نشریه الکترونیکی ائل اوبا

و من آیاته خلق السّموات و الأرض و اختلاف ألسنتکم و ألوانکم إنّ فی ذلک لآیات للعالِمین

دامپینگ های غارتگر بلای جان واحدهای تجاری – صنعتی آذربایجان


لینک مطلب : http://eloba.ir/?p=1693

270px-b25cr-min

دور زدن ممنوع

 

ائل اوبا – چندی است برخی فروشگاه های بزرگ غیر بومی با احداث شعبات مختلف در سرتاسر آذربایجان اقدام به فروش کالا با قیمت کمتر از قیمت های رایج در بازار کرده و با شیوه های گوناگون از جمله جذب بازار یاب فعالیت خود را گسترش داده اند. ارزان فروشی که برای ورشکست کردن دیگران و خارج کردن آنان از بازار بوده و از نظر شریعت اسلامی ، امر ناپسندی است.

دامپینگ مخرب با اخلال در نظام اقتصادی و فروش کالاهای مصرفی به قیمت کمتر یا حتی با متحمل شدن ضرر سعی در بیرون راندن رقبای دیگر و یا از بین بردن صنعت یک منطقه یا حتی یک کشور دارد ، دراین شیوه پس از کنار راندن رقبا در بازار ، قیمت کالای مذکور زیر سایه انحصاری که ایجاد شده جهت کسب سود بالاتر می رود.

البته هر کاهش قیمتی دامپینگ نیست اما فروش پایین‌تر از هزینه که می‌تواند توسط بنگاهی به منظور کاهش ذخایر کالا یا کاستن از زیان ناشی از محصولاتی که قابلیت رقابت خود را از دست داده‌اند و یا با هدف کسب سهمی از بازار با تحمل زیان انجام گیرد، دامپینگ تلقی می‌شود.

دامپینگ ها چون با هدف زیان رساندن به صنایع و واحد های تجاری رقیب ایجاد می شوند همواره آثار سوء اقتصادی دارند ، یک فروشنده بدون دلیل کالای خود را به قیمت غیر واقعی نمی فروشد بلکه از این اقدام هدفی دارد که در اکثر موارد حذف رقباست.

قیمت های پایین موجب افزایش تقاضای مصرف کننده شده و تولید کننده غیر بومی بر میزان تولید خود می افزاید ، این در حالی است که تولید کننده ها و واحد های تجاری بومی روز به روز تضعیف شده و از گردونه رقابت اقتصادی بیرون می روند.

از آنجایی که سرمایه رکن اساسی در تولید کالا و ارائه خدماتاست خروج سرمایه از منطقه در این شیوه موجب ضربه زدن به تولید می شود پیامد های ناشی از فرار سرمایه ها عبارت از کاهش تولیدات بومی ، افزایش سطح بیکاری ، کاهش عاید و تقاضا که این عوامل باعث رکود اقتصادی گردیده و بلاخره به بحران می انجامد.

از این رو اقتصاد متکی به مصرف کالاهای غیر بومی زیبنده آذربایجان نیست چرا که در بحران های اقتصادی ما را با مشکل جدی رو به رو خواهد کرد. از عموم هموطنان این انتظار می رود که با این رقابت ناجوانمردانه مقابله نموده و با خرید و حمایت از صنایع و واحدهای تجاری بومی از سلطه گری و انحصار طلبی در این حوزه جلوگیری کنند.

 

انتهای پیام