نشریه الکترونیکی ائل اوبا

و من آیاته خلق السّموات و الأرض و اختلاف ألسنتکم و ألوانکم إنّ فی ذلک لآیات للعالِمین

کاظم خان قوشچی اسطوره مقاومت در آذربایجان غربی


لینک مطلب : http://eloba.ir/?p=7672

کاظم خان قوشچی (زاده ۱۲۴۶ قوشچی – درگذشته ۱۳۰۲ کاظم‌داشی) از رجال سیاسی و نظامی اواخر دوران قاجار و اوایل پهلوی بود.

در ابتدای قرن بیستم در پی ورود ارتش روسیه به آذربایجان و اشغال این خطه، کاظم خان با یاری عده‌ای از جوانان روستاهای محال انزل (قوشچی، قالقاچی، بویداش، گورچین قالا و باری و..) گروه مبارزین را تشکیل داده و توانست در مقابل اشغالگری روسیه از خود ایستادگی نشان دهد و چند پارچه آبادی‌های پیرامون کاظم داشی را پاسداری کند.

اولین درگیری کاظم خان و یارانش با ارتش روسیه به سال ۱۹۰۹ میلادی بود که طی آن مبارزین تسلیم نشده و قصبه قوشچی به توپ بسته شد و کاظم خان و افرادش به قلعه قیرخلار که بعدها به اسم این سردار تغییر نام یافت پناه بردند و در طی سال‌ها مبارزه بارها ضربات جدی به ارتش اشغالگر وارد کردند.

پس از عقب‌نشینی ارتش روسیه در سال ۱۹۱۷ میلادی به علت بروز انقلاب در این کشور و پسروی اردوی عثمانی نوبت به تاخت و تاز جیلوها به رهبری مارشیمون و کرد ها به رهبری اسماعیل سیمکو رسید اما با این اوضاع او دژ مستحکم خود را تا پایان ماجرا از دست نداد و به مدت شش سال در مقابل اشرار و اشغالگران از ایستادگی کرد و توانست از جان و مال مردم ستمدیده پاسداری کند.

به‌طوری‌که مایحتاج و مواد غذایی آنان را تأمین و با ساختن قایق‌های بیست و سی نفره آن‌ها را از غرب دریاچه اورمیه به کرانه خاوری آن (تبریز) انتقال دهد. گروه مبارزین به رهبری کاظم خان و فرماندهانی چون داداش بیگ ، علی اکبر وکیل باشی، اژدرخان، جانعلی بیگ ، امیر ارشد خان قراجه داغی و سیصد اسب سوار که تحت تعلیم محمد افندی به سر می‌بردند با وجود ایستادگی های خود و اقدامات لازم آسیب های جدی به دشمن وارد کردند.

 

منابع :

بابایی، علی (۱۳۸۹). نام‌آوران ارومیه. انتشارات تکدرخت و اختر. ص. ۲۷۸ الی ۲۸۱.

تکش، علاءالدین، محمود رامیان و محمد تمدن (۱۳۴۶). بزرگان و سخنسرایان آذربایجان غربی. انتشارات تکدرخت و اختر. ص. ۲۴۶.

انزلی، حسن (۱۳۸۴). اورمیه در گذر زمان. انتشارات دستان. ص. ۴۸۶ الی ۵۲۰.

معتمدالوزاره، رحمت اله خان (۱۳۸۹). اورمیه در محاربه عالم سوز. شیرازه. ص. ۴۱۹ و ۵۳۱.