نشریه الکترونیکی ائل اوبا

و من آیاته خلق السّموات و الأرض و اختلاف ألسنتکم و ألوانکم إنّ فی ذلک لآیات للعالِمین

ترکمان های سوریه


لینک مطلب : http://eloba.ir/?p=3335

ترکمان‌های سوریه، ترک‌های سوریه یا آذربایجانی‌های سوریه به اهالی ترک سوریه گفته می‌شود. آن‌ها به زبان ترکی آذربایجانی و زبان ترکی استانبولی صحبت کرده و عمدتاً مسلمان سنی هستند.

و سومین گروه قومیتی بزرگ این کشور را پس از عرب‌های سوریه و کردهای سوریه تشکیل می‌شوند. ترکمان ها، یکی از قدیمی ترین ملت هایی هستند که از قرن هفتم میلادی در جغرافیای سوریه زندگی می کنند.

ترکمان ها در یک منطقه وسیعی در سوریه پراکنده شده اند. حلب، لاذکیه- ادلب (منطقه باییر بوجاق)، حمص، حما، تارتوس، رقه، درعا، دمشق- جولان، شاهد حضور تاریخی ترکمان ها هستند.

سوریه در سدهٔ یازدهم میلادی توسط امپراتوری ترکمانی سلجوقیان فتح شد و سپس به دست امپراتوری عثمانی افتاد.

از آن پس تا پایان جنگ جهانی اول بخشی از امپراتوری عثمانی بود و مهاجرت ترک‌ها به سوریه در این دوران ادامه داشت.

ترکمان‌های سوریه تحت حکومت بشار اسد حق نداشتند به زبان ترکی چیزی بنویسند یا منتشر کنند.

دولت چه این‌ها چه قومیت‌های دیگر را به‌عنوان اقلیت به رسمیت نمی‌شناخت و ترجیح می‌داد بر وحدت ملت عرب تأکید کند.

کمی بعد از آغاز اعتراض‌ها علیه دولت (سال ۲۰۱۱)، ترکمان‌ها با حمایت ترکیه (که دشمن سرسخت بشار اسد است) به مبارزه مسلحانه با حکومت برخاستند.

حزب‌های ترکمان سوریه هم در قالب شورای ترکمان‌های سوری گرد هم آمدند.

شورایی که با ائتلاف ملی مخالفان بشار اسد ارتباط دارد. در چند سال اخیر ترکمان‌ها چندین گروه مسلح گردان (مانند ترکمان‌های سوری که سال ۲۰۱۲ تشکیل شد) تشکیل داده‌اند.

ترکمان ها برای مدت طولانی با داعش مبارزه کرده اند. آنها در حال حاضر، با یکی دیگر از سازمان های تروریستی یعنی PKK / YPG نیز در حال مبارزه هستند.

در سالهای گذشته تروریستهای PKK و YPG با مشاهده تضعیف شدن ترکمانها به دلیل مبارزه با داعش اقدام به تصرف مناطق تاریخی ترکمان نشین کرده و دست به اخراج قهر آمیز ترکمان ها، اعراب و کردهای مخالف زدند و کسانی را که از خود مقاومت نشان می دادند را کشتند.