نژاد هون در خلال سالهای ۴۳۴ تا ۴۵۳ میلادی است که در زمان حیاتش بزرگ‌ترین امپراتوری را در اروپا، از رود اورال تا دانوب تاسیس کرد.

رومی ها که به او لقب تازیانه خداوند داده بودند درباره‌اش نوشته‌اند: خدا او را برای تکان دادن تاریخ آفریده بود.

بسیاری معتقدند که وی بنیانگذار مجارستان –HUNGARY کنونی ست و نیز نام ترکان هون بصورت رسمی بر روی اسم این کشور باقی مانده است.

همچنین بخشی از ترک های مجارستان از آناتولی در زمان حکومت عثمانی (1641-1541) به این کشور مهاجرت کردند.

موج دوم مهاجرت ترک های عثمانی در اواخر قرن نوزدهم هنگامی رخ داد که روابط امپراتوری عثمانی و امپراطوری اتریش-مجارستان بهبود یافت؛ بسیاری از این مهاجران در بوداپست مستقر شدند.

اکثر ترکان مجارستانی دو زبانه هستند و می توانند به ترکی و مجارستانی صحبت کنند.

علاوه بر این، به علت حکومت عثمانی در قرن های 16 و 17، زبان ترکی نیز بر جامعه مجارستانی تأثیر گذاشته است. امروزه لغات ترکی زیادی در زبان مجارستانی وجود دارد.