نشریه الکترونیکی ائل اوبا

و من آیاته خلق السّموات و الأرض و اختلاف ألسنتکم و ألوانکم إنّ فی ذلک لآیات للعالِمین

نرم افزار اندرویدی جنگ نقده + دانلود رایگان


لینک مطلب : http://eloba.ir/?p=2638

ائل اوبا – استان آذربايجان غربى به علت قرار گرفتن بين چهار كشور تركيه ، عراق ، جمهورى آذربايجان و ارمنستان همواره از موقعيت حساس امنيتى برخوردار بوده است .

با پيروزى انقلاب اسلامى و سقوط كلانتری ها و اماكن نظامى و ساواك سيستم امنيتى رژيم در استان به طور كل از هم پاشيده شد ، در اين ميان گروه هاى معاند و منحرف به صفوف مردم رخنه كردند و اين استان جولانگاه برخى از گروهك هاى مخالف انقلاب اسلامى گرديد.

احزاب کرد با خلع سلاح پاسگاه‏ هاى ژاندارمرى و حمله به پادگان مهاباد و تخليه انبارهاى سلاح و مهمات پادگان پسوه و تسخير شهرستان اشنويه ، نقده ، بوكان و روستاهاى اطراف بر اوضاع مسلط شدند.

احزاب چپ در تاريخ ۳۱ فروردين ۱۳۵۸ نيروهاى مسلح خود را به نقده برده و قريب بيست هزار كرد مسلح در وسط اين شهر ترك نشين به تظاهرات پرداختند.

آنان مى‏خواستند مسلحانه بر نقده مسلط شوند زيرا نقده دروازه آذربايجان و براى تسلط به اشنويه ، جلديان و پيرانشهر حياتى بود. لذا مسلحانه وارد نقده شدند و قدرت‏ نمايى نموده و روستاهاى زيادى را در اطراف نقده مورد هجوم و كشتار قرار دادند.

اثر حاضر « جنگ نقده » چنانچه از نامش پیداست ، در زمینه و جریان وقایع و حوادث مربوط به آغاز انقلاب اسلامی در شهرستان نقده و نیز چگونگی تحمیل این جنگ از سوی حزب دمکرات کردستان به مردم نقده و جریان های مرتبط با آن تا مهرماه 1358 تدوین شده است .

این کتاب که حاصل پژوهش های میدانی فشرده و تحقیقات مفصل محقق گرانقدر آقای عیسی یگانه است ، روایت گر مجاهدت زنان و مردان ، پیران و جوانان دیاری است که باتوکل بر ذات خداوند یکتا بدون هیچگونه چشم داشتی ، بی هراس از مرگ ، در آن شرایط بحرانی و سخت پابرجا ماندند

وازخاک وطن ، شهر و ناموس خود قهرمانانه ، بسیار گمنامانه و بی ادعا دفاع کردند و شرح بسیاری ازاین رشادت ها و فداکاری ها هنوز هم ناگفته و نانوشته مانده است .

اینک مجله اینترنتی ائل اوبا به یمن لطف پروردگار ، و با کسب اجازه از محضر مولف محترم ، نسخه اندرویدی این مجموعه را به ساحت والای پژوهشگران و تاریخ دوستان تقدیم می دارد .

امید است که نسل های فعلی و آتی اقوام و ملت ها از حوادث تلخ و جنگ های بی حاصل گذشتگان پند گرفته ، و آن را دستمایه ای برای ساختن جهانی بدون جنگ قرار دهند.

حجم نرم افزار : 15 مگابایت

برای دانلود اینجا کلیک کنید


 

صفحه برنامه در مایکت

ائل اوبا