نشریه الکترونیکی ائل اوبا

و من آیاته خلق السّموات و الأرض و اختلاف ألسنتکم و ألوانکم إنّ فی ذلک لآیات للعالِمین

پیست اسکی خوشاکو – آذربایجان غربی


لینک مطلب : http://eloba.ir/?p=736

81774888-70189578پیست اسکی خوشاکوی ارومیه، یکی از کانونهای مهم ورزشهای زمستانی در شمالغرب کشور است.این پیست در 34 کیلومتری غرب ارومیه واقع شده و هر سال با آغاز فصل سرما و انباشت برف، پذیرای تیوب سواران و اسکی بازانی از کشورهای خارجی و استانهای مختلف کشور و علاقمند به ورزشهای زمستانی است.

این پیست به سبب موقعیت مناسب جغرافیایی علاوه بر اینکه مکانی برای ورزشهای زمستانی است به عنوان یکی از جاذبه های توریستی آذربایجان غربی، علاقه مندان طبیعت را به سوی خود فرا می خواند همچنین به سبب داشتن پوشش گیاهی مناسب قابلیت ایجاد پیست اسکی روی چمن برای فصول گرم سال را نیز داراست.

با وجود این امکانات بالقوه از قبیل کوه هایی با شیب مناسب و چشم انداز زیبا اما همچنان به علت نبود زیرساخت این امکانات بالفعل نشده است.

این پیست از حداقل امکانات رفاهی و گردشگری برخوردار بوده و سالهاست که با مشکل مالکیتی حقیقی و حقوقی بین روستائیان کرد منطقه، مسئولان اداره کل ورزش و جوانان و هیات اسکی استان مواجه است که در این میان نقش اداره کل منابع طبیعی در رفع این مشکل بسیار تاثیرگذار است. متاسفانه تنها هتل موجود این پیست نیز با 25 سال قدمت ساخت، کاملا از نظر امکانات مستهلک شده و جوابگوی نیازها نیست.

همکاری ضعیف اهالی روستای خوشاکو با هیات اسکی استان نیز بر مشکلات این پیست افزوده ،  ساخت و سازهای غیر قانونی در حریم جاده منتهی به پیست و حفر 16 حلقه چاه غیر مجاز، ادعای مالکیت دو تن از روستائیان به داشتن دو و نیم هکتار زمین زراعی در وسط پیست اسکی و تعرض برخی افراد سودجو به حریم پیست از جمله مشکلاتی است که هیات اسکی استان سال هاست با آن مواجه است.

با وجود مشکلات عدیده فوق الذکر این پیست همچنان پذیرای سیل ورزشکاران و مشتاقان طبیعت است ، وجود جشنواره های زمستانی پرنشاط، چادرهای عشایر، غذاهای سنتی و بومی، عرضه محصولات تولیدی منطقه و توزیع مکمل های خوراکی ورزشی و غذائی، جلوه خاصی به پیست اسکی خوشاکو می دهد.

 

Unknown

????????