نشریه الکترونیکی ائل اوبا

و من آیاته خلق السّموات و الأرض و اختلاف ألسنتکم و ألوانکم إنّ فی ذلک لآیات للعالِمین

قونرول پادشاه پرندگان


لینک مطلب : http://eloba.ir/?p=6554

در اساطیر ترکی کنرول که با اسامی کنگرل ، کنقرول ، قونرول ، گونرول ، زمرد فوشو و زمرد آنکا نیز شناخته می شود به عنوان موجودی بالدار به شکل پرنده به تصویر کشیده شده است ، قونرول دارای عمری طولانی است که به صورت چرخشی بازسازی یا دوباره به دنیا می آید، و به قدری غول آساست که می تواند یک فیل را حمل کند.

 

این پرنده به صورت طاووس با سر یک سگ و پنجه های شیر ظاهر می شود. گاهی اوقات با چهره ای انسانی ، نسبت به مارها دشمنی دارد و زیستگاه طبیعی آن مکانی با آب فراوان است. گفته می شود که پرهای آن به رنگ مس است.

قونرول همچنین یک دوقلو دارد به نام تورول “Toghrul” (Tu’rul ) که به نماد ملی مجارستانی ها هم تبدیل شده است.

پرنده تورول

طبق روایتی ، یک قهرمان فرزندان قونرول را با کشتن یک مار که در حال خزیدن به سمت لانه آنها بود و قصد شکارشان را داشت ، نجات می دهد. به عنوان پاداش ، قونرول سه پر خود را به او می دهد که قهرمان با استفاده از سوزاندن آنها او را به کمک می خواند. بعداً ، قونرول او را به سرزمینی دور می برد. در روایت دیگری ، قونرول قهرمان را از دنیای اخروی بیرون می کشد.

تورول و قونرول به عنوان دوقلوهای صمیمی همچنین به عنوان Buğdayık و Kumayık یا Semrük و Kerkes و گاهی اوقات Züzülö و Öksökö نیز شناخته می شوند. اوکسوکو یا عقاب دو سر عنصر مهم اساطیر ترکی و آلتایی است. عقاب دو سر بر روی پرچم و نشان دولت سلجوقی نقش بسته بود. طرح عقاب دو سر ; در دوران باستان در سومریان و هیتی ها یافت می شود.

نماد شهر لاگاش در سومر عقاب دو سر بود. این نماد به اکدی ها، آشوری ها، ساسانیان و بیزانسی ها ها نیز رسیده است. در همان زمان، عقاب دو سر دوباره در نقش برجسته خاتوشا، آلاکاهویوک و یازیلیکایا در زمان پادشاهی بزرگ هیتی ها دیده می شود.

عقاب مظهر بزرگی و بلندی در میان پرندگان است. به این دلیل؛ ترک ها؛ آنها از یک عقاب دو سر در دسته شمشیرهای خود استفاده می کردند.

گمان می رود که پرنده آسمان و اوکسوکو در اساطیر قرقیزستان همان پرنده هستند. بر اساس باور قرقیزستان، پرنده آسمان مسئول تشکیل شب و روز است.

 

کتابخانه ادبیات کلاسیک آذربایجان. در 20 جلد. جلد اول. ادبیات عامیانه. گردآورنده: ت.فرزالیف، ای.عباسلی. باکو: علم، 1982، ص 34.

خوان ادواردو سیرلو، فرهنگ نمادها، انتشارات پیک دوور، 2002، ص253

کلاسون، سر جرارد. 1972. فرهنگ ریشه‌شناسی ترکی پیش از قرن سیزدهم . آکسفورد: چاپ کلرندون .

«شکل گیری شب و روز در اسطوره های قرقیزستان» . اولوکاین.

فرهنگ دایره المعارف اساطیر ترکی، جلال بیدیلی، انتشارات یورت