نشریه الکترونیکی ائل اوبا

و من آیاته خلق السّموات و الأرض و اختلاف ألسنتکم و ألوانکم إنّ فی ذلک لآیات للعالِمین

ترک های داغستان


لینک مطلب : http://eloba.ir/?p=3328

جمهوری داغِستان یکی از ۸۵ واحد فدرال کشور روسیه است.

این واحد فدرال به صورت یک جمهوری اداره می‌شود. این واحد فدرال، در سواحل غربی دریای خزر و در قسمت شرقی ناحیه قفقاز واقع شده‌است.

مرکز و بزرگترین شهر آن مَخاچ‌قلعه نام دارد که در سواحل دریای خزر بنا شده‌است.

پس از شهر مخاچ‌قلعه، شهر دربند مهمترین شهر این جمهوری به حساب می‌آید.

اقوام گوناگونی در داغستان زندگی می کنند . بر اساس سرشماری سال ۲۰۱۰ روسیه ، قفقازی‌های شمال‌شرق (شامل آوارها، دارگین‌ها و لزگی‌ها) حدود ۶۱ درصد جمعیت داغستان را تشکیل می‌دهند.

اقوام ترک‌تبار (شامل قُموق‌ها، نوقایی‌ها و آذربایجانی‌ها) حدود ۲۱ درصد، لاک‌ها حدود ۶ درصد، تاباساری‌ها حدود ۴ درصد و روس‌ها نیز حدود ۴ درصد از جمعیت داغستان را تشکیل می‌دهند.

به واسطه حضور گروه‌های قومی بسیار گوناگون در این سرزمین به‌جز زبان روسی، بیش از ۳۰ زبان محلی نیز در داغستان صحبت می‌شود.

نام داغستان در زبان‌ ترکی به معنای منطقه کوهستانی است .

بخش جنوبی جمهوری داغستان را کوه‌ها و دامنه‌های رشته‌کوه قفقاز اشغال کرده‌اند، در بخش شمالی آن، جلگه پیرامونی خزر قرار دارد.

از بخش مرکزی این جمهوری، رود ترک و رود سولاک عبور می‌کنند.

دو رود اصلی آن که در کوه جریان دارند، سولاک در شمال و سامور در جنوب است. رشته‌کوه‌های سنگاووی و آندییسکی، مرزهای طبیعی داغستان را تشکیل می‌دهند.

داغستان از نظر جغرافیایی در شمالی‌ترین بخش متصرفات حکومت صفوی قرار داشت. پس از سقوط حکومت صفویه، این سرزمین توسط روس‌ها و عثمانی‌ها اشغال شد.