نشریه الکترونیکی ائل اوبا

و من آیاته خلق السّموات و الأرض و اختلاف ألسنتکم و ألوانکم إنّ فی ذلک لآیات للعالِمین

کاخ موزه سردار ماکو


لینک مطلب : http://eloba.ir/?p=4026

مجموعه کاخ و موزه باغچه جوق معروف به کاخ سردار مقر حکومت سردار ماکو بوده است. که در روستای باخچه جوق و در دامنه کوهی به نام چرکین قرار گرفته است.

ساخت این بنا در زمان پاشاخان آغاز شد و در دوره اقبال السلطنه به پایان رسید. تزئینات داخلی سالن های هفت گانه آن 30 سال به طول انجامیده است.

این کاخ در میان باغی به وسعت 11 هکتار قرار گرفته. از نمای بیرون چشمه جوشان , استخر پر از آب , گچ بری های زیبا , ستون ها و گلدان هایی پر از گل که دور تا دور کاخ را در بر گرفته اند (پایه ستون ها و گلدان های این کاخ از سنگ خاراست) و معماری فوق العاده این کاخ را با پنجره هایی به رنگ فیروزه ای مشاهده خواهید کرد.

داخل این سازه دارای کچ بری ها و آئینه کاری های فوق العاده که چشمان هر بیننده ای را خیره میکند. همین طور شما میتوانید در این موزه کاخ اولین گرامافونی را که وارد ایران شد را مشاهده کنید.

داخل کاخ با پرده های زرین , مبل های سلطنتی , ظروف چینی , لوستر های کریستالی , سقف و دیوار های نقاشی شده و بخصوص تالار آئینه دلربایی میکند. همچنین دیوار های کاخ با نقاشی های زیبا تزئین شده است.

مهم ترین قسمت كاخ، تالار مرتفع و كشیده و آئینه كاری و گچ بری شده حوضخانه است؛ تمام واحدهای معماری بر محور این تالار احداث شده و از نظر مصالح، سیستم آرایش و نوع در و پنجره دارای شیوه خاصی است.

ساختمان سنگی معروف به آشپزخانه و ساختمان های گلخانه، حمام، انباری و نگهبانی از دیگر قسمت های این مجموعه به شمار می رود.

گفتنی است خانواده سردار ماكویی تا سال 1353 در این كاخ زندگی می كردند و پس از مرمت و بازسازی محوطه و ساختمان آن از سال 1358 به منظور بازدید عموم افتتاح شد.



منبع: www.wikipedia.org

منبع: www.irna.ir