نشریه الکترونیکی ائل اوبا

و من آیاته خلق السّموات و الأرض و اختلاف ألسنتکم و ألوانکم إنّ فی ذلک لآیات للعالِمین

ماهان ، نوایی آهنگین در خطه کویر


لینک مطلب : http://eloba.ir/?p=5980

شهر ماهان را که از هر سو بنگری مراوریدی در دل کویر است، چنارهای سر به فلک کشیده‌اش که با هر نسیم بهاری شاخه‌هایشان در هم تنیده می‌شود تا چشمه‌‌ساران و کوهی که همیشه سپید بوده و در این میان عرصه عرفان و فلسفه در پرتو شاعری مردمی که شاه نعمت اله ولی می‌نامند، او صوفی وار در تاریخ گذشته ماهان زندگی کرده و جزء به جزء این خطه را همچون نوای آهنگین روایت می‌کند.

یکی از مهم‌ترین نقاط بازدید و گردشگری استان کرمان، شهر ماهان است که در ۳۰ کیلومتری جنوب‌شرقی کرمان و در دامنه ارتفاعات تیگران واقع است و چشمه‌های متعددی دارد.

آستانه شاه نعمت‌الله ولی

از آثار باشکوه، زیبا و بسیار دیدنی ایران می‌توان مزار شاه نعمت‌الله ولی را نام برد. آستانه شاه نعمت‌الله ولی، زیارتگاه اهل دل و میعادگاه شوریدگان وادی عشق، قریب هفت قرن قدمت دارد. سنگ بنای هسته مرکزی این مجموعه را احمدشاه دکنی با ارسال وجوهی به ایران پی‌ریزی کرد. سال ساخت بنا در کتیبه ورودی، ۸۴۰ ه. ق ذکر شده است. نام صحن‌های این بنا به ترتیب از خیابان اصلی، صحن اتابکی، صحن وکیل‌الملکی، رواق مدیرالملکی، حرم، رواق شاه‌عباسی، صحن میرداماد و صحن حسینیه است. شاه ولی معاصر حافظ لسان‌الغیب بود و حافظ توجه خاصی به اشعار او داشت و بسیاری از غزلیات شاه را جواب گفت، از جمله حافظ غزل:

آنان‌که خاک را به نظر کیمیا کنند

آیا بودکه گوشه چشمی به ما کنند

در جواب این غزل شاه ولی سروده است:

ما خاک را به نظر کیمیا کنیم

صد درد را به گوشه چشمی دوا کنیم

از جمله بخش‌های دیگر آستانه، کتابخانه و موزه شاه‌ولی است.

شاه نعمت‌الله، عارف، ادیب و شاعر بزرگ قرن هشتم ه. ق دره سال ۷۳۱ در کوهبنان به دنیا آمد و در سال ۸۳۴ در کرمان درگذشت و بنا به خواست خود در ماهان به خاک سپرده شد.

باغ شاهزاده

باغ زیبا و مصفایی که با بیش از یک قرن قدمت و پیشینه تاریخی، در دامان کوه‌های سر به فلک کشیده هزار (تیگران) آرمیده و چشم و چراغ باغ‌های کنونی ایران به شمار می‌رود در سال ۱۲۹۷ ه. ق به وسیله عبدالحمید میرزافرمانروا ناصرالدوله شاهزاده قاجار بنا شد. این باغ دارای دو عمارت دو اشکوبه در قسمت غرب و شرق است و حوض‌ها و فواره‌های متعدد، این دو عمارت را به هم ارتباط می‌دهد. حمام کوچکی نیز در ضلع جنوبی باغ وجود دارد که با برداشتی از حمام گنجعلی‌خان ساخته شده است. درختان سر به فلک کشیده، داستان‌های بسیاری از روزگاران گذشته به یاد دارند. این باغ در سال ۱۳۷۰ بازسازی شده و امروز با عرضه خدمات و پذیرایی از میهمانان، ایرانگردان و جهانگردان، یکی از جاذبه‌های ارزشمند و گرانبهای کرمان به شمار می‌رود.

شترگلو

این بنای تاریخی در محور آستانه شاه نعمت‌الله ولی و در ضلع شرقی آن واقع شده است و از آثار دوران قاجاریه به شمار می‌رود. بنای مذکور دارای چند حیاط است، که حیاط شمالی انارستان و حیاط جنوبی نارنجستان بوده است. اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان در صدد بازسازی و احیای این اثر ارزنده برآمده است.

دره تیگران

دره تیگران در دامنه کوه جوپار و در ضلع جنوبی باغ شاهزاده ماهان واقع شده است، این دره مسیر راهپیمایی بسیار زیبایی برای‌خانواده‌ها است. آب جاری باغ شاهزاده از چشمه‌های این دره تامین می‌شود. در انتهای دره آبشارهای مخملی و جلوه‌های زیبایی از طبیعت را می‌توانیم ببینیم. در امتداد دره ۲ چنار تنومند قرار دارد که تنه خالی هر یک گنجایش ۱۰ نفر را دارد.

سکنج

روستای سکنج یکی از روستاهای هدف گردشگری است که در ۱۵ کیلومتری جنوب‌شرقی ماهان و شمال جاده بم- کرمان قرار دارد. سکنج تا شهر کرمان ۵۰ کیلومتر و تا ماهان ۱۵ کیلومتر فاصله دارد، سکنج منطقه‌ای است کوهستانی و خوش آب‌وهوا که دو آبشار زیبا (با حدود ۶ متر ارتفاع) دارد. کوه‌های مجاور آن مناسب کوهنوردی است. در این آبادی در امتداد نهری بزرگ به طول چند کیلومتر چنارهایی سر به فلک کشیده وجود دارد که پاره‌ای از آن‌ها آنچنان تنومندند که بینندگان را مبهوت عظمت و قدمت خود می‌سازد از جمله امکانات منطقه، رستوران و مجتمع تفریحی را می‌توان نام برد.

ییلاق جوپار

شهر ییلاقی جوپار با مناظر بدیع و زیبا در فاصله ۳۰ کیلومتری جنوب کرمان واقع است و باغ‌های بسیار دیدنی دارد. زیارت امامزاده حسین هرساله باعث مسافرت تعداد زیادی زائر به این شهر می‌شود.

منطقه کوهنوردی جوپار

جوپار یک منطقه بین‌المللی است که هرساله کوهنوردان بسیاری از سراسر کشور و بعضا از کشورهای دیگر به آن وارد می‌شوند. این منطقه به لحاظ زیبایی به آلپ ایران شهرت یافته و دارای ستیغ‌ها و دیواره‌های زیبایی است.

مقبره امامزاده شاهزاده حسین

شاهزاده حسین جوپار یکی از بقاع متبرکه بخش جوپار از توابع کرمان است. بنای این زیارتگاه به دوره صفویه مربوط است که در دوره قاجاریه تعمیر و تکمیل شد. بنای شاهزاده حسین متشکل از حیاط، حرم، گنبد و رواق است. ارزش زیارتی این زیارتگاه با شاهچراغ شیراز برابر است.

میراث کرمان