نشریه الکترونیکی ائل اوبا

و من آیاته خلق السّموات و الأرض و اختلاف ألسنتکم و ألوانکم إنّ فی ذلک لآیات للعالِمین

داستان تخریب و غارت ثروت ملی این بار در قریه قره بلاغ شهرستان نقده


لینک مطلب : http://eloba.ir/?p=5410

ائل اوبا – شهرستان نقده را می توان شهر تپه های باستانی نامید ، برخی از این تپه ها نظیر تپه حسنلو با قدمت 8000 سال ، شهرت جهانی دارند.

ویرانه های مربوط به دژها و منازل مسکونی مربوط به دولت های باستانی منطقه چون ماننایان و اورارتوئیان ، گنجینه ای ارزشمند از تاریخ و فرهنگ این کهن دیارند.

از سال 1313 هیئت های باستان شناسی ایرانی و خارجی در این شهرستان دست به کاوش های علمی مختلفی زده و آثار گران بهایی از دل خاک بیرون آورده اند که در موزه های ایران باستان ، آذربایجان و آمریکا نگهداری می شوند.

اما برخی دیگر از تپه های باستانی و تاریخی این شهرستان مورد بی مهری قرار گرفته و به جولانگاه غارتگران میراث ملی مبدل گشته اند.

از جمله این تپه ها که از چشم سازمان میراث فرهنگی بدور مانده و سودجویان در آن به حفاری های غیر قانونی می پردازند , تپه ای در میان اراضی دیم شهرستان نقده است که در مجاورت روستایی متروک به نام قره بلاغ قرار دارد.

آثار اشیاء تاریخی تخریب شده که نظیر و مشابه آنچه در موزه شهرستان نقده نیز قابل رویت است ، در اطراف گودال ها پراکنده شده اند.

قره بلاغ

 

پای صحبت کشاورزان قدیمی منطقه که از ساکنین قبلی روستا نیز بوده اند مینشینیم .

یکی از آنها به ما می گوید زمان طرح اصلاحات ارضی ، مامورین ژاندارمری به ساکنان روستا هشدار داده بودند که مردم از تصرف این تپه خودداری کنند ، و با هر گونه حفاری یا حتی عملیات کشاورزی شدیدا برخورد می شد ، به خصوص که پاسگاه روستای مجاور در شیرین بلاغ نیز در چشم به هم زدنی در محل حاضر می شد ، اما از وقتی روستا مخروبه و پاسگاه شیرین بلاغ نیز تعطیل شده ، سالی نیست که سودجویان به جان این تپه نیافتاده باشند.

به داخل حفره ها که نظری می افکنیم ، دیوارهای سنگی رخ نمایان می کنند.

قره بلاغ

 

آثار سکونت در این مکان به عینه مشهود است.

حال شهرستان نقده که میراث دار تمدن های چندهزار ساله است به نظاره غارت هویت و فرهنگ خود نشسته و چشم امید به اقدامی پیشگیرانه دوخته است. عدم حفاظت از این گنجینه های نهان در دل خاک ، سرانجامی جز تخریب و غارت آنان ندارد.

 

نشریه الکترونیکی ائل اوبا