نشریه الکترونیکی ائل اوبا

و من آیاته خلق السّموات و الأرض و اختلاف ألسنتکم و ألوانکم إنّ فی ذلک لآیات للعالِمین

لوح معرفی تبریز ‘شهر جهانی بافت فرش’ رونمایی شد


لینک مطلب : http://eloba.ir/?p=461

9471525لوح اهدایی معرفی تبریز به عنوان ‘شهر جهانی بافت فرش’ از طرف شورای جهانی صنایع دستی روز سه شنبه در بازار قدیمی این شهر با حضور رییس آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی رونمایی شد.

رییس آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی در حاشیه این مراسم ،گفت : با ارزیابی های صورت گرفته و در نظر گرفتن شاخص های مختلف تبریز به عنوان شهر جهانی بافت فرش انتخاب و معرفی شد .

‘غدا حیجاوی قدومی’ اظهار کرد : تخصص در تولید و فروش فرش و کیفیت بالای فرش تبریز آن را مشهور جهان کرده است .

وی افزود : قدمت فرش تبریز و زیبایی آن دیگر ویژگی است که کمتر در دیگر فرش های مشابه در دنیا وجود دارد.

رییس آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی و استاندار آذربایجان شرقی پس از بازدید از بازار فرش تبریز و تیمچه مظفریه این بازار، از لوح تبریز شهر جهانی بافت فرش رونمایی کرد .

مراسم معرفی و اعطای اعتبارنامه شهر جهانی فرش تبریز عصر امروز/سه شنبه /برگزار می شود.

بازدید از کارگاه های تولیدی و دانشگاه هنر اسلامی و برپایی نمایشگاه هایی برای معرفی فرهنگ و هنر آذربایجان از برنامه های جنبی این مراسم خواهد بود.

شورای جهانی صنایع دستی (World Crafts Council) که در سال 1964 تأسیس شد، سازمانی غیرانتفاعی و غیر دولتی است؛ هدف این شورا، توان بخشی جایگاه صنایع دستی به مثابه بخشی حیاتی از فرهنگ و زندگی اقتصادی، ارتقای همکاری میان سازندگان صنایع دستی در جهان، تشوق، کمک، و راهنمایی آنها و توسعه اقتصادی از طریق فعالیتهای درآمدزا است.

به طور خلاصه، مأموریت WCC آوردن صنایع دستی و سازندگان آن به جریان اصلی زندگی با پیوند دادن با گذشته از طریق حفظ سنت های به ارث رسیده و آینده بواسطه کاربرد فن آوری مدرن در آزمایش، نوآوری و دسترسی به بازارهای جدید است.

اعضای شواری جهانی صنایع دستی، علاوه بر اینکه در پروژه هایی که خاص هر یک از مناطق پنج گانه (آفریقا، آسیا- اقیانوسیه، اروپا، آمریکای لاتین و آمریکای شمالی) است درگیر هستند، با یکدیگر و در بین مناطق همکاری می کنند.

تبریز یکی از قطب های بافندگی بسیار با اهمیت کشور در زمینهٔ قالی بافی است.

فرش های آن، چه آن هایی که زینت بخش موزه های معتبر جهان هستند و یا در مجموعهٔ کلکسیونرهای مشتاق جای گرفته اند و یا آن هایی که در مقیاس زیاد و در کیفیت تجارتی سر از بازارها و چهار سوق ها در می آورند، همواره خوش اقبال و مشتری پسند هستند.

در سال های اخیر بافنده های چیره دست تبریزی به تولید فرش های گل ابریشم بسیار ظریف با رج شمار 50 و 60 در مقیاس وسیع روی آورده اند.

این گونه فرش ها که بعضی با چله های ابریشمی هستند، بیشتر با طرح های لچک و ترنج و با رنگ های بیشتر بژ روشن و نخودی بافته می شوند و در رنگ آمیزی گل ها و نگاره ها از رنگ های سرخابی، عنابی و زیتونی به فراوانی استفاده می شود.

فرش های تبریز در صد سال اخیر اغلب با طرح های گلدانی، درختی، محرابی، قندیل دار، حیوان دار، شکارگاه، هراتی، شاخ و برگی، گلفرنگ، بندی خشتی یا قاب قابی، منظره بافی، قاب قرآنی و نقش های هندسی از کوچک ترین تا بزرگ ترین اندازه های ممکن بافته شده اند.

در حال حاضر تبریز به عنوان کانون عمده عرضهٔ فرش های شهری باف آذربایجان شناخته می شود و کانون بزرگ تولید کنندگان نامور و صاحب نامی شده که فرش آذربایجان به آن می بالد./خبرگزاری صدا و سیما