نشریه الکترونیکی ائل اوبا

و من آیاته خلق السّموات و الأرض و اختلاف ألسنتکم و ألوانکم إنّ فی ذلک لآیات للعالِمین

نگاه ها به گام تراکتور در لیگ برتر پانزدهم


لینک مطلب : http://eloba.ir/?p=87

تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز در شرایطی گام به رقابت های لیگ برتر پانزدهم می گذارد که برخلاف سال های قبل با جذب بازیکنان موثر خارجی می تواند نگاه ها را به سمت خود جلب کند.

این تیم برای حضور قدرتمندانه در لیگ برتر فصل جدید علاوه بر اینکه تعدادی از ملی پوشان سابق را گردهم آورده است، توانست با چهار بازیکن خارجی اسم و رسم دار به توافق رسیده و آنها را جذب کند که نگاهی به کارنامه این خارجی ها نشان می دهد خریدهای بسیار خوبی بوده اند.

‘ حمزه یونس ‘ زبده ترین و شاید گران قیمت ترین بازیکن تاریخ باشگاه تراکتورسازی باشد که به عنوان جایگزینی مناسب برای ادینهوی برزیلی از تیم لودوگورتس بلغارستان که سابقه حضور در جام یوفا را دارد و حتی در تیم ملی تونس با آنهمه ستاره نیز بازی کرده است، امسال در نوک حمله قرمزهای تبریز حاضر خواهد شد.

این بازیکن تونسی با قامتی افراشته و فیزیک مناسب بدنی در طول تمرینات تراکتورسازی نشان داده که از تیزبینی خاصی در امر گلزنی برخوردار است که بدون تردید جای خالی ادینهو را به شایستگی پر خواهد کرد.

حمزه یونس شاید در پایان لیگ برتر پانزدهم لقب بهترین بازیکن خارجی باشگاه تراکتورسازی و حتی تاریخ لیگ برتر ایران لقب بگیرد.

سابقه حضور در تیم های مطرحی چون الصفاقسی و الساحلی تونس، پترولول رومانی و لودوگورتس بلغارستان و کارنامه درخشان در گلزنی، امید کادرفنی و هواداران تراکتورسازی به مهاجم جدیدشان را بیش از پیش کرده است.

‘ ایان رامسی ‘ بازیکن دورگه فیلیپینی – استرالیایی دومین بازیکن مهم و موثر تراکتورسازی در سمت چپ این تیم پس از کنار گذاشته شدن حبیب گردانی است که سابقه بازی های این بازیکن در تیم های مختلف استرالیا نشان می دهد که مسئولان باشگاه تراکتورسازی در این زمینه خرید موفقی انجام داده و در طول فصل می توانند از توانائی های فنی وی بهترین استفاده را بکنند.

این بازیکن توانائی بازی در دفاع چپ و هافبک چپ را داشته و به دلیل سرعت و تکنیک بالا می تواند برای تراکتورسازان مهره ای کلیدی و موثر و برای حریفان بازیکنی خطرناک باشد.

حضور چندین ساله رامسی در تیم های استرالیا و به وِیژه بازی های چشم گیرش در آدلاید یونایتد از این بازیکن چپ پا مهره ای با تجربه و البته گلزن ساخته است که بدون تردید عصای دست تونی اولیویرا در طول فصل پانزدهم و البته رقابت های مهم لیگ قهرمانان آسیا خواهد بود.

‘ کارلوس الکساندره کاردوسو ‘ مدافع برزیلی 190 سانتی متری دو فصل گذشته نفتچی باکو دیگر خرید خارجی باشگاه تراکتورسازی برای فصل جدید لیگ برتر است که بدن تنومند و قدرت بالای جسمانی وی نشان می دهد در خط دفاعی تیم سرخپوش آذربایجان می تواند مورد اتکای سایر اعضای تیم باشد.

این بازیکن 30 ساله که توانائی بازی در دفاع میانی و چپ را نیز دارد نخستین بازیکن خارجی جذب شده تراکتورسازی است که با تاکید فراوان سرمربی پرتغالی جذب شد و به طور قطع جزو نفراتی است که در ترکیب ثابت تراکتورسازی در بازی های لیگ برتر قرار خواهد گرفت.

این بازیکن چپ پا در سال 2005 عضو تیم کومریکال برزیل بود و سپس از سال 2006 تا 2008 در تیم استرلا آمادورای پرتغال بازی کرده و از سال 2008 تا 2012 نیز در تیم سی اس پاندوری رومانی توپ زده است.

کاردوسو پس از جدائی از تیم رومانیایی راهی آلانیا ولادی کاوفکاز روسیه شد و در هشت دیدار این تیم را همراهی کرد و پس از آن به تیم ویتوریا برزیل رفت.

وی از ژوئن 2013 عضو تیم فوتبال نفتچی باکو بود و در 68 دیدار برای این تیم آذربایجانی به میدان رفته و شش گل نیز به ثمر رساند.

این مدافع سرزن به دلیل قامت بلند خود می تواند در استفاده از ضربات ایستگاهی مقابل دروازه حریفان در گلزنی نیز به مهاجمان تراکتورسازی به خوبی کمک کند.

تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز یک بازیکن 22 ساله برزیلی را به عنوان جانشین کاپیتان سابق خود در پست هافبک دفاعی به خدمت گرفت.

آخرین بازیکن خارجی تراکتورسازی ‘ آگوستو سزار دوسانتوس موریرا ‘ 22 ساله که سابقه بازی در سری آ لیگ برتر باشگاه های برزیل را دارد.

این بازیکن جوان در تیم دسته برتری اینترناسیونال در سری A لیگ باشگاه های برزیل فوتبال خود را شروع کرد اما تا سال 2014 در تیم های مختلف سری آ و بی لیگ برزیل چندان بازی نکرده تا اینکه در سال 2015 به تیم ژون ویله نقل مکان و در 25 بازی برای این تیم لیگ برتری بازی کرد.

موریرا که پست تخصصی اش هافبک دفاعی است می تواند به عنوان جایگزین برای مهدی کیانی سرگروه سابق تراکتورسازی باشد ، هرچند در این پست بازیکنان شاخص دیگری نیز در تیم امسال تراکتورسازی حضور دارند.

چنین به نظر می رسد که با حضور شجاع خلیل زاده و سینا عشوری فرصت چندانی به این بازیکن برزیلی برای حضور در ترکیب اصلی تراکتورسازی نباشد اما بدون تردید کوچکترین تزلزل هر یک از بازیکنان مزبور، این جوان برزیلی را به جمع نفرات اصلی انتقال می دهد.

 کارشناسان معتقدند تراکتورسازی فصل پانزدهم به دلیل وجود بازیکنان موثر خارجی به همراه نفرات جدید جزو مدعیان اصلی و شاید بی رقیب کسب عنوان قهرمانی باشد، هر چند در این مسیر به دلیل وجود بازیکنان مشهور بروز حاشیه هایی پیرامون تیم می تواند حرکت در مسیر قهرمانی را پیچیده تر کند.

تراکتورسازی مدل 94 هرچند تغییرات گسترده ای را نسبت به تیم جوان و بومی فصل گذشته شاهد بوده اما این تغییرات با لحاظ قرار دادن پوشش نقاط ضعف به انجام رسیده که می تواند منجر به تقویت مجموعه تیمی شود.

حضور علی حمودی، شجاع خلیل زاده، سروش رفیعی، سینا عشوری، بختیار رحمانی به همراه نفراتی زبده همچون سامان نریمان جهان، شاهین ثاقبی و محمد ایران پوریان در تراکتورسازی به رهبری مرد پرتجربه نیمکت این تیم یعنی تونی اولیویرا محبوب ، انتظارات از تیم سرخ آذربایجان را بسیار فراتر از تصور مسئولان باشگاه بالا برده است.

با توجه به کسب سه عنوان نایب قهرمانی طی دوره های اخیر لیگ برتر و کسب عنوان قهرمانی جام حذفی در فصل 92-93 ، هواداران میلیونی این تیم محبوب تنها با کسب حداقل یک جام داخلی و حضور موثر و نتیجه بخش در لیگ قهرمانان آسیا راضی و قانع خواهند شد.

 گزارش از: سیدیحیی مرتضائی – صداوسیمای مرکز استان آذربایجان شرقی