نشریه الکترونیکی ائل اوبا

و من آیاته خلق السّموات و الأرض و اختلاف ألسنتکم و ألوانکم إنّ فی ذلک لآیات للعالِمین

قطع حمایت از یگان‌های مدافع خلق سوریه یا رویارویی با نیروهای ترکیه


لینک مطلب : http://eloba.ir/?p=2525

به گزارش ائل اوبا به نقل از خبرگزاری رویترز ، آنکارا روز پنجشنبه از ایالات متحده آمریکا خواست یا تمامی حمایت‌های خود از «یگان‌های مدافع خلق» در سوریه را متوقف کند، یا خطر رویارویی با نیروهای زمینی ترکیه در سوریه را بپذیرد.

این لحن آنکارا، شدیدترین انتقادی است که تاکنون و بر سر مسائل مرتبط با سوریه، میان ترکیه و آمریکا مطرح شده است. این در شرایطی است که ترکیه، از اعضای پیمان سازمان آتلانتیک شمالی، ناتو، به شمار می‌رود.

این هشدار روز پنجشنبه پنجم بهمن،‌ از سوی سخنگوی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، اعلام شده است. ترکیه شش روز پیش، عملیاتی موسوم به «شاخه زیتون» را در عفرین،‌ در شمال غربی سوریه شروع کرده است.

نماینده دائم ترکیه در سازمان ملل اظهار داشته است هدف عملیات شاخه زیتون نیروهای مسلح ترکیه در عفرین برقراری امنیت مرزهای کشور٬ نابودی تروریست ها و نجات مردم این منطقه است.

فریدون سینیرلی اوغلو، نماینده دائم ترکیه در سازمان ملل متحد در نشست تحولات خاورمیانه و فلسطین در شورای امنیت این سازمان اظهار داشت که هدف عملیات شاخه زیتون نیروهای مسلح ترکیه در عفرین برقراری امنیت مرزهای کشور در برابر حملات گروه‌های تروریستی پ.ک.ک/ ی.پ.گ و پ.ی.د و جلوگیری از نفوذ داعش به کشور، نابودی تروریست‌ها در عفرین و نجات مردم این منطقه از ظلم و فشار تروریست هاست.

سینیرلی اوغلو با بیان این که رسیدن به اهدافی چون استقرار ثبات و نابودی تروریسم در سوریه، فقط با یک استراتژی بلند مدت و چند بعدی ممکن است، گفت: مبارزه قاطعانه ترکیه علیه تروریسم ادامه می یابد.

وی با بیان اینکه هیچ گونه ملاحظات قومی، مذهبی و یا هر انگیزه دیگری نمی تواند توجیه گر اقدامات تروریستی باشد، افزود: اگر جامعه جهانی تروریست ها را به صورت “خوب و بد” تقسیم کند تلاش‌های مشترک ما ناموفق خواهد بود.

بکر بُزداغ، معاون نخست وزیر ترکیه نیز گفته است: «کسانی که از سازمان های تروریستی حمایت می کنند، هدف قرار خواهند گرفت.»

بکر بزداغ که با حفظ سمت، به عنوان سخنگوی دولت هم انجام وظیفه می‌کند، افزوده است: «ایالات متحده باید در برنامه حمایت از تروریست ها بازنگری کند تا از هرگونه تقابل با ترکیه جلوگیری شود.»

حمایت آمریکا به شکل دادن سلاح و آموزش و تمرین نظامی به گروه‌های تروریستی پ.ک.ک/ ی.پ.گ و پ.ی.د در سوریه، خشم آنکارا را در پی داشته است.

ائل اوبا