نشریه الکترونیکی ائل اوبا

و من آیاته خلق السّموات و الأرض و اختلاف ألسنتکم و ألوانکم إنّ فی ذلک لآیات للعالِمین

آذربایجان غربی رتبه نخست تولیدچغندر قند


لینک مطلب : http://eloba.ir/?p=330

0124245یکی از محصولات مهم و استراتژیِک آذربایجان غربی ، چغنذر قند است بطوریکه این استان با تولید بیش از یک میلیون و سیصد و پنجاه هزار تن چغندرقند در سال زراعی گذشته، رتبه اول را در این محصول، از آن خود کرده بود.

طبق گفته مسئولان جهاد کشاورزی استان میانگین عملکرد این محصول در کشور چهل و دو تن در هکتار است که این میزان در استان پنجاه و دو تن در هکتار می رسد.

چغندر قند از محصولات مهم آذربايجان غربي به شمار مي رود که نقشي اساسي در اشتغالزايي و توسعه صنايع تبديلي به ويژه قند و شکر دارد؛ چغندر قند استان به سبب قابليت هاي خوب آب و خاک، استفاده از بذرهاي تک جوانه و پر محصول و ايجاد مزارع آرماني در سال گذشته، جايگاه نخست در کشور به لحاظ توليد محصولات کيفي و کمي به خود اختصاص داده است .

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: سطح زیر کشت چغندر قند امسال ، بیست و سه هزار و چهارصد هکتار است و پارسال میزان برداشت چغندر قند ، نهصدو شصت و پنج هزار تن و میزان چغندر قند خارج شده به کارخانجات خارج از استان نیز بیش از چهارصدو چهل هزار تن بود.

قربانی به وجود پنج کارخانه قند در استان اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به نقش فعالیت کارخانجات قند در تولید و اشتغال‌زایی در منطقه، ساماندهی و ایجاد تعادل بین تولید و جذب محصول از جمله ضروریاتی است که باید به آن توجه اساسی شود.

وی استفاده از ارقام پرمحصول، کشت به صورت مکانیزه کامل، مساعد بودن شرایط اقلیمی و خاک‌های زراعی، بالا بودن دانش فنی چغندرکاران منطقه به دلیل فعالیت‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی‌های به موقع از طرف سازمان جهاد کشاورزی استان را از دلایل کسب رتبه نخست تولید چغندر قند برشمرد.

گفتنی است بخش اعظم مطالبات چغندرکاران تاکنون پرداخت نشده است ، کارخانه های قند آذربایجان غربی مهمترین مشکل خود در خصوص پرداخت نکردن به موقع بهای چغندر تحویلی کشاورزان را اعلام نشدن به موقع قیمت شکر تولیدی از سوی دولت و فروش شکر تولیدی کارخانه ها به قیمت زیر دو هزار و 100 تومان و واردات این محصول به دلیل ثبت سفارشات در سال گذشته عنوان می کنند که باعث کاهش قیمت شکر تولیدی در داخل کشور و پائین آمدن توان مالی کارخانجات قند شده است.

بیشتر این مطالبات مربوط به کارخانه های قند ارومیه، نقده و خوی است.