نشریه الکترونیکی ائل اوبا

و من آیاته خلق السّموات و الأرض و اختلاف ألسنتکم و ألوانکم إنّ فی ذلک لآیات للعالِمین

افتتاح بزرگترین مجموعه گلخانه ای کشور در منطقه آزاد ارس


لینک مطلب : http://eloba.ir/?p=1808

برای احداث این مجموعه 52 هکتاری ، هزار و 600 میلیارد ریال هزینه پیش بینی شده و تاکنون 800 میلیارد ریال هم برای مرحله نخست آن صرف شده است.

این واحد تولیدی در سال نخست  400 تن محصولات صیفی از جمله خیار و گوجه فرنگی تولید می کند .

سامانه  این مجموعه گلخانه ای از نوع VENLO شیشه­ ای و کشت به صورت هیدروپونیک به همراه سامانه اتوماسیون و کنترل کلیمای هوشمند است و نوع اسکلت، دریچه های تهویه، ناودان های جمع آوری آب باران و آب تغلیظ، ساختمان گلخانه و تاسیسات جانبی، واحدهای سورتینگ و بسته بندی، سامانه های تهویه، گرمایش، آبیاری و تغذیه مبتنی بر فناوری های نوین جهان برای نخستین بار در کشور در منطقه آزاد ارس اجرا می شود.

صادرات انواع گل  صیفی جات گلخانه ای به کشورهای همسایه در آسیای میانه و قفقاز از برنامه های این مجموعه بزرگ تولیدی است .

مجتمع گلخانه ارس تارلاامین با دانش فنی نوین و حجم فعالیت، بزرگترین و فنی ترین مجتمع گلخانه ای خواهد بود که تاکنون در سطح کشور اجرا شده است.

هم اکنون علاوه بر مجموعه های گلخانه ای ارس، حدود۱۸۰۰ هکتار باغ های میوه موجود در منطقه انواع محصولات کشاورزی با شیوه آبیاری تحت فشار تولید و روانه بازار می کنند.

گفتنی است طرح بزرگ انتقال آب رودخانه ارس به دشت های گلفرج و خداآفرین با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و سازمان آب استان آذربایجان شرقی در حال اجرا می باشد. با اتمام این طرح تحول بزرگی در صنعت کشاورزی منطقه بوجود خواهد آمد.

با توجه به توپوگرافی و اقلیم خاص منطقه و با در نظر گرفتن سرمایه گذاری های انجام شده در زمینه انتقال آب و ایجاد شبکه های آبیاری، توجه به توسعه کشاورزی و ایجاد فضای مناسب فعالیتها در محیط های کنترل شده با هدف افزایش راندمان محصول،تولید محصولات سالم و افزایش بهره وری استفاده از منابع آب،خاک و نیروی انسانی از اهداف اساسی سازمان منطقه آزاد ارس میباشد که این برنامه ریزی، توسعه صادرات،تحصیل درآمد و اشتغال مولد و پویا را بدنبال دارد.

 ایرنا – مهر