نشریه الکترونیکی ائل اوبا

و من آیاته خلق السّموات و الأرض و اختلاف ألسنتکم و ألوانکم إنّ فی ذلک لآیات للعالِمین

عنبران به عنوان شهر جهانی گلیم به ثبت می‌رسد


لینک مطلب : http://eloba.ir/?p=1839

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: اقدامات لازم در راستای تکمیل پرونده ثبت عنبران به عنوان شهر جهانی گلیم به ثبت می‌رسد.

به گزارش ائل اوبا به نقل از تسنیم ، علیرضا دباغ عبداللهی ظهر امروز در جلسه نشست خبری با خبرنگاران در اردبیل اظهار داشت: با توجه به کمبود اعتبارات در سالجاری تلاش کردیم که در حوزه صنایع دستی استان اردبیل اقدامات شاخصی را انجام دهیم که در همین رابطه استان اردبیل جزء نخستین استان‌ها در ثبت نشان ملی جغرافیایی بوده است.

وی با اشاره به ثبت نشان ملی جغرافیایی محصولات صنایع دستی استان اردبیل گفت: از تمامی پرونده‌ها ارسالی برای دریافت نشان ملی جغرافیایی، فقط 10 پرونده توانستند این نشان را اخذ کنند که در بین 3 محصول صنایع دستی نیز از استان اردبیل نشان ملی جغرافیایی را کسب کردند.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل افزود: ورنی مغان، جاجیم خلخال و گلیم نمین سه اثر صنایع دستی از استان اردبیل بودند که این نشان را اخذ کردند و در حال حاضر تلاش می‌کنیم که نشان جغرافیایی بین‌المللی برای این محصولات صنایع دستی اخذ کنیم.

 

 

عبداللهی تصریح کرد: محصولاتی مانند چرم اردبیل، ملیله اردبیل، معرق نمین و سنگ خلخال نیز از جمله صنایع دستی استان اردبیل هستند که قابلیت اخذ نشان ملی جغرافیایی را دارند و در حال آماده‌سازی پرونده این محصولات برای دریافت نشان ملی جغرافیایی هستیم.

وی بیان کرد:‌ یکی دیگر از برنامه‌های مهم حوزه صنایع دستی استان اردبیل، فراهم کردن مقدمات و تکمیل پرونده ثبت عنبران به عنوان شهر جهانی گلیم است که در حال حاضر 15 درصد اقدامات مربوط به تحقق این امر انجام شده و سعی می‌کنیم که در آینده‌ای نزدیک این موضوع محقق شود.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: در سالجاری حدود 300 کارگاه تولید صنایع دستی در سطح استان اردبیل بازرسی و استانداردسازی شده است.

انتهای پیام