نشریه الکترونیکی ائل اوبا

و من آیاته خلق السّموات و الأرض و اختلاف ألسنتکم و ألوانکم إنّ فی ذلک لآیات للعالِمین

انس بن حارث؛ فرستاده روز واقعه


لینک مطلب : http://eloba.ir/?p=4202

«انس بن حارث کاهلی»، یکی از اصحاب پیامبر است که در جنگ‌های بدر و حنین همراه با سپاه اسلام در برابر مشرکان به جهاد پرداخت.

انس در کوفه زندگی می‌کرد و آن‌چنان‌که برخی منابع نوشته‌اند، در مکه به امام حسین علیه‌السلام پیوست. برخی منابع دیگر نیز نقل کرده‌اند که او شبانه در کربلا به حضرت سیدالشهدا پیوست.

«بلاذری» در کتاب «انساب الاشراف» اما نوشته است که انس بن حارث کاهلی آنگاه به امام حسین علیه‌السلام پیوست که گفت‌و‌گوی امام با عبیدالله حر جعفی در قصر بنی‌مقاتل را شنید. خدمت امام علیه‌السلام رسید و گفت که او هم مانند عبیدالله با هدف کناره‌گیری از مشارکت و کمک به دو طرف دعوا، کوفه را ترک کرده و قصد جنگ به نفع هیچکدام از دو طرف را نداشته، اما سرانجام گفت: «خداوند یاری‌کردن تو را در قلب من افکند و به من جرأت بخشید تا در این راه با تو همگام باشم.»

شأن و جایگاه انس بن حارث چنان بود که در کربلا از سوی امام حسین علیه‌السلام مامور شد پیام فرزند رسول خدا را به عمر سعد برساند و به او اندرز دهد تا دست از جنگ با آل رسول بردارد. انس هنگامی که به عمر سعد رسید، سلام نکرد. عمر سعد آشفته شد و پرسید:سلام نکردی؟ آیا ما را کافر و منکر خدا پنداشته‌ای؟ انس پاسخ داد: «چگونه منکر خدا نیستی و برای ریختن خون فرزند پیامبر پیش آمده‌ای؟ »

عمر سعد سر به زیر انداخت و گفت: «به خدا سوگند می‌دانم کشنده این گروه در دوزخ است، اما فرمان عبیدالله باید اطاعت شود.»

نام این صحابی وارسته در زیارت ناحیه مقدسه و زیارت رجبیه آمده و این‌چنین از او یاد شده است: «السلام علی انس بن الکاهل الاسدی». مزار انس، در بارگاه دسته‌جمعی شهدای کربلا، پایین مضجع شریف امام حسین علیه‌السلام است.

منبع : همشهری آنلاین