نشریه الکترونیکی ائل اوبا

و من آیاته خلق السّموات و الأرض و اختلاف ألسنتکم و ألوانکم إنّ فی ذلک لآیات للعالِمین

قطاب ؛ غذایی لذیذ از آذربایجان + دستور پخت


لینک مطلب : http://eloba.ir/?p=2236

به گزارش ائل اوبا به نقل از یورونیوز ، جمهوری آذربایجان از نظر تنوع غذاهای سنتی یکی از غنی ترین کشورهای جهان است. در برنامه امروز مزه همراه با کلاودیو روزمینو، همکار ایتالیایی یورونیوز روش های مختلف پخت غذایی به نام قطاب را کشف می کنیم.

قطاب یکی از محبوب ترین غذاهای ملی آذربایجان است. الشاد تقی اف، مدیر یک رستوران سنتی آذربایجانی درباره آن برای ما توضیح می دهد:

«قطاب یک غذای سنتی و قدیمی آذربایجان است. ما آن را با سبزیجات می پزیم. آنچه این قطاب ها را متمایز می کند چاشنی های مختلف مثل رب آلو و انار است که مزه های خاص به غذا می دهند.»

قطاب از ورقه های نازک خمیر درست می شود که گوشت و سبزیجات را لای آن می گذارند و روی تابه مخصوصی به نام «ساج» می پزند.

«اصل این غذای خوش آب و رنگ از کجاست؟»

«در آذربایجان قدیم وقتی که نان می پختند، بخشی از خمیر اضافه می آمد. بعد با آن خمیراضافه غذای خوشمزه ای درست می کردند که همین قطاب است.»

قطاب انواع مختلفی دارد. تقریبا هر منطقه ای از آذربایجان مواد اولیه و روش پخت مخصوص به خودش را به کار می برد.

به طرف ساحل دریای خزر می رویم تا روش های دیگر پخت قطاب را ببینیم.

یکی از قدیمی ترین قطاب های آذربایجان به نام «جورات» در سواحل دریای خزر درست می شود.

در این غذا گاهی امعا و احشا شتر، کدو یا پنیر هم می ریزند و آن را در فر می گذارند. تنوع و سادگی از ویژگی های قطاب است.

این تنوع بیانگر گوناگونی آب و هوای کشوری است که همزمان چهار فصل را در خود دارد.

از هر فرصتی برای خوردن قطاب می توان استفاده کرد: ناهار، عصرانه یا شام. برای همین است که گردشگران معمولا در سرزمین آذربایجان ، اول از همه سفارش قطاب می دهند.

قطاب، غذای آذربایجانی، هیچ ربطی به شیرینی قطاب ایرانی ندارد. صیاد خلیلووا از رستوران شاکی در باکو، مواد اولیه و روش پخت قطاب را برای کلاودیو روزمینو، خبرنگار یورونیوز شرح داده است.

مواد اولیه

آرد گندم: ۵۰۰ گرم
آب: به مقدار کافی برای درست کردن خمیر
گوشت گوسفند: ۴۰۰ گرم
چربی حیوانی: ۱۰۰ گرم
پیاز: ۴ عدد
رب یا سس
نمک و فلفل: به اندازه دلخواه

طرز پخت

با آرد و آب ، خمیر را آماده و یک قاشق چایخوری نمک به آن اضافه می کنیم. با پارچه روی آن را می پوشانیم و ۳۰ تا ۴۰ دقیقه صبر می کنیم. سپس خمیر را به صورت ورقه های نازک دایره ای به قطر ۲۵ سانتی متر و به ضخامت یک میلی متر در می آوریم.

گوشت گوسفند، چربی و پیاز را با هم در چرخ گوشت ریخته و به مخلوط آماده شده نمک و فلفل می زنیم. بعد، این مخلوط را روی نیمی از خمیر پهن شده می ریزیم. لایه نازک از رب (انار) یا سس دلخواه را روی نیمه دیگر خمیر ریخته و نیمه دیگر را روی آن می گذاریم و لبه های آن را می بندیم و برای تزئین کمی به لبه ها چین می دهیم. پشت و روی قطاب را بدون روغن روی تابه می پزیم و وقتی که پخته شد کمی کره روی سطح آن می مالیم.

هنگام خوردن قطاب می توان به آن سماق اضافه کرد.