نشریه الکترونیکی ائل اوبا

و من آیاته خلق السّموات و الأرض و اختلاف ألسنتکم و ألوانکم إنّ فی ذلک لآیات للعالِمین

طرز تهیه سو بورک


لینک مطلب : http://eloba.ir/?p=4398

 

 

غذاهایی که با خمیر درست می شوند، جایگاه ویژه ای در فرهنگ غذایی ترک دارند. این غذاها در صبحانه و هر وعده غذایی و نیز در جغرافیای وسیعی از خاورمیانه تا بالکان و از آفریقای شمالی تا آسیای میانه طبخ می شود.

اکثر غذاهایی که با خمیر پخته می شوند، بورک نام دارند. بورک با قرار دادن مواد مختلف در لای خمیر نازک به نام یوفکا تهیه می شود. لابلای خمیر یوفکا می توان پنیر، گوشت چرخ کرده، مرغ ، قارچ، سیب زمینی و حتی اسفناج قرار داده و در فر یا ماهیتابه سرخ کرد.

بدین ترتیب انواع مختلفی از بورک در مطبخ ترک وجود دارد. این بار طرز تهیه “سو بورک” را برایتان اموزش خواهیم داد. اگر مایل به یادگیری طرز تهیه این غذای لذیذ هستید، همراه با ما باشید.

 

مواد لازم برای تهیه سو بورک:

5 لیوان آرد

4 عدد تخم مرغ

2/3 لیوان آب

2/3 لیوان کره

2 لیتر آب گرم

½ قاشق مرباخوری نمک

1 قاشق غذاخوری روغن زیتون

400 گرم پنیر سفید

مقداری جعفری خرد شده

 

و حالا نوبت می رسد به طرز تهیه سو بورک

ابتدا 5 لیوان آرد، 4 عدد تخم مرغ، 2/3 لیوان آب و ½ قاشق مرباخوری نمک را به خوبی ورز داده و خمیرمان را تهیه می کنیم.

خمیر را به ده قمست مساوی تقسیم می کنیم. روی خمیرها را با یک پارچه پوشانده و به مدت یک ساعت کنار می گذاریم تا خمیر ور بیاید.

در یک ظرف دیگر پنیر را با چنگال له کرده و با جعفری خرد شده مخلوط می کنیم. در یک قابلمه بزرگ دو لیتر آب را جوش می آوریم. داخل این آب جوش ½ قاشق مرباخوری نمک و یک قاشق غذاخوری روغن زیتون می ریزیم.

تکه های خمیر را تک تک بر روی سطحی که آرد پاشیده ایم باز می کنیم. خمیرهای یوفکای نازکی که باز کرده ایم را داخل آب جوش گذاشته و 30-35 ثانیه می پزیم. پس از اینکه یوفکا را از آب جوش درآوردیم فورا داخل آب سرد به مدت 10-15 ثانیه قرار می دهیم.

سپس آب آن را گرفته و کنار می گذاریم. داخل ظرف فر را چرب کرده، یک لایه خمیر یوفکا را در ظرف می گذاریم. روی خمیر یوفکا یک قاشق کره ذوب شده ریخته و چرب می کنیم.

چهار لایه دیگر از یوفکا را به همین شکل داخل ظرف فر می گذاریم. سپس مخلوط پنیر و جعفری را روی خمیرها قرار داده و بر روی یوفکا پهن می کنیم.

مابقی لایه های یوفکا را مانند یوفکاهای قبلی تک به تک پهن کرده و با کره چرب می کنیم. بر روی لایه آخر مقدار زیادی کره ذوب شده می ریزیم.

قبل از اینکه بورک را در فر قرار دهیم، با چاقو به اندازه مربع های 5-6 سانتی متری برش می دهیم. سپس داخل فری که از قبل گرم کرده ایم در 190 درجه تا زمانی که بورک ها سرخ شود می پزیم. بورک سو را به شکل گرم سرو می کنیم. نوش جان

منبع: www.trt.net.tr