نشریه الکترونیکی ائل اوبا

و من آیاته خلق السّموات و الأرض و اختلاف ألسنتکم و ألوانکم إنّ فی ذلک لآیات للعالِمین

مجموعه تفریحی ائل داغی – گاوازنگ


لینک مطلب : http://eloba.ir/?p=7616

این مجموعه یکی از پرطرفدارترین تفرجگاه های زنجان به شمار می رود.

این مجموعه از اصلی ترین مراکز تفریحی زنجان است، که اهالی شهر زنجان در اکثر روزهای تعطیل و غیر تعطیل برای گذراندن اوقات خوش به این مکان می روند.

این مجموعه یکی از پرطرفدارترین تفرجگاه های زنجان به شمار می رود. این مجموعه از اصلی ترین مراکز تفریحی زنجان است، که اهالی شهر زنجان در اکثر روزهای تعطیل و غیر تعطیل برای گذراندن اوقات خوش به این مکان می روند. منطقه ای کوهستانی با مناظری بی بدیل و وجود سد گاوازنگ و چشم انداز زیبای شهر به آن اضافه شده است.

دشت سهرین زنجان تنها مأمن آهوان شمال غرب كشور است.  در پایه کوه گاوازنگ تندیسی نمادین به شکل آهو نصب شده است. این تندیس نسبتا بزرگ و مرتفع می باشد.

شاید این مسیر کوتاه ۲ کیلومتری برای مردم زنجان عادی به نظر برسد. اگر در روزهای آخر هفته این مسیر کوتاه ولی دیدنی را طی کنیم شاهدی مناظری بسیار زیبا و آرام بخش خواهیم بود.مسیری که اهالی روستا در کنار جاده مشغول پختن بلال و سیب زمینی و بال کبابی هستند.

بوی دود حاصل از سوختن هیزم لذت گردش را دوچندان می کند. دوغ سنتی روستای گاوازنگ و چای آتشی از نوشیدنی هایی است که فقط باید آنها را امتحان کرد.در فصل سرما خوردن بال کبابی و سیب زمینی کبابی و بعد از آن یک استکان چای آتشی بسیار لذت بخش خواهد بود.در صورت صفر به شهر زنجان حتما از این منطقه زیبا دیدن فرمایید. این مسیر را با دیدن این مناظر طی می کنیم و به سد گاوازنگ می رسیم.

از ائل داغی به سمت کوه های بلند قامت زنجان حرکت می کنیم. بعد از پیمودن ۲ کیلومتر مسیر آسفالته به سدی زیبا با در وسط کوه می رسیم.سدی که به خشکی کوهستان زندگی دوباره بخشیده است. از آب این سد برای آبیاری درختان کاشته شده در پایه کوه ها استفاده می شود.از تاج سد به سمت بالای کوه که مسیری است آسفالته می رویم.

 

جاده ای پر پیچ و خم در میان کوهستان که هر قدم که به سمت بالای کوه ها می رویم شهر نمایان تر می شود.و شهر زیباتر دیده می شود.اکثر زنجانی ها وقتی برای گردش به شد گاوازنگ می روند یک عکس از شهر که همانند نگین می دزخشد میگیرند.

کمی بالاتر از تاج سد گاوازنگ مینی بوسی چندین سال است که در یک نقطه پارک شده که با تغییر شغل اصلی خود به دکه اغذیه فروشی تبدیل شده.و با چای و نسکافه و… از گردشگران پذیرایی می کند.

همانطور که قبلا اشاره شد این مکان یکی از پر طرفدارترین نقاط گردشگری شهر زنجان می باشد. جذابیت ها و موقعیت مکانی خاص این تفرجگاه باعث شده تا مردم در روزهای تعطیل به این نقطه از شهر بروند تا لحظالت خوشی را در کنار خانواده و دوستان سپری کنند. بی شک موارد ویژه ای برای سرگرمی در مجموعه تفریحی گاوازنگ وجود دارد که اهالی شهر به خاطر آن به این نقطه از شهر می آیند. طوری که در ایام تعطیل به خاطر ازدحام بیش از اندازه مسیر آن با ترافیک روبه رو می شود. از تفریحات این مجموعه می توان پرواز با پاراگلایدر، عکاسی، پیاده روی و پرواز دادن بادبادک اشاره کرد.

پاراگلایدینگ رشته ورزشی مفرح و شامل مجموعه ورزش‌های هوایی پر هیجان است. حتی مردم عادی که پرواز نکردند از تماشای پرواز پاراگلایدر و پرنده لذت می‌برند. لذت دیدن شهر زنجان  از کرانه های آسمان برای پرنده بسیار لذت بخش خواهد بود. لذت پرواز در طبیعت زیبا و روح‌انگیز، دیدن کوه‌های سر به فلک کشیده از افقی دیگر جان دوباره‌ای به آدمی می‌دهد.

پاراگلایدر ساخته‌شده تا روح پرواز در آدمی بیدار شود و خلبان با وسیله پروازی بدون موتور و بدون هیچ نیروی محرکی بر فراز کوه‌ها به پرواز درآید و ارتفاع بگیرد و مسافتی را طی کند.

ارتفاعات گاوازنگ زنجان محلی است برای پرش خلبان های پاراگلایدر.

وقتی برای گردش به این منطقه می رویم تا چشممان کار می کند کوه است و کوه.

کسانی که علاقمند پیاده روی و کوه نوردی هستند می توانند از فضای موجود بهره ببرند. افراد مسن می تواننداز این مسیر به دلیل وجود مسیر پیاده روی و شیب ملایم استفاده کنند. لازم یه ذکر است در طی سال برنامه ها و همایش های پیاده روی خانوادگی در مجتمع تفریحی ائل داغی (گاوازنگ) توسط ارگان ها و سازمان های مختلف اجرا می شود.

پرواز دادن بادبادک ها زمينه حضور خانواده‌ها در طبيعت را فراهم می کند و علاوه بر اين، حسن خلاقيت و نوآوري را در آنان شكوفا مي‌كند. در ارتفاعات گاوازنگ در اکثر روزهای تطیل علاقمندان به این سرگرمی در نقطه ای مشخص در ارتفاعات گاوازنگ جمع شده و بابادک های دست سازخود را به پرواز در می آورند. لازم به ذکر است مسابقاتی دراین مورد برگزار شده است.
تفرجگاه ائل داغی (گاوازنگ) در شمالی ترین نقطه زنجان و در دامنه کوه گاوازنگ قرار دارد.این مجموعه گردشگری با فاصله کمی از شهر قرار دارد.آلاچیق های چوبی، آسیاب آبی، آبشار مصنوعی و مناظر و طبیعت کوهستان از مناظر و امکانات این منطقه به شمار می رود.

در امتدادمسیر گاوازنگ به سمت ارتفاعات کوه مزار شهدای گمنام قرار دارد. وجود مزار شهدای گمنام در تپه نور بر ارزش معنوی این منطقه افزوده است.

آلاچیق های چوبی، رستوران، دکه های فروش مواد غذایی، پارکینگ، سرویس بهداشتی، سینما آمفی تئاتر روباز از امکانات این مجموعه رفاهی می باشد.در صورت نیاز به مرکز درمانی بیمارستان موسوی حدودا ۳ کیلومتر از این مجموعه فاصله دارد.این بیمارستان در مسیر ائل داغی (گاوازنگ) قرار گرفته است.

این سینما با گنجایش حدودا ۱۵۰۰ نفر میزبان جشن ها و مراسمات شهروندان زنجانی است.در برخی اوقات مسابقات حساس فوتبال در این سینما به صورت مستقیم پخش می شود.

این منطقه در هر فصلی زیبایی های خاص خود را دارد. در بهار و تابستان مناظر و سر سبزی اطراف را شاهدیم.

در پاییز زیبایی خاصی دارد و در زمستان کوههای پوشیده از برف منظره ای رویایی را ایجاد می کند.

آدرس : زنجان، جاده گاوازنگ، شمالی‌ترین نقطه زنجان، دامنه کوه گاوازنگ.

جهت مشاهده نقشه در نرم افزار گوگل مپ اینجا کلیک نمایید.



پرتال زنجان / استانداری زنجان