نشریه الکترونیکی ائل اوبا

و من آیاته خلق السّموات و الأرض و اختلاف ألسنتکم و ألوانکم إنّ فی ذلک لآیات للعالِمین

آذربایجان غربی ، بهشت و سرزمین معادن ایران


لینک مطلب : http://eloba.ir/?p=2084

 با ذخیره بیش از ۱ میلیارد تن ذخایر معدنی ، سرزمین معادن ایران است.

به گزارش ائل اوبا به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ، این استان مرزی با توجه به داشتن غنی ترین پوسته شکل گیری مواد معدنی که از کم نظیرترین پوسته های جهان است از منابع معدنی سرشاری برخوردار است.

دارابودن رتبه نخست طلا با ۴۰ میلیون تن ذخیره معدنی که نیم درصد کل ذخایر طلای جهان است،

رتبه نخست معادن منیزیم با ۳۰ میلیون تن ذخیره،

رتبه نخست تیتان با ۲۱۰ میلیون تن

و رتبه نخست سنگ های تزئینی را با ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تن

 

از جمله ذخایر ارزشمند معدنی در آذربایجان غربی است. با وجود ذخایر عظیم معادن، این استان در زمینه فرآوری و استحصال در جایگاه مناسبی قرار ندارد. معاون معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما اکتشافات سطحی را از دیگر مشکلات معدنی عنوان کرد و گفت:

 

 

بر اساس استاندارد جهانی باید عملیات اکتشاف تا عمق ۵۰۰ متری صورت بگیرد در حالیکه میانگین آن در آذربایجان غربی تنها ۲۰ سانتی متر است.

سرتیپی با اعلام اینکه در حال حاضر شش هزار نفر در بخش معدن مشغول بکار هستند، افزود: در صورت توجه بیشتر به تکمیل چرخه اکتشاف، استخراج و فرآوری و استحصال زمینه اشتغال برای۲۰ هزار نفر فراهم می شود و این صنعت می تواند ۳۰ درصد بار اقتصاد در استان را متحمل شود.

نعیمی از سرمایه گذار معدن آذربایجان غربی با راه اندازی صنایع فرآوری در کنار معدن سنگ مرمر و همچنین ایجاد واحد صنایع دستی سنگ برای نخستین بار در کشور از تمامی سنگ های استخراج شده استفاده می کند.

این فعال بخش معدن با فراهم سازی زمینه اشتغال برای ۷۰ تن و با بالا بردن ارزش افزوده و جلوگیری از صادرات و خام فروشی سنگ به خارج از کشور، منافع اقتصادی فراوانی را برای کشور ایجاد کرده است.

 

ائل اوبا